Hej igen, jag har inte fått till att se efter tråden på en stund nu, men jag gjorde som öringen rekommenderade och såg efter på norska Fjellforum om det fanns några kommentarer om Holmeslett-tält och vindstabilitet i jämförelse med kåtor.
Det fanns inte mycket där, och jag har inte haft tid att fråga aktivt, men det var någon som nämnde att deras Holmeslet hade stått upp utan problem samtidigt som folk i kåta runtomkring fick plocka ihop och dra hem - men (med tanke på Raskesvens kommentarer tidigare) det stod ju heller ingenting om vad det var för kåtor det gällde. Jag ska se om jag kan få reda på något mer.
Hillebergs Atlas-tält ser ju fantastiska ut, men det skulle som sagt bli vansinnigt dyrt, och ganska tungt.
Hursomhelst, efter att jag bidrog sist har jag beställt ett tält som jag bara inte kunde motstå, med ganska annorlunda egenskaper jämfört med de som jag ursprungligen efterlyste
ett amerikanskt endukstält i ett Gore Tex-liknande material, Bibler Bombshelter. Det verkar otroligt stabilt, har dubbla inngångar, och är ganska lätt för ett 4 (egentligen 3)- mans tält, på 4,4 kg. Tyvärr har det inte särskilt stora absider, men jag har i alla fall tänkt ut en plan: jag tänker mig att man utan problem kan få med yttertältet på min Nallo 4GT, som är otroligt lätt, som man kan sätta upp bredvid det andra om man behöver gott om matlagninsplats och/eller vindskydd när man fiskar i skitväder! På två man eller flera med pulka blir det inte särskilt tungt!
Jag har inte fått Bibler-tältet än, men det ska bli spännande att prova. Jag har hört en del negativt om uppsättningen (som sker inifrån och verkar lite trixig) och att det kan isa till ganska rejält inuti efter några dagar i extremt kalla temperaturer, men det verkar också vara otroligt uppskattat på många andra sätt. Jag kommer nog att testa det ganska rejält nu i slutet av januari. Det blir kul!