Jo
Jo, det gör det också, när det fungerar.
Jag har bara sett det fungera på min Vista när jag var i Frankrike. Där gick det alltså att få in WAAS, inte EGNOS som detta skulle vara.
De satelliter som var korrigerade hade ett D, i stapeln om stapeln var tillräckligt hög, över stapeln om den var för liten för att rymma ett D inuti, eller där stapeln skulle varit, om det inte fanns mottagning alls på den satelliten för tillfället.
Efter ett tag blev stapel 35 också svart, och ingick väl då i positionsberäkningen, skulle jag tro. Till sist, som kronan på verket, satte den ett D i stapel 35 också, vilket ju borde innebära att WAAS korrigerade sig självt. Det är ju inte helt ologiskt, om man antar att WAAS-satelliten också används i positionsberäkningen.
Jag har läst någonstans, att under testfasen för EGNOS kan satelliterna ibland sända ut data, för att testa mottagare, men med ett statusmeddelande som säger "Do not use". Kanske det är en sådan signal vi ser, som Vistan visar som att den får in signalen, men inte kan göra något av den?
Detta vet väl enbart Garmins programmerare. Musslor lär vara talföra jämfört med dem, skulle jag tro.
Anders