Vinertält för isfiske?

Jag var också otroligt sugen på Trangot, eftersom det verkar så otroligt stabilt och är en hel del rymligare än Bombshelteret, och med en massa praktiska integrerade förvaringsfickor inne i tältet (till Bibler-tältet måste man köpa det till). Och recensionerna bl.a. här på utsidan är ju otroligt positiva.

Det som fick mig lite tveksam var att jag oroade mig lite över det faktum att ytterduken inte går ända ner i marknivå, och att ventilationen till stor del berodde på att den glipan var öppen. Här är jag i stort sett alltid på vintertur där det inte finns ett träd på kilometers avstånd, och i stort sett inga möjligheter att få lä när det blåser - och det gör det ju ofta!. Men i och för sig används ju Trangot på snörika och blåsiga platser, och man skulle säkert kunna omge det med små snövallar om det behövs eller gräva sig ner en bit. I början av den här tråden frågade jag efter hur folk brukar lösa just ett sådant problem - det skulle fortfarande vara kul att få svar (fast det är försent att ändra mig nu).

Och så verkar det ju på ett sätt lättare, som öringen kommenterar, att sätta upp tältet vindskyddad inuti, även om Bibler-tälten verkar kräva en hel del krånglig manipulation av spända tältstänger på ett litet utrymme. Något en del negativa recensioner tar upp är att hölstren som stängerna ska 'slajdas' in i ibland har haft en tendens att överbelastas och gå sönder - det blir alltså att öva sig en del på det hemma innan man tar det ut på riktigt.

Ett annat kupoltält i samma storleksklass som sälgs här i Norge, och som jag funderade på, är Expeds Pegasus, som nog är lite grann tyngre än Trango, och som är utrustat med stormmattor och har lite större absider än de flesta amerikanska kupoltälten. Generellt verkar Exped-tälten ha ganska liten golvyta, även om deras kupoltält alltid är väldigt höga i tak.

För övrigt måste jag säga att den svaga dollarn just nu gör det frestande att passa på och köpa utrustning från USA - Biblertältet, med norsk Moms och avgift kommer att gå på drygt hälften av de astronomiska summorna de tar för det i Norge. Inte för att vara olojal mot de nordiska handlarna, men när varje spenderad krona kan orsaka en viss kontrovers därhemma blir man frestad av den lösningen.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg