Vinertält för isfiske?

Hej igen,

jag kolllade in en lång diskussionstråd om kåtor, där du Raskesven skriver "Under två olika omständigheter avråder jag från kåta. Det ena fallet är för de som tillbringar större tiden på högfjäll med stark vind och ständigt bara sten som underlag. " Det här är väl (nästan i alla fall) det jag menade när det gäller kåtor?

Men om vindstabiliteten hos Holmeslet-tälten vet jag naturligtvis mindre. Kanske du har koll?

Jeg synes du skal ta å henvende deg til produsenten Holmeslett, så får du sikkert svar. Det kan kanskje være lurt å ta svaret med en liten klype salt, de fleste produsenter har en tendens til å skryte litt ekstra av produktene sine. Ingenting klarer seg i en storm som f.eks Narve for et par år siden. Men stabilitet har mye med god bardunering å gjøre. Levegg av sneblokker på flate innsjøer er heller ikke dumt. Behøver ikke å være så høy heller.

Kanskje den verste stormen er den du får i stua hjemme når du kommer med beskjeden om at du har kjøpt det. :)

Det är sant, Otto, og da hjelper ikke noen levegger av noe som helst! Uansett telt, og ev. orkan i hjemmet, gleder jeg meg som et barn til å dra ut: vi får se om det kan bli noen turer allerede i desember, når isen er å stole helt på!

Hej igen,

jag kolllade in en lång diskussionstråd om kåtor, där du Raskesven skriver "Under två olika omständigheter avråder jag från kåta. Det ena fallet är för de som tillbringar större tiden på högfjäll med stark vind och ständigt bara sten som underlag. " Det här är väl (nästan i alla fall) det jag menade när det gäller kåtor?

Men om vindstabiliteten hos Holmeslet-tälten vet jag naturligtvis mindre. Kanske du har koll?
Tanken med det var dels att man inte har tillgång till ved på hög höjd, dels att det ständigt blir mer jobb med förankring med lavvu om man systematiskt har sten som underlag, dels att flertalet lavvus inte är lika vindtåliga som i synnerhet ett kupol/geotält av vanlig storlek och bra klass.

Men blåser man upp ett tält till Holmeselets storlek, så det blir nästan lika högt som en vandringsbar lavvu, och bredare högt upp än vad lavvun är, så tvivlar jag på att ett tält från Holmeselet är lika vindtåligt som en för hård vind anpassad lavvu. Går inte att generalisera till att ett så stort brett tält "helt säkert" blir mer vindtåligt än en lavvu. Men eftersom jag inte heller har erfarenhet av Holmeselets stora tält vore det intressant med erfarenheter från folk som praktiskt använt dem mycket.

Raskesven

Ditt resonemang är ju helt logiskt, det är klart att höjden på Holmeslett-tälten borde utsätta dem för att bli tagna av vinden på ett helt annat sätt än ett lägre kupoltält, även om konstruktionen kanske omedelbart inger ett förtroende liknande det man har för de mindre, råstarka kupoltälten.

Jag känner ju en hel del friluftstfolk här uppe, men har inte träffat på någon som använder Holmeslet ännu - det var inte förrrän Otto nämnde att en av hans kompisar tycker det är otroligt bra. Men de ser i alla fall onekligen trevliga ut, även om jag självklart snackade lite i nattmössan när jag drog slutsatser om vindstabiliteten.

Tack för kommentaren!

Hej igen, jag har inte fått till att se efter tråden på en stund nu, men jag gjorde som öringen rekommenderade och såg efter på norska Fjellforum om det fanns några kommentarer om Holmeslett-tält och vindstabilitet i jämförelse med kåtor.

Det fanns inte mycket där, och jag har inte haft tid att fråga aktivt, men det var någon som nämnde att deras Holmeslet hade stått upp utan problem samtidigt som folk i kåta runtomkring fick plocka ihop och dra hem - men (med tanke på Raskesvens kommentarer tidigare) det stod ju heller ingenting om vad det var för kåtor det gällde. Jag ska se om jag kan få reda på något mer.

Hillebergs Atlas-tält ser ju fantastiska ut, men det skulle som sagt bli vansinnigt dyrt, och ganska tungt.

Hursomhelst, efter att jag bidrog sist har jag beställt ett tält som jag bara inte kunde motstå, med ganska annorlunda egenskaper jämfört med de som jag ursprungligen efterlyste :) ett amerikanskt endukstält i ett Gore Tex-liknande material, Bibler Bombshelter. Det verkar otroligt stabilt, har dubbla inngångar, och är ganska lätt för ett 4 (egentligen 3)- mans tält, på 4,4 kg. Tyvärr har det inte särskilt stora absider, men jag har i alla fall tänkt ut en plan: jag tänker mig att man utan problem kan få med yttertältet på min Nallo 4GT, som är otroligt lätt, som man kan sätta upp bredvid det andra om man behöver gott om matlagninsplats och/eller vindskydd när man fiskar i skitväder! På två man eller flera med pulka blir det inte särskilt tungt!

Jag har inte fått Bibler-tältet än, men det ska bli spännande att prova. Jag har hört en del negativt om uppsättningen (som sker inifrån och verkar lite trixig) och att det kan isa till ganska rejält inuti efter några dagar i extremt kalla temperaturer, men det verkar också vara otroligt uppskattat på många andra sätt. Jag kommer nog att testa det ganska rejält nu i slutet av januari. Det blir kul!

Holmeslet-Moskoselkåta

Hej igen,

Hej! Jag har erfarenhet av både kåta (topp bas 5) och ett Holmeslet Explorer st (två absider). Kåtan har jag använt bla vintertid för isfiske och det har funkat bra. Gjorde egna tälpinnar av rundstål som jag borrade ner i isen med en batteridriven borrmaskin. Som uppvärmning använder jag en Heat-pal. Funkar klockrent som fiskeark.
Mitt norska holmeslet har jag däremot inte testat annat än på fjällvandring. Behövde ett "lite" större tält när vi var fyra i familjen och en hund. Det blåste dock inte så våldsamt den gången även om vi tältade nedanför Tarfala där det bitvis kan friska i. En sak är säker med Holmeslet-tältet; om man är noga med stormlinorna så tror jag att det ska vara själva den om det ska kunna hända något. Det är ett antal linor om jag så säger.
Det jag upplever som största problemet med stora tält är det Raskesven just pekar på nämligen att hitta en tältplats för ett så pass stort tält.
Tilläggas ska kanske att vi nu köpt ett mckinnley Manito 3 pga att vi bara är på två numera. Grabbarna är i tonåren och då vill man göra annat än hänga på morsan och farsan till fjälls. Nöjd som tusan med detta tält speciellt med tanke på priset.

4-manna kupoltält

Jag var själv på jakt efter ett bärbart 4-mans kupol med absid för ett tag sedan, att användas när hållbarhet och komfort är viktigare än vikt. Det finns inte så många att välja på:
Black Diamond Guiding Light (4.4 m2, single wall, absid finns som tillbehör)
Bibler Bombshelter (4 kg, 4.4 m2, single wall)
Mountain Hardwear Trango 4 (6 m2, 6 kg)
MSR Stormking (5.9 m2 med två stora absider, 6.5 kg)

Valet föll tillsist på Trango. Beprövad gammal konstruktion. Har inte använt det så många nätter än, men rymligt är det så det förslår! Defenitionen av 4-mans varierar som synes mellan märkena. Rescension av 3-mans varianten finns på utsidan.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg