Vet inte om jag skulle kalla det snorbilligt även om det förmodligen är billigare än en expeditionssatsning. Helikoptrar är ett förhållandevis dyrt sätt att flytta saker på. Den andra möjliga invändningen mot passagerarflygning upp till den höjden är att det inte framgår om marginalerna i lastkapacitet tillåter detta. En helikopter som står still i luften (hovrar) har mindre lyftkraft än en som rör sig eftersom man inte får något bidrag av fart genom luften. Detta leder ibland till att de som flyger i varm/tunn luft måste ha viss rullsträcka på marken om de skall lyfta med last. Artikeln bekräftar visserligen att det är en standardmodell av helikoptern som användes, men det är långt ifrån ovanligt att man vid rekordförsök river ut så mycket utrustning som man över huvud taget kan vara utan för att få ner vikten, och även att man kör med mycket snåla bränslereserver. Att lyfta en skadad från 7000m är ju bevisligen möjligt, men jag undrar hur mycket svårare det skulle vara på 8850m? Nån som vet?
/Rilleman