WAAS

Trigonometri

Jag har sett att man brukar anse att 5 grader över horisonten är ett minimum för att en satellit ska vara mottagningsbar i praktiken. Eftersom geostationära satelliter ligger på 36000 km höjd över ekvatorn, kommer man då fram till att en latitud på 70 grader är det nordligaste som skulle gå. Det är i jämnhöjd med treriksröset.

Sedan är det ju en sak om man kan få in satelliten om man står på ett kalt berg eller ett lämpligt hustak.
Att det ska fungera i praktiken kräver kanske 15 grader över horisonten. Då hamnar vi i höjd med Stockholm. Dessutom lär det ju vara dödfött inne i tät skog. Då kan det ju vara tjurigt med de vanliga satelliterna.

Som jämförelse fick jag ofta in just WAAS, alltså den över USA:s östkust, utanför Paris, men det är ju lite längre söderut. 49 grader, ungefär.

Anders

Fri sikt

Ja, eller om du är någonstans där det är öppna fält, så att inte skogen flyttar upp den effektiva horisonten alltför högt.
Som jämförelse kan jag berätta, att när jag körde bil i Frankrike, gick det bra att ta in WAAS i bilen. Detta då under vissa förutsättningar:
Körde på "rätt" håll, eftersom jag inte hade någon extern antenn.
Körde på de öppna jordbruksmarkerna en bit väster om Paris.
Inte befann mig bakom någon byggnad.
Inte körde nere i någon floddal.

Anders

Var ute och testade på morgonen och fick in 33 med full stapel, men den blev aldrig svart utan förblev grå. Vadan detta, hur länge måste man vänta på att den skall "låsa" satteliten och lägga den rätt på kartan? Den låg mot norr på satellitbilden.

Länge...

Jag har också provat det där tidigare, på ett berg i Skåne (jodå, det finns visst sådana där).
Mycket stapel hade jag, men inte blev det något för det. Enligt Garmin kan det ta 10, kanske 20 minuter innan den "läst in sig" första gången.
Så här års frös jag om fingrarna innan nånting hade hänt.
Nu är det ju så, att nummer 33 ska vara AOR-E, alltså en satellit tillhörig EGNOS, inte WAAS. Kanske den är intermittent, eftersom jag i Frankrike, där det ju till och med gick att få in nummer 35, AOR-W, inte fick någon signal från nummer 33.
När det blir varmare ute, ska jag vara mer uthållig...

Anders

Varmt och gott!

Just nu ligger min Vista innanför ett fönster, i värmen, och har hyfsad signal från satellit 33. Ungefär halv stapel. Vi får väl se om den kommit fram till något när jag ätit lunch.

Anders

Ingen nytta

Nu har den grunnat i flera timmar, men inte blev det bättre för det.

Däremot är det uppenbarligen så att stapeln kan vara grå, dvs inte ingå i positionsberäkningen, men ändå ge korrigeringar till de andra satelliterna.

Anders

Nja, så speciellt interrmitent var den ju inte. Den satt över översta strecket på signalstyrkan. Men som sagt får väl försöka sätta mig ute på Skavstaflyget och ta med mig kaffetermos och lite annat gott och se om det blir någe bättre efter ett tag.

Jo

Jo, det gör det också, när det fungerar.
Jag har bara sett det fungera på min Vista när jag var i Frankrike. Där gick det alltså att få in WAAS, inte EGNOS som detta skulle vara.

De satelliter som var korrigerade hade ett D, i stapeln om stapeln var tillräckligt hög, över stapeln om den var för liten för att rymma ett D inuti, eller där stapeln skulle varit, om det inte fanns mottagning alls på den satelliten för tillfället.

Efter ett tag blev stapel 35 också svart, och ingick väl då i positionsberäkningen, skulle jag tro. Till sist, som kronan på verket, satte den ett D i stapel 35 också, vilket ju borde innebära att WAAS korrigerade sig självt. Det är ju inte helt ologiskt, om man antar att WAAS-satelliten också används i positionsberäkningen.

Jag har läst någonstans, att under testfasen för EGNOS kan satelliterna ibland sända ut data, för att testa mottagare, men med ett statusmeddelande som säger "Do not use". Kanske det är en sådan signal vi ser, som Vistan visar som att den får in signalen, men inte kan göra något av den?
Detta vet väl enbart Garmins programmerare. Musslor lär vara talföra jämfört med dem, skulle jag tro.

Anders

Re: Jo

apersson850; sa:
Jag har läst någonstans, att under testfasen för EGNOS kan satelliterna ibland sända ut data, för att testa mottagare, men med ett statusmeddelande som säger "Do not use". Kanske det är en sådan signal vi ser, som Vistan visar som att den får in signalen, men inte kan göra något av den?
Detta vet väl enbart Garmins programmerare. Musslor lär vara talföra jämfört med dem, skulle jag tro.

Anders
Ja, det läste jag på sci.geo.satellite-nav för ett tag sedan. Garmin bryr sig därför inte om EGNOS men Magellan struntar i "do not use" så med en sådan kan det funka.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg