Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Det räcker inte med att ha primärluft och sekundärluft för att det ska räknas som ett gengaskök, primärluften måste också kunna strypas (och det svåraste med att konstruera ett bra gengaskök är just regleringen av primärluften).

Om man öppnar primärluften för mycket så är det inte gengasen som brinner längre utan då omvandlar man köket till ett skorstenskök.

Eftersom det verkar vara si och så med motiveringen att läsa sidan som jag länkade till så kan jag väl länka in bilden här:
Qwgc.jpg
 
Tillräckligt effektivt.

Det räcker inte med att ha primärluft och sekundärluft för att det ska räknas som ett gengaskök, primärluften måste också kunna strypas (och det svåraste med att konstruera ett bra gengaskök är just regleringen av primärluften).

Om man öppnar primärluften för mycket så är det inte gengasen som brinner längre utan då omvandlar man köket till ett skorstenskök.

Eftersom det verkar vara si och så med motiveringen att läsa sidan som jag länkade till så kan jag väl länka in bilden här:

Jag har följt upp samtliga länkar i tråden(en del är döda).
Om köket uppfyller dina eller någon annans kriterier för ett gengaskök eller inte, är mindre viktigt i min värld.
Det viktiga är att det är lätt, tillräckligt effektivt och lättanvänt. Inga batterier tack.

Om köket använder 100 gram ved eller 200 för att koka mitt kaffe är ganska oviktigt när jag befinner mig mitt i en norrländsk skog.
Det är nog bara viktigt om man måste bära med sig allt bränsle på en lång vandring, säg i polartrakterna. Men då skulle jag nog välja ett annat kök och även ett annat bränsle.
Det är mycket effektivare än diverse luffarkök jag gjort av konservburkar genom åren. Lättare också.
Jag lovar att jag kommer att läsa dina och andras artiklar om lätta campingkök som är vedeldade. Vare sig du klassar dom som "riktiga" gengaskök eller inte.

/John
 
Visst kan man kalla en polygrip för skiftnyckel också, huvudsaken är ju att den fungerar att lossa muttrar med.

Men diskussionerna blir mycket tydligare om man använder rätt terminologi.

Anledningen till att kökstillverkarna inte gör det är ju att de vill försöka få sina produkter att framstå som lika bra som andras produkter, men billigare.

Men jag litar mer på de forskare som spenderat tusentals timmar på att ta fram kökslösningar för U-länder (för att minska skövligen av skog), och dessutom publicerat sina forskningsresultat offentligt, än kommersiella tillverkare som är mer intresserade av att sälja en produkt. Men det har ju att göra med min filosofi att det bästa sättet att förändra världen är att dela med sig av sina upptäckter till alla.
 
Felöversättning

Woodgas skall nog inte översättas till gengas. Gengas heter producer gas eller generator gas på engelska.
Jag vet inte riktig vem i tråden som sa att det var ett gengaskök.
/John
 
om man känner till och har använt wood gas stove så vet man att man kokar med hjälp av både lågor och gas från träbitarna. köket är dubbelväggigt och gasen åker upp mellan och värmer maten. svårare än så är det inte att förstå. gasen kommer från trä - wood gas och därav namnet. Helt ovidkommande om det finns gengaskök som funkar på olika sätt.

Tvivlar på att namnet wood gas är upphovsrättsskyddat eftersom det bara beskriver vad det är för kök. Synpunkter på namnet är bättre att ta med tillverkaren.
 
Gengas

Jag tror att wood gas är första steget i gengas-genering.

Andra steget är att mata gasen igenom den glödande kolbädden.

Det sker nog också delvis i wild woodgas stove. Men det är inte komplett.
Dvs den största delen, brinner utan att gå genom steg 2.

Snyggast brinner det när man fyller köket lite mer än halvfull med pellets och sedan tänder från översidan. Det brinner då i ca en timme utan påfyllning, Och i stort sett utan rök. Ja, då förutom första minuten, då det ryker.
Jula tar 40 kr för 16 kg pellets, jag har inte letat på andra ställen.

http://www.gengas.se/hur-fungerar-gengas/

/John
Ps Så här ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=vWh21tjAe9g
Ds
 
Gasen är inte gen

om man känner till och har använt wood gas stove så vet man att man kokar med hjälp av både lågor och gas från träbitarna. köket är dubbelväggigt och gasen åker upp mellan och värmer maten. svårare än så är det inte att förstå. gasen kommer från trä - wood gas och därav namnet. Helt ovidkommande om det finns gengaskök som funkar på olika sätt.

Tvivlar på att namnet wood gas är upphovsrättsskyddat eftersom det bara beskriver vad det är för kök. Synpunkter på namnet är bättre att ta med tillverkaren.

Om man i ett provrör torrdestillerar en träbit och leder gasen igenom en glödande kolbädd så får man gengas.
Eldar du gasen innan du kört den igenom kolbädden är det inte gengas du eldar.
/John
 
Jag beställde ett precis för att testa till sommaren. Mest för att ersätta en Kelly kettle med nåt lite kompaktare och mer mångsidigt.

Är man intresserad så hade dom fått en batch med underdelen 6mm högre än planerat som de sålde ut för halva normalpriset.
 
om man känner till och har använt wood gas stove så vet man att man kokar med hjälp av både lågor och gas från träbitarna.

Det låter som om du inte förstått hur ett gengaskök fungerar. Gengasen bildas av värmen från glödbädden, renas när den passerar glöden, stiger sen utan att brinna upp till kökets överkant där den sedan brinner med en blå fin låga som vilket gaskök som helst.

Det är det som är finessen med ett gengaskök: Det brinner lika rent som ett gasolkök.

Vid all eldning av ved så bildas det såklart gengas, men på grund av temperatur, lufttillförsel, vedens läge i förhållande till glöden etc så brinner den inte rent, vilket ger låg verkningsgrad och mycket föroreningar.

Gengaskök är ett kök där man helt enkelt ser till att det man eldar är gengasen, så man slipper sotet och röken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar