Vintertältning

Hur reser/plockar ner ett tunneltält bäst?

Hur reser respektive plockar ner ett tunneltält bäst i hård vind vintertid?

Tack på förhand
/
Hans

Min variant

Själv har jag ett Nammatch 3 GT med några enkla modifikationer. På ena kortsidan har jag kompletterat öglorna med grova repsnören som bildar större öglor, som passar runt skidorna. Tältet packas alltid så att dessa sticker ut. Ta tag i dem, dra ut så pass att man kan ankra kortsidan, förslagsvis då med de kraftigaste snötältpinnar man hittar, skidorna. Naturligtvis ställs kortsidan mot vinden. Nu har jag fortfarande den större delen av tältet i påsen, så att inte vinden har någt att ta tag i. Det kritiska är att sedan ta ut tältduken. Om vi är två eller fler, lägger vi en gubbe på tältduken så att den inte fladdrar. Montera sedan stängerna, ta tag i andra kortsidan, ryck upp tältet, håll fast och ankra fort som... Om man är ensammen måste man kunna ligga på tältduken och samtidigt lyckas pilla in stängerna, vilket kan vara ganska så svårt. Men ska man vara ensammen i fjällen, vintertid? Nedplockningen blir exakt samma procedur baklänges.

Låg v-mur

vi brukar gräva en liten grop, typ en halv meter djup, som vi ställer tältet i (om det finns nog med snö alltså). I kanten på gropen bygger vi upp en v-mur som vi gör ganska lång, dvs ca en halv meter hög och en meter lång sluttandes ned mot v:ets spets.
Det går fort att gräva groppen, det är bara att skyffla undan snön, och muren skottar man i princip ihop. Det skapar typ en hängdriva som oftast brukar räcka bra som skydd mot snödrev och vindar upp mot 15-20 m/s. Det är förövrigt ett Nallo som vi använder.

/Björn

Tälta i hård vind? Ner i snön i stället!

Det här låter väl mesigt, men bästa tipset är att undvika att resa / ta ner tält i mycket hård vind. Ner i snön i stället och/eller låt tältet stå! Näst bästa tipset: öva med ditt tält i allt hårdare vind. Kom ihåg att ta med reparationsprylar.

I teorin är det lätt: (prio 1) hindra prylarna från att blåsa bort (prio 2) hindra tält och bågar från att gå sönder. Som regel blåser det mycket längre upp från snöytan, mindre nära snöytan, och ännu mindre under snöytan... så det är inte svårt att lista ut vart man bör sträva. Går det inte att komma ner i snön får man försöka få vinden uppåt och/eller åt sidan med snömurar (flera vettiga inlägg tidigare om det). Nere i snön finns förstås andra problem men det är ett annat ämne.

Några tips för upp/nertagning:
- Noga utvald plats med bra "fästsnö" innan man börjar
- Arbeta alltid så långt ner mot snön som möjligt och se till att det inte kan smita in vind under tältduken
- Fäst så mycket som möjligt av snötältpinnar etc innan nån större del av tältduken tas ur påsen
- Fäst så mycket som möjligt av stag etc innan tältet tillåts komma upp från snöytan.
- Ge bågarna stöd så gott det går även innan du hunnit fästa staglinorna, genom att t.ex. hålla ut staglinor för hand (på tunnel- och kupoltält). Bågarna går såklart mycket lättare sönder när de inte är fastspända ordentligt.

Vid uppsättning håller jag med tidigare inlägg om att man börjar med att ankra rejält på den sida som vätter mot vinden. Jag tycker inte alls det är kritiskt att ta ur tältet ur påsen, enkelt så länge man gör rätt, mycket värre är att gå från "allt material liggande tätt mot marken" till "tältet stående och fastspänt", med de tunneltält jag hanterat i jobbig vind på vinterfjäll.

Om jag vill ta ner mitt tunneltält (Keron3) i riktigt elak vind viker jag helst ner det _från_ vindriktningen. Vika mot vinden kräver mer kraft = mer knäckkraft på bågen, och jobbigare. Man kan knappast trycka alla bågar i hela deras längd jämnt upp mot vinden, det är lätt att en vindby tar tag i tyget och trycker någon del åt fel håll, och då knäcks bågen mellan ditt tryck och vindens tryck om du försöker vika ner tältet mot vinden. Om man fäller _från_ vinden måste man dock vara extra noga att inte få in vind under tältet och att tältet är "ankrat" så det inte kan blåsa bort. En person på vindsidan behövs. Man ska förstås försöka hålla nere den "instabila tiden" då inte stagen är fast, men det är ingen idé att jaga hundradelar. Stress = stor risk att man orsakar något plötsligt knäck av båge eller annat elände. Hoppas på lite flyt med vindbyarna, och ha reparationsprylarna tillgängliga...

ensam vintertid

brandmansmicke; sa:
[klipp] Om man är ensammen måste man kunna ligga på tältduken och samtidigt lyckas pilla in stängerna, vilket kan vara ganska så svårt. Men ska man vara ensammen i fjällen, vintertid? Nedplockningen blir exakt samma procedur baklänges.

Jodå, det är ganska härligt med ensamturer vintertid. Speciéllt i kebområdet, och speciellt då hydrologrännan (har fler än jag åkt den ?) och jökeldalen är fyllda med 40 cm puder.

Nog går det bra att resa och riva tältet ensam vintertid i hårt väder, men det var med darriga ben det fixade sig till slut :)
Det var då jag lärde mig att det kan vara vettigt med fångremmar på vantarna :)

Jag har ett Haglöfs Double Peak, som stängerna glider lite trögt in i kanalerna. Hillebergs är lättare att få dit (mindre friktion). Som tur var tältade jag ganska nära Keb fjällstation så att tälta ensam kändes inte alltför extremt.

Men att ha svårt att hitta tältet i snöstormen (200 meter från fjällstationen) var en intressant upplevelse. Och att sova diagonalt i tältet för att undvika att få tältduken i ansiktet var oxå en lärdom.

och man lär sig också en hel del på situationer när man med nöd och näppe lyckas gräva sig ut ur tältet då det fallit 40 cm snö under natten.

och man lär sig också en hel del på tältets placering med hänsyn till vanliga vindriktningar.

MVH Mats Frank, Umeå

Re: Låg v-mur

bjornw; sa:
vi brukar gräva en liten grop, typ en halv meter djup, som vi ställer tältet i (om det finns nog med snö alltså).

/Björn

Hur är det med detta. Jag har fått lära mig att aldrig gräva ned tältet, eftersom man skapar utrymme och en extra kant för snön att lägga sig i. Tältet kan driva över helt enkelt. Erfarenheter någon? Jag gör i alla fall inte så, vad är funkis?

Ta ned telt i hård vind

Jeg har et kupoltelt(Helsports Arctic Basecamp 5) og gjorde en stor feil ved nedtaking i Laddjovagge under sterk vind. Her ble teltet tatt helt løs fra bakken !!!?? og snudd med bunnen i været. Da fikk vindkulene straks tak på vindsida , og to av 3 stenger knakk tvert.
Det som skulle vært gjort var å la teltet stå festet i bakken på vindsida, og ta ut stender som står på tvers av vinden først. Likevel kan dette vise seg vanskelig om ikke den ene stanga som til slutt står igjen er sterk nok. Og for min del var jeg egentlig overrasket hvor lite stengene tålte, men jeg er likevel svært glad for denne erfaring. Telttypen jeg bruker har i mange år vært nyttet under arktiske forhold, med 11 mm tykke alu-stenger

Tror faktisk det er lettere med tunneltelt. Med godt feste i bakken mot vinden på "kortsida" vil en kunne ta ned stenger fra andre sida og frem mot denne. Og en får da håpe at vinden kommer inn mot en av "kortsidene"..

Men uansett vil godt feste i underlaget på vindsida være viktig helt til alle stengene er nede.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg