Vintertältning

Plastkassar fyllda med snö till 1/3 och nergrävda är ett lätt budgetalternativ......

Ja de är så hala att snön inte fastnar, men snöfyllda tygpåsar är ett elände. Man får stå halva förmiddagen och skaka ur fastfrusen snö. (Lätt överdrift).

Jag anser att vanliga snöpinnar av aluminium är bäst. Man kan gräva ner dem på tvären om det behövs men det bästa är att sätta dem som vanliga tältpinnar om snön är fast nog. På morgonen brukar nämligen snön vara stenhård och pinnarna fastfrusna, men då är det bara att trampa till på dem så lossnar de.

En sak man inte gärna gör på sommare är "absidgropen". Gräv en lagom djup grop i absiden, inte för nära innertältet, så kan man ställa ryggsäcken där och dessutom sitta bekvämt med fötterna i gropen.

Per

ps. Grop var visst redan nämnt...
 
Många år sen jag vintertältade nu, men då fixade vi tältpinnar genom att såga till ca 50cm långa, ca25mm breda, ca 6mm tjocka av en vanlig granbräda. Billigt om man bara har nån som kan såga till dem. Tar lite plats men väger inte så mycket. Bäst bett i dem om de är råsågade, alltså ej hyvlade. Kan stickas ner som vanliga pinnar, eller grävas ner på tvären om det blir bättre.

MVH Lars
 
Det kanske viktigaste tipset är att man är två så att verkligen all snön upptäcks innan man går in i tältet, alternativt får man öva på gummiacrobatik.....
 
Tack för tips!
Funderade faktiskt på sånt där "snöre" om det kan va nåt, och det kan det tydligen!
Eftersom det blir en testtur för mej kan jag ju passa på att testa olika sätt att fästa tältet. Det dumma med Aktot är att det måste fästas på åtta ställen för att stå, medan stora Berganstältet klarar sej med fyra.

Känns lite fånigt att jag som är så van tältare andra årstider, inte vet hur jag ska bete mej på vintern...
BM

Ta bergantältet istället, det är trevligt med lite utrymme på vintern...sovsäck, kläder tar mer plats och man tillbringar oftast lite mer tid innanför dukarna ;). Dessutom som du säger enklare att ställa på plats i skogen med fyra fästpunkter..:)

...har själv använt Akto på vintern, ingen höjdare direkt, trångt och dessutom snökänsligt med bara en båge.

//Johan

//Johan
 
Ta bergantältet istället, det är trevligt med lite utrymme på vintern...sovsäck, kläder tar mer plats och man tillbringar oftast lite mer tid innanför dukarna ;). Dessutom som du säger enklare att ställa på plats i skogen med fyra fästpunkter..:)

...har själv använt Akto på vintern, ingen höjdare direkt, trångt och dessutom snökänsligt med bara en båge.

//Johan

//Johan

Ett förslag värt att tänka på, men nu är det bara frågan om en enda tältnatt, inte långt hemifrån (fast tillräckligt långt för det ska vara för besvärligt att gå hem till huset om det blir kallt...) En ensamtur, bara för att pröva så det lutar ändå åt Akto.

BM
 
Förstår hur du tänker. En sak med Akto som jag upptäckte på vintertur är att takhöjden blev för låg när jag använde uppblåsbart liggunderlag + vanligt liggunderlag...fick sitta med böjt huvud eller halvligga.

//Johan
 
Berätta gärna om dina erfarenheter efter turen. Jag har använt Aktot enbart 2 nätter vintertältning. I mitt tycke var ventilationen på tok för dåligt. Jag hade ett större isfall i tältet än det som finns i Njupeskär. Det var iofs helt vindstilla och lätt snöfall.

HåkanF
 
Testade vintertälltning med ett Akto tält i julas, fungerade bra men andra natten var tältet blött när jag satte upp det och på natten frös det till ca -10 vilket resulterade i att det var is i blixtlåsen. Det tog en bra stund att lirka upp, När jag tog bort tältpinnarna så stod linorna kvar hårda som ståltråd. Det snöade bara lite så det var inget problem. En fördel med Aktos sid öppning är att man kan ligga kvar och mysa i sovsäcken på morgonen med öppningen på vid gavel och studera naturen.
 

Liknande trådar