WAAS

Samma överskrift

I en Vista står det fortfarande WAAS/EGNOS på norska språket, men bara WAAS på alla andra språk. Detta gäller alltså version 2.26.

Anders

Satellit 33

Konstaterade idag att bandata för satellit #33 (EGNOS) uppenbarligen sänds ut, för efter en stund hade min Vista placerat den rätt på himlen (riktning 215º, höjd 21º). Men nån mer nytta med signalen är det inte. Än.

Anders

WAAS kommer inte till Europa. Här får vi motsvarigheten som heter EGNOS( European Geostationary Navigation Overlay System) 2003.

IOR

Kanske som ett tecken på att det händer någonting med EGNOS, har Vistan nu uppenbarligen laddat ner bandata för satellit #44, alltså IOR (Indian Ocean Region).

Jag har inte sett att den tagit emot något från den satelliten, men den vet uppenbarligen var på himlen den borde finnas.

12º över horisonten, i bäring 124º. Räknat från Småland, då... Det stämmer med vad man skulle kunna förvänta sig, enligt de kartor över satellitpositioner som finns på nätet.
Satellit #33 ligger på bäring 214º, 20º över horisonten, och bör alltså vara lättare att få in här.

Där jag sitter just nu skymmer huset #44, så det lär vara ödefött.

Anders

WAAS/EGNOS

WAAS/EGNOS är igång i Europa, det är två sateliter som används. Tydligen är de inte lika långt framme som i USA, vilket innebär att i vissa fall försämras noggranheten i stället. Eftersom det är i teststadiet fortfarande är en testflagga satt i signalen vilket innebär att Garmin GPS:er inte kommer att använda informationen. Själv har jag en Magellan GPS, vilken använder informationen. I vissa fall har jag sett en förbättring, men i vissa fall tvärtom... I Canada var det alltid till det bättre.

Rickard

garmin

Svar från garmin:

Ämne: RE: Technical Support Form - Product: eTrex Venture
Bilagor:

We will support EGNOS when it is officially deemed fit for public use. This will be around 2003-2005

WAAS funkar i Jämtland!

Har testat min Magellan Meridian Gold norr om åre och hade WAAS för det mesta. Noggranheten kollades bara mot retur tracken (körde bil). Jag låg då ca 10-30m vid sidan av min ut-track. Har intelyckats hitta en fix-punkt som jag kan kolla noggrannare mot.
Köpte min GOLD i USA för 225 dollar. Hutlöst pris i sverige (över 6000!)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg