Varför andas WS sämre än t.ex XCR?

Nordesjö: mjukskal i sig behöver inte andas dåligt, titta bara på flera av Schoellers tyger (de utan laminat eller membran). Dock blir andningen som sagt lidande av plastfilmer som är mer eller mindre täta, dock tycker jag att Polartec har lyckats här (Powershield / Windbloc ACT). Sen finns ju dessutom Wind Pro som är vindresistant utan vare sig membran eller laminat.

langby; sa:
Nordesjö: mjukskal i sig behöver inte andas dåligt, titta bara på flera av Schoellers tyger (de utan laminat eller membran).

Det är just dem jag tittar på :)

Enligt en studie från USA:s armé som finns citerad på samma webbplats som ovan, andas Schoeller Dryskin ungefär som Event eller ett "rått" membran av expanderad PTFE. Till och med lite sämre!

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf (en PDF)

(Men skilda källor och skilda mätmetoder ställer såklart till det en smula när man ska bestämma vad som är "rätt")

Jag har haft lite mailkontakt med killen som gjort materialtestet för US Army och stälde då en rad frågor angående material och testmetoder vilka han gav mycket informativa svar på...

Bla.förklarade han resultatet av det test som Nordesjö kommenterade här ovan och påpekade att testet är lite missvisande eftersom mätningarna ägt rum under helt vindstilla förhållanden där de icke vindtäta materialen inte helt kommer till sin rätt.

Under mer fältliknande förhållanden skulle skillnaderna i andningsegenskaper mellan de täta och icke-täta materialen vara påtagliga.
Själv föredrog han plagg av icke-täta material som Scholler o liknande framför täta membranplagg.

Jag rekomenderar de som vill veta mer att ta kontakt med honom.

joask202; sa:
...testet är lite missvisande eftersom mätningarna ägt rum under helt vindstilla förhållanden där de icke vindtäta materialen inte helt kommer till sin rätt.

Det där är högintressant - man får aldrig glömma att labtester kan missa viktiga faktorer i sina modeller av verkligheten.

För grejen är ju att man inte tar på sig ett vindtätt plagg om det inte blåser! Och om det blåser funkar alltså de membranbefriade vävarna bättre!
Vatten på min "membran-i-plagg-med-vindtätt-yttertyg-är bondfångeri"-kvarn, alltså!

Men faktum kvarstår alltså: om det inte blåser så andas en vattentät jacka med Event eller Entrant lika bra som ledande membranfria mjukskal - väldigt intressant även det!

Det enda intressanta testet vore väl standardiserad aktivitet (löpband/treadmill/träningscykel) i en testkammare där man kan kontrollera "vind", temperatur och luftfuktighet, med lämplig klädsel under plagget i fråga. Kör 20-30 pers på detta vis med lite olika "skal-"plagg över, och se hur mycket svett som stannar på kroppen resp i plagget resp som lämnas av till luften.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
zzeezz "nytt" andas tyg? Kläder 6
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
raderad04 Mina kläder andas inte? Kläder 57
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
tottemo "Andas"funktionens temperaturberoende Kläder 0
Är kvaliten på sömmar i byxor sämre nuförtiden Kläder 4
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
luuk Salomon Super Trail XCR Kläder 1
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
ElNeko PacLite eller XCR? Kläder 4
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
AndreasBlomquist Mammut Eiger XCR Kläder 0
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
Malindo XCR vs. PacLite Kläder 15
Raskesven XCR vattentätt? Kläder 35
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg