WAAS

Frågan blir då alltså: Kommer Garmins programmerare att ta med EGNOS som "äkta" korrigering i nästa programuppdatering. Svaret är väl kanske givet utifrån att allt skapat utanför USA är inte riktigt "bra". Men man kan ju alltid hoppas.

Redan fixat?

Enligt ovanstående resonemang har de ju redan gjort detta. Signalen tas emot, men används inte så länge inte EGNOS indikerar att den innehåller korrekt information.

Anders

Den som väntar...

Ja, om vårt resonemang är riktigt, så. Någon kanske ids fråga Garmin om det är så, som vi tror. Dvs att stapeln förblir grå om man har mottagning, men signalen är klassad som icke pålitlig.

Var det 2003 eller 2004 som EGNOS skulle vara i drift, full ut?

Till dess får vi väl försöka hitta någorlunda ändå!

Anders

Mottagning

Angående diskussionen innan om vilken möjlighet till mottagning av WAAS/EGNOS som vi har i Sverige:

En släkting till mig lyckades för ett tag sedan att få in satellit 35, alltså AOR-W, och få WAAS-korrigeringar mottagna i Skåne. Det är alltså den amerikanska satelliten. Det innebär ju att det finns betydligt bättre förutsättningar att få in nummer 33, när den bara kommer igång ordentligt.

Detta var med en Vista, som ju bara har en inbyggd antenn.

Anders

EGNOS-ryck

Hmmm, det verkar som om jag pratar mest för mig själv här. Är det någon som ids läsa ännu?

Efter några av de tidigare inläggen i denna tråd, har jag låtit min Vista ligga i ett fönster på dagarna, med WAAS tillslaget.

Jag har konstaterat att när man slår till WAAS på en Vista, reserverar den två av de tolv kanalerna till WAAS-satelliter. Men när jag var i Frankrike, och fick god mottagning från #35, då fick den uppenbarligen reda på att det inte fanns fler WAAS som gick att ta emot på den positionen. Efter det använde den bara en kanal till WAAS. Dessutom visades satellit #35 på rätt ställe på mottagningsbilden.

Här hemma har jag fått signal från #33 (EGNOS) för det mesta, men utan något användbart resultat. #33 har tagits emot på den näst sista kanalen, visats rakt norrut på displayen (där är den i alla fall inte!), och haft sällskap av ytterligare en kanal som scannat från #34 till #50 (utan att få in något, förstås).

Men idag måste denna EGNOS-satellit ha sänt ut något vettigt, för nu har Vistan slutat scanna efter ytterligare en extra satellit. Dessutom har den flyttat ner #33 till SSV, vilket stämmer bra med den position som den borde ha.

Jag råkade inte observera hur det såg ut just när detta hände, dvs om det dök upp några korrigeringar av någon satellit.

Att den stryker den tänkbara EGNOS-satelliten när den får in en WAAS, bör ju rimligen bero på att dessa två system inte samverkar ännu. Det finns ju ingen större anledning, eftersom EGNOS inte är i riktig drift ännu.

Anders

Jorå jag följer detta med spänning och jag kollar av med jämna mellanrum huruvida jag får "napp" på 33, eftersom det är den enda som jag får in här hemma. Men det vore ju intressant att höra om det finns fler som testar och hur det går.

Satellit 33

Efter att nu ha fått igång VisualGPS tillsammans med min Vista igen, kan jag se att satellit 33 ligger i riktning 215º, vilket inte är så viktigt, och 21º över horisonten, vilket är mer intressant.

Detta gäller naturligtvis härifrån (N 57º, E 14º).

Det ger ju i alla fall ett mått på mottagbarheten, när det sen fungerar som det ska. Satelliter under 5º brukar anses omöjliga, har jag läst.

Anders

EGNOS och Vista

Efter att ha laddat in version 2.25 i min eTrex Vista upptäckte jag något intressant av en slump. Om man går in i Inställningar/System, kan man välja om man ska använda WAAS eller ej. Rutan har naturligtvis överskriften WAAS. Men om man väljer Norska som språk, står det WAAS/EGNOS som överskrift. Dock bara på just norska. Nu kommer man ju genast att tänka på ett eller annat skämt, men det kan vi kanske bortse från.

Riktigt vad detta ska bevisa vet inte jag heller, men nog antyder det att en Vista är klar för EGNOS lika gärna som för WAAS, bara systemet också blir färdigt.

Anders

Haleluja!

Duktig undersökning. Du anders kanske du skulle kunna skriva in till Illustreradvetenskap och frilansa lite. =)

Alla mina svar är uppfyllda. Men man kan ju aldrig få nog av sådan intresant info.

Nämen, detta var väldigt givande. Står det något annorlunda nu i Vistan efter den nyaste uppdateringen?

//Jonas

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg