• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

"Jag vet inte om "smart" är rätt epitet på herr Wallenberg - snarare listig."
Girig?

Min farfar sa till mig en gång på tidigt 70-tal följande om dom gamla Jacob & Marcus Wallenberg (bägge avlidna):
Vet du hur många jobb som Wallenbergarna har skapat här i Sverige? Nej, det vet jag inte men att det är många vet jag, svarade jag!
Ja, det är väldigt många arbetstillfällen, svarade farfar. Sverige hade aldrig haft den välfärden som vi hade då, sa han.
Jag skulle snarare kalla Wallenbergarna ekonomiska och smarta. Dom har ju bara anställt chefer som dom har sett vara kapabla att driva och sköta Wallenbergsfärens företag.
 
Senast ändrad:
Nu har ju elnätsleverantörerna börjat byta ut elmätarna i folks hem till nya "smarta" enligt nya regler så ska det vara utbytt överallt till 2025. Dessa elmätare har funktionen dom kan fjärrstyrt stänga av ens el. Så blir det effektbrist på nätet så kan dom enkelt koppla från regioner under korta perioder för att stabilisera nätet.

Givetvis läser dessa mätare av elen oftare så blir enklare för svenska kraftnät att reglera och planera elen. Förhoppningsvis slipper vi då nersläckning.
Ned på anläggningsnivå sker normalt inte den mätning som ligger till grund för övervakning och styrning av elnätet och till det kopplade förbrukningar och produktioner.
Nätleverantören kan tänkas tekniskt kunna stänga av en anläggning men då lär det ske pga utebliven betalning av fakturorna. Nya "smarta" elmätare kan komma att möjliggöra att de som vill skulle kunna samlas hos en aggregator som av många små objekt skapar ett virtuellt objekt som kan ställa reglerbarhet till marknadens förfogande. Exempelvis skulle då elbilsladdningen eller elpannan kunna stängas av nån timma mot en ersättning.
ROBO (Roterande bortkoppling) finns och har funnits planer för under långt tid. Det innebär att som sista utväg, för att inte få systemkollaps, koppla bort vissa områden inom elnäten under viss tid för att sedan byta till andra områden så länge som situationen kvarstår.
 
Att ha brist på kunskap pga utebliven läsning av relevanta uppgifter eller ha felaktig kunskap pga läsning på obskyra forum är nog lika illa.
Att uttala sig i frågor där den egna kunskapsnivån är mycket låg är direkt dumt.
Sverige har under ett normalår ett tydligt ENERGI-överskott per idag. EFFEKT-brist kan uppstå oavsett tillgången på (el)energi över tid. Utöver detta är hela saken än mer komplicerad än de flesta ens kan överblicka. (jag kan inte allt trots 35 år inom energibranschen)
Din elräkning (till elleverantören) blir noll om du inte förbrukar nåt, frånsett eventuell fast avgift och motsvarande avseende elnätsfakturan.
Har du ett fastprisavtal kanske fakturan är av helt annan storleksordning när avtalstiden gått ut.
Att du "alltid" har el i uttaget beror på att oerhört många inblandade gör ett stort jobb för att så skall vara fallet.
Senaste stora elavbrottet, då avser jag för stora delar av landet, inträffade i slutet av december 1983. Inte många minns det, många var inte ens födda då.

Detta är en utmaning som elbranschen har, att förklara för geneme man (med högstadie/gymansiekunskaper i fysik).
Inom fysiken är det ungefär så här:
Energi= fysikaliskt arbete (egentligen strikt : potential att medföra rörelse) mäts i någon av enheterna J, kCal, Nm eller kWh
Effekt = energi/tidsenhet, mäts i enheten W, hk

En liknelse som haltar lite men ändå som handlar om vattenkraft - då kan man se den lagrade mängden energi som vattenmängden i dammen på toppen och effekten är då så mycket vatten som passerar turbinen/generatorn varje sekund. Energi och effekt är alltså inte samma sak.

Om din elpryl är på effekten 2kW och du kör den en timme så har du förbrukar energin 2 kWh.




Ett annat sätt att förklara:

De flesta av oss betalar elräkning baserat på två saker:
- nätavgift = kablar fram till ditt hus och elmätare byggs och underhålls, kan vara ett fixt pris eller eventuellt en del beroende på förbrukning
- förbrukning/rörlig avgift: Hur mycket energi du använt = antal kWh du förbrukar

Men det finns även de som numera har elräkning som baserast på effekt, dvs deras avgift styrs av vilken som var deras toppförbrukning under månaden. Har man möjligheten att styra sin förbrukning och jämna ut den så kan detta vara lönsamt, dvs att hålla sin månadstopppförbrukning nere och förbruka jämnlågt. Då slipper nätägaren bygga ut elnätet mera för ökad topplast som sedan står oanvänt stora delar av tiden (per dygn och per år). Här kan smarta hem och styrsystem komma till stor nytta och kanske till och med elbilar kan användas att ladda ur tillbaka till huset för att jämna ut förbrukningstoppar.


Om någon ännu bättre kan förklara skilland på energi och effekt så var så goda, mina försök har säkert sina brister men ändå ett försök.

/Patrik
 
"Jag vet inte om "smart" är rätt epitet på herr Wallenberg - snarare listig."
Girig?

Om man inte ens tror att de pågår en global uppvärmning pga människan så kan man ju med samma logik hävda att det använda kärnbränslet inte är radioaktivt och dumpa det i havet. Faktaförnekelse som faktaförnekelse.
Jag skrev en litet reserverad inledning för att slippa komma i konflikt med dom som hävdar att "det inte är så farligt"
(och då tror jag att dom menar konsekvenserna av temperaturhöjningen - inte att dom förnekar den) men då blir jag påhoppad av dig i stället. Nu glömmer jag den här tråden som inte längre handlar om vindkraft utan mera om kan komma med det mest dräpande inläggen!
 
Själv har jag bara stillsamt påpekat, att våra förhållandevis låga territoriella utsläpp till betydande del förklaras av att mycket av det vi konsumerar produceras utomlands.

Liksom andra länders förhållandevis låga territoriella utsläpp beror på att dom tex köper stål och malm som vi i Sverige producerat i stället för att själva tillverka det och ta dom utsläppen själva. (y)

"what comes around goes around"
 
Senast ändrad:
Du menar att ingen i Sverige överkonsumerar mat? Eller att det inte slängs mat som inte äts upp?

Fast ska vi vara ärliga så är det nog kanske inte främst familjen Svensson som kastar för gammal mat som man enkelt kan få till en större förändring på , det är rätt stora volymer som kastas i en normalstor ICA butik varje vecka för att men vill hålla så brett sortiment.

På mitt närmaste ICA så kan man tex kunna fått 3-5st sopsäckar utsorterat bröd varje måndagsmorgon.

Måste man alltid ha 35-40 sorters matbröd i en mellanstor butik kan man undra ?

Det slöseriet kanske skulle vara lättare att göra något åt ?
 
Senast ändrad:
Nu har ju elnätsleverantörerna börjat byta ut elmätarna i folks hem till nya "smarta" enligt nya regler så ska det vara utbytt överallt till 2025. Dessa elmätare har funktionen dom kan fjärrstyrt stänga av ens el. Så blir det effektbrist på nätet så kan dom enkelt koppla från regioner under korta perioder för att stabilisera nätet.

Givetvis läser dessa mätare av elen oftare så blir enklare för svenska kraftnät att reglera och planera elen. Förhoppningsvis slipper vi då nersläckning.


Uppfriskande att det i tråden så smått har börjat gå från att förminska eller försöka sminka över vindkraftens kraftiga brister som energiförsörjning när man inte backar upp med tillräckligt med kärnkraft till att börja funderas i tankebanorna hur vi ska få en hotande systemkollaps framavlad av naivt förd grön energipolitik att undvikas eller göra så liten skada som möjligt.......men samtidigt tragiskt naturligtvis.

Kanske blir rent av nästa steg att se att den är ett fördärv för lokal miljö och närboende ?
 
Senast ändrad:
som sagt...

Om du slutar läsa kvällsblaskor och liknande dynga, och istället känner efter själv om du verkligen har nån elbrist, så ska du se att det känns bättre.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg