Men det har ju att göra med min filosofi att det bästa sättet att förändra världen är att dela med sig av sina upptäckter till alla.
Word!
(Oavsett allt annat)
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men det har ju att göra med min filosofi att det bästa sättet att förändra världen är att dela med sig av sina upptäckter till alla.
Kan det inte vara så enkelt att "wood gas" på engelska är ett mer övergripande begrepp än det svenska gengas och helt enkelt betyder vad det låter som, att trä "förgasas", och inte beskriver en exakt metod för förbränningen av denna gas?
Jag har aldrig sett en analys eller beskrivning av kökets funktionsprincip (jag har googlat efter det), så därför vet jag inte om det är ett gengaskök eller inte.
Namnet Woodgas antyder att det är ett gengaskök, men beskrivningen av hur det brinner tyder på att namnet är missvisande (eller att folk använder det på fel sätt för att de inte förstår hur det är tänkt att fungera).
Jag har aldrig påstått att köket inte skulle fungera. Men det verkar som sagt var mer vara ett dubbelväggigt skorstenskök än en wood gas stove.
Jag läste massor om Reeds utveckling (som påbörjades -96) av hans gengaskök för typ 10 år sen och följde alla köksbyggares experiment för att skapa en portabel version. Och där såg jag just det här att väldigt många trodde att deras dubbelväggiga skorstenskök var en wood gas stove, fast det alltså inte alls var det.
Kan det inte vara så enkelt att "wood gas" på engelska är ett mer övergripande begrepp än det svenska gengas och helt enkelt betyder vad det låter som, att trä "förgasas", och inte beskriver en exakt metod för förbränningen av denna gas?
Provade att elda med pellets för första gången i mitt WWGS. Vilken skillnad mot ved, kottar och småpinnar. Som ett helt annat kök. Grymt effektiv. Även då ser man den där pyrolys/gengas-effekten ni pratar om på ett helt annat sätt.
Med 200 g pellets har man helt rökfri värme att laga mat i runt en halvtimme.
Perfekt!
då ska jag ta med en skottkärra med pellets på nästa fjälltur ;-)
Ja, om det är det enda tillfället du använder ditt WWGS och prompt måste ha pellets just då så får du nog göra det.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Woodgas Stove | Kök och brännare | 0 | ||
Bio Lite camp stove | Kök och brännare | 2 |