EGNOS-ryck
Hmmm, det verkar som om jag pratar mest för mig själv här. Är det någon som ids läsa ännu?
Efter några av de tidigare inläggen i denna tråd, har jag låtit min Vista ligga i ett fönster på dagarna, med WAAS tillslaget.
Jag har konstaterat att när man slår till WAAS på en Vista, reserverar den två av de tolv kanalerna till WAAS-satelliter. Men när jag var i Frankrike, och fick god mottagning från #35, då fick den uppenbarligen reda på att det inte fanns fler WAAS som gick att ta emot på den positionen. Efter det använde den bara en kanal till WAAS. Dessutom visades satellit #35 på rätt ställe på mottagningsbilden.
Här hemma har jag fått signal från #33 (EGNOS) för det mesta, men utan något användbart resultat. #33 har tagits emot på den näst sista kanalen, visats rakt norrut på displayen (där är den i alla fall inte!), och haft sällskap av ytterligare en kanal som scannat från #34 till #50 (utan att få in något, förstås).
Men idag måste denna EGNOS-satellit ha sänt ut något vettigt, för nu har Vistan slutat scanna efter ytterligare en extra satellit. Dessutom har den flyttat ner #33 till SSV, vilket stämmer bra med den position som den borde ha.
Jag råkade inte observera hur det såg ut just när detta hände, dvs om det dök upp några korrigeringar av någon satellit.
Att den stryker den tänkbara EGNOS-satelliten när den får in en WAAS, bör ju rimligen bero på att dessa två system inte samverkar ännu. Det finns ju ingen större anledning, eftersom EGNOS inte är i riktig drift ännu.
Anders