Snabb varianten av snöpinnar stavas plywood. 10*15 cm bitar med två hål på mitten, knyt en slinga genom dem som du sedan fäster i tältets linor med en lärkfot.
Tycker du sedan att vintertältning är något riktigt kul kan det vara värt att uppgradera till något lite hållbarare, plywooden har en tendens att kunna spricka om den frusit fast ordentligt.
Nu vet jag inte exakt hur innertältet i Akto ser ut men jag som använder mig av ett Nammatj har oftast problem med att sovsäcken ligger emot innertältet på vinter(tjockare liggunderlag, tjockare sovsäck) så när jag fått upp tältet så brukar jag trycka undan snö i fotänden så det blir som en grop där så innertälts golvet hamnar längre ned. Grop i absiden brukar också vara skönt att ha för att kunna sitta orddentligt, laga mat med minimalrisk för lågor som når tältduk mm.
Ett par till tips:
*Kiss flaska! Måste för vintertältning, märk upp den bra! Både synligt och kännbart(t.ex. några varv med silvertejp)
*Diskborste för att borsta bort snö från kläder. Kan med fördel även användas för just diskning för att spara några gram.
*Att elda med köket ett par minuter utan kastrull på höjer värmen med rätt så många grader i tältet, kan vara skönt när man ska byta om, sitta och äta mm. Tänk dock på att du kommer börja frysa rätt snart när du stänger av det så jag brukar inte elda den sista halvtimmen eller så innan jag lägger mig för att slippa vakna nån timma senare och frysa.
*Stäng dörren till innertältet bara halvvägs upp, då får du inget drag precis ovanför huvudet och du kommer inte få nån kondens på innertältet. På morgonen kan du stänga innertältet helt och sen skaka yttertältet ordentligt om du har mycket kondens/frost på det utan att få det på kläder, sovsäckar mm som ligger i innertältet. Nackdelen är att det blir lite kallare i tältet under natten.
*Ta inte snö inifrån tältet för att smälta till vatten, fyll istället tältpåsen utifrån. Vid en natt på samma ställe kanske det inte är så viktigt men kör med basecamp så kommer sot från köket och annat skräp smutsa ner snön ordentligt och den kommer inte smaka gott.
I den här tråden finns också många bra tips och trix för vintertältning:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52878&highlight=l%E4gerteknik