Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

jag pratar inte om gengaskök och bryr mig föga om det, utan snackar om friluftsköket Wood Gas Stove. Du ser det som ett gengaskök, jag ser det som ett enkelt och funktionellt vedeldat kök som även värmer med gas. Sot ingår eftersom man eldar med allt om finns tillgängligt på platsen. Du lägger för mycket i vad köket heter och hänger upp dig det. Köket funkar utmärkt i praktiken även om det i din teorivärld inte gör det.

Jag har aldrig sett en analys eller beskrivning av kökets funktionsprincip (jag har googlat efter det), så därför vet jag inte om det är ett gengaskök eller inte.

Namnet Woodgas antyder att det är ett gengaskök, men beskrivningen av hur det brinner tyder på att namnet är missvisande (eller att folk använder det på fel sätt för att de inte förstår hur det är tänkt att fungera).

Jag har aldrig påstått att köket inte skulle fungera. Men det verkar som sagt var mer vara ett dubbelväggigt skorstenskök än en wood gas stove.

Jag läste massor om Reeds utveckling (som påbörjades -96) av hans gengaskök för typ 10 år sen och följde alla köksbyggares experiment för att skapa en portabel version. Och där såg jag just det här att väldigt många trodde att deras dubbelväggiga skorstenskök var en wood gas stove, fast det alltså inte alls var det.

Kan det inte vara så enkelt att "wood gas" på engelska är ett mer övergripande begrepp än det svenska gengas och helt enkelt betyder vad det låter som, att trä "förgasas", och inte beskriver en exakt metod för förbränningen av denna gas?

Kan det inte vara så enkelt att "wood gas" på engelska är ett mer övergripande begrepp än det svenska gengas och helt enkelt betyder vad det låter som, att trä "förgasas", och inte beskriver en exakt metod för förbränningen av denna gas?

jag tänker lite så också.

Ett vedkök inspirerat av gengasfunktionen mer

Jag har aldrig sett en analys eller beskrivning av kökets funktionsprincip (jag har googlat efter det), så därför vet jag inte om det är ett gengaskök eller inte.

Namnet Woodgas antyder att det är ett gengaskök, men beskrivningen av hur det brinner tyder på att namnet är missvisande (eller att folk använder det på fel sätt för att de inte förstår hur det är tänkt att fungera).

Jag har aldrig påstått att köket inte skulle fungera. Men det verkar som sagt var mer vara ett dubbelväggigt skorstenskök än en wood gas stove.

Jag läste massor om Reeds utveckling (som påbörjades -96) av hans gengaskök för typ 10 år sen och följde alla köksbyggares experiment för att skapa en portabel version. Och där såg jag just det här att väldigt många trodde att deras dubbelväggiga skorstenskök var en wood gas stove, fast det alltså inte alls var det.

Gengas var viktigt för att den gick det att köra bilar på. Det är svårt att motivera riktig gengasdrift på ett campingkök. Kan man i ett litet lätt kök förbränna veden och pyrolysgasen på ett effektivt sätt, finns det alltså inget att vinna i effekt genom att reducera pyrolysgasen till gengas innan förbränning.
Gengas brinner renare men då förlorar man effekt i reduktionen, och förbrukar alltså mer ved. Eller så tillvaratar man värmen från reduktionen, och det är inte renare. I vilket fall som helst ingen vinst.
Både i svenska och engelska texter blandar man ihop begreppen pyrolysgas (wood gas) och gengas(generator gas, producer gas). Pyrolysgasen innehåller en stor del gengas, men gasblandningen heter gengas först efter reduktion. Vid reduktion kör man gasen genom en glödande kolbädd och blir därigenom av med en del tjära och annat.
Många beskrivningar av hur vedförbränning i kök fungerar, är mer fantasiprodukter än vetenskap. Den som har gjort skissen gissar helt enkelt hur det fungerar, använder inte korrekt terminologi och så vidare.
Försöker man köra bilmotorn på pyrolysgas lär man inte komma långt.
/John

Korrekt, nästan

Pyrolysgas är den gas som bildas om du stoppar en pinne i ett provrör och eldar under provröret.
Kör du pyrolysgasen igenom en glödande kolbädd, får du gengas.
Pyrolysgas = wood gas.
Gengas = generator gas, producer gas.

"Wild Woodgas Stove" är ett produktnamn.
Vid eldning brinner först köket som ett vanligt luffarkök. När det blir tillräckligt varmt vänder gasflödet i köket, och det brinner på pyrolysgas.
Detta är tillverkaren beskrivning i alla fall.
Jag noterar att om man matar köket med för stora vedstycken eller blöt ved så händer inte den andra fasen. Köket blir helt enkelt inte varmt nog.
/John

Provade att elda med pellets för första gången i mitt WWGS. Vilken skillnad mot ved, kottar och småpinnar. Som ett helt annat kök. Grymt effektiv. Även då ser man den där pyrolys/gengas-effekten ni pratar om på ett helt annat sätt.

Med 200 g pellets har man helt rökfri värme att laga mat i runt en halvtimme.

Provade att elda med pellets för första gången i mitt WWGS. Vilken skillnad mot ved, kottar och småpinnar. Som ett helt annat kök. Grymt effektiv. Även då ser man den där pyrolys/gengas-effekten ni pratar om på ett helt annat sätt.

Med 200 g pellets har man helt rökfri värme att laga mat i runt en halvtimme.

Perfekt!

då ska jag ta med en skottkärra med pellets på nästa fjälltur ;-)

Fördel vedkök

Ja, om det är det enda tillfället du använder ditt WWGS och prompt måste ha pellets just då så får du nog göra det.

Fördelen ett vedeldat kök har, försvinner ju helt om man inte kan plocka pinnar utefter vägen. Du kan lugnt lämna vedköket hemma om du skall ut på kalfjället vintertid.
Går du däremot i skogsland eller paddlar längs stränder där allehanda brännbart
är lättillgängligt så ökar fördelen för vedköket.
För en dagsutflykt i tex en nationalpark är det lätt att ta med sig pellets. Man kan även ha lite pellets som reservbränsle om den hopsamlade veden skulle vara sur och brinna dåligt.

/John

nä på fjället har jag gas men tar ofta med några braständare som reserv ifall gasköket havererar och allt e blöt. med endast 1-2 braständare och en mazarinform kan man koka upp 5 dl vatten på 10-12 min (om man har bygel på byttan)

wwgs har jag i kajaken ibland och visst för en dagstur kan man ta ju ta pellets.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg