• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

Vad har kvällstidningarna med vindkraftsutbyggnaden att göra? de är ju inte positiva till den iaf. Det är bara snyftartiklar om nån stackars norrlänning som tvingas se några snurror i horisonten på nåt avlägset berg.

Att bygga ut? ja kanske kan va bra när de släckt ner de sista kärnkraftverken och de vill fylla upp den 30%-iga förlusten, men det vore bättre man går mot mindre elproduktion från statligt håll och lämpar över det regionalt.
 
Jag skrev en litet reserverad inledning för att slippa komma i konflikt med dom som hävdar att "det inte är så farligt"
(och då tror jag att dom menar konsekvenserna av temperaturhöjningen - inte att dom förnekar den) men då blir jag påhoppad av dig i stället. Nu glömmer jag den här tråden som inte längre handlar om vindkraft utan mera om kan komma med det mest dräpande inläggen!
Jag ber så mycket om ursäkt! Ditt inlägg misstolkade jag. Jag trodde att du menade att det inte pågår någon global uppvärmning pga av människan eller att nämnda klimatförändringar inte är så allvarliga. Inte ditt fel att jag missförstod. Jag krälar i stoftet av skam.
 
Vad har kvällstidningarna med vindkraftsutbyggnaden att göra? de är ju inte positiva till den iaf. Det är bara snyftartiklar om nån stackars norrlänning som tvingas se några snurror i horisonten på nåt avlägset berg.

Att bygga ut? ja kanske kan va bra när de släckt ner de sista kärnkraftverken och de vill fylla upp den 30%-iga förlusten, men det vore bättre man går mot mindre elproduktion från statligt håll och lämpar över det regionalt.

Jag ogillar verkligen din ton. Förra veckan besökte jag några av de "stackars norrlänningar" du nämner i ditt dravel. Företagare i och utanför Kangos nära Pajala som uttryckte stor oro för närnaturen och de ekoturistiska satsningar de investerat i när det projekteras en vindkraftspark med 295 meter höga snurror i direkt anslutning till ett Natura 2000 område. Därtill finns ett starkt motstånd hos många renskötare eftersom industriparkerna tenderar att (ytterligare) minska arealerna för renskötsel. I Norrbotten är besöksnäringen en näring som under ett decennium fördubblat sin omsättning och som genererar stora inkomster och många arbetstillfällen. Det finns en stor oro hos många entreprenörer för hur vindkraftsutbyggnaden kommer påverka möjligheten att kunna fortsätta bedriva verksamhet. Det finns dessutom en allt större farhåga om att det här [vindkraftsutbyggnaden] är en modern form av baggböleri.

De som får folk att tror att vi har elbris är ju journalisterna på snaskpressen. Det är ju inte moderna och seriösa forskare iaf. Det är till stor del skapat av pressen som jagar klick. Storslagna nyheter/alarmism får många klick och det är ju sen gammalt. Sen går snacket igång på sociala medier och dyl och elbrist/elkris trendar på twitter. Slutar man läsa sån skit så finns det ingen kris. Min senaste elräkning var ungefär 50 kr dyrare än förra året och jag har alltid el i uttaget.

Så, nej, jag upplever ingen som helt brist på el. Tvärtom finns det för mycket.

Du upplever? Är du 15 år?

Vilka "moderna och seriösa" forskare syftar du på? Du får gärna ange källor till olika påståenden. Det du påstår avviker i varje fall från vad Svenska kraftnät själva skriver.

"Elbrist" kan betyda olika saker - syftar man på den totala mängden energi som produceras i landet under ett år, så har vi ett överskott, men det hjälper inte så mycket att det produceras ett överskott i norra Sverige när vi samtidigt minskar produktion i södra och har en stor flaskhals i överföringskapaciteten. Effektbalansen har successivt försämrats under de senaste åren och Sverige har idag stundtals ett underskott på effekt.

Svenska kraftnät skriver: "Sverige har ett stort överskott på elenergi som exporteras årligen. Däremot visar de analyser som Svenska kraftnät gör varje år att effektbalansen, eller tillgången på eleffekt, successivt har försämrats under de senaste fem åren. Sverige har i dag ett underskott på effekt under de kallaste timmarna under året och måste förlita sig på import.

Med effektbrist menar vi den situation som kan uppstå då det inte finns tillräckligt med el för att möta förbrukningen i Sverige eller inom något av de fyra elområden som Sverige är uppdelat i."


Elpriset beror vidare på flera olika faktorer och så länge allt fungerar sätts priset på en marknad, utifrån tillgång och efterfrågan. Det innebär att "råvaran" inte kommer ta slut, på samma sätt som vilken råvara som helst inte kommer ta slut - efter hand blir det allt dyrare att ta fram råvaran och till slut blir det olönsamt. Eftersom vi är sammankopplade mellan olika länder (och elområden i Sverige) beror priserna också på överföring mellan områden/länder och produktionskapacitet i dessa men minskad inhemsk produktion som i allt högre grad är volatil, gör att priserna fluktuerar betydligt mer nu. Detta är ju kanske mer en politisk fråga; är det vettigt att man har prisskillnader på 1000% eller mer mellan norra och södra delen av landet? Höga elpriser driver dessutom på inflationen.

Hur framtiden kommer te sig är svårare att sia om. Svenska kraftnät gör dock olika scenarieanalyser och behovet av el kommer sannolikt öka för att kunna genomföra en nödvändig klimatomställning:

"Sammantaget visar analyserna av effekttillräcklighet i LMA2021 att Sverige blir helt beroende av flexibel elanvändning och import från grannländer under ansträngda timmar i de tre scenarierna med högst elbehov. Utan flexibilitet i elanvändningen visar analyserna på stora utmaningar med effektbrist redan till 2035 för de två scenarierna med kraftigast elektrifiering. Situationen blir ohållbar i scenarierna för 2045 med stort antal bristimmar, över 10 procent av tiden i scenariot med högst elanvändning." (ur rapporten Kraftbalansen på den Svenska elmarknaden 2021, SVK 2021)

Uniper som äger Karlshamnsverket konkluderar:

Senaste tidens besked från Svenska Kraftnät om en allt större risk för elbrist i södra Sverige är allvarliga. Bristen på produktionskapacitet i södra Sverige, i kombination med bristande överföringskapacitet, har lett till att risken för elbrist i sommar har gått från att vara teoretisk till att vara högst påtaglig. Det är en rejäl väckarklocka för alla dem som har inflytande över elmarknadens funktionssätt.
 
Ja, dom begränsar sannolikt möjligheterna till turistverksamhet i områden där sådant är en viktig möjlighet att få bygden att leva vidare och till inkomst.

Jag är förvånad att inte fler "utemänniskor" reagerar mer än de gör på vindkraftens negativa sidor, själv väljer jag helst bort friluftsliv i områden med vindkraftparker i närheten.
Problemet är att dom poppar upp likt svampar ur jorden lite varstans.
 
Jag ogillar verkligen din ton. Förra veckan besökte jag några av de "stackars norrlänningar" du nämner i ditt dravel. Företagare i och utanför Kangos nära Pajala som uttryckte stor oro för närnaturen och de ekoturistiska satsningar de investerat i när det projekteras en vindkraftspark med 295 meter höga...osv osv
Kunde inte bry mig mindre om vad du gillar och ogillar med mina inlägg. Jag beskrev kvällstidningarna och hur de jobbar och vinklar sina artiklar så de väcker rätt känslor hos folk. Ungefär samma typ av anektdoter du och en del andra kör med här inne. Men det verkar rätt tydligt här att folk inte ser igenom agendan med detta. Jag köper det inte dock.

[raderat av forumvärd]
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja, det är ju rätt uppenbart att ni vurmare för atomklyvning i naturen, inte tål att bli ifrågasatta. Blir ju rätt enfaldig diskussion när ni kräver totalt medhåll och att det måste råda konsensus om att era googlade "fakta" från kvällspress och nazzenytt.se är fakta och sanning. Så för min del gör sig såna här trådar bättre i slutna sällskap där alla tycker likadant.
 
Ja, det är ju rätt uppenbart att ni vurmare för atomklyvning i naturen, inte tål att bli ifrågasatta. Blir ju rätt enfaldig diskussion när ni kräver totalt medhåll och att det måste råda konsensus om att era googlade "fakta" från kvällspress och nazzenytt.se är fakta och sanning. Så för min del gör sig såna här trådar bättre i slutna sällskap där alla tycker likadant.

Så är det väl ändå inte och du kastar lite sten i glashus.

Kärnkraftsmotståndarna saknar ju svar och en plan vad kärnkraften ska ersättas med och vad som ska byggas ut för att stabilisera elnätet när i stort alla prognoser säger att kapaciteten måste öka i en nära framtid.

Ändå ska tydligen kärnkraften bekämpas med näbbar och klor, det är därför det mest framstår som en sektliknande naiv Tomteförening som inte går att ta på allvar, det är väl det som trögstartade gammelmedia nu börjat uppfatta och belysa.

Har du ett bra svar vad vi ska ersätt kärnkraften med och samtidigt öka kapaciteten ?

Gissar att det kommer ett svävande svar att vi ska minska förbrukningen om det kommer något, berätta gärna samtidigt i så fall vad kommande elbilsflotta som tydligen ska ersätta nuvarande fosildrivna fordon förväntas behöva i kapacitet från elnätet och hur mycket en vanlig Svenssonfamilj kan sänka sin elförbrukning och hur.
När du ändå är i gång kan du ju berätta vart dom skatter Staten får in via Disel och Bensin ska tas in när vi slutar tanka dessa och hur det kommer att påverka husägare och Svensk tillverkningsindustri och vad det kommer att innebära för våra arbetstillfällen ?
 
Senast ändrad:
Standhäll verkar inte veta vilken fot hon ska stå på för att lösa energikrisen.
 
Nu börjar röster höras för att Vindkraften ska stå för de kostnader och problem den skapar.


Låt vindkraftsindustrin betala för obalansen i elnätet (expressen.se)


Samtidigt så verkar Klimat och Miljöministern inte vilja släppa banden till Miljöpartiet utan tuffar vidare på deras linje tillsynes utan fungerande och realistisk plan om hur Sverige ska elektrifieras.

Oppositionens kärnkraftskritik mot Strandhäll (expressen.se)
Vad är poängen med att insinuera att miljöpolitiken som förs av S skulle styras av MP trots att de inte längre har ett finger med i spelet? Är det inte lättare att säga som det är, att det är socialdemokraternas miljö/energipolitik? Det tjänar inget till förutom att reducera din egen trovärdighet om du lindar in dina kommentarer i upprepade, osakliga och irrelevanta påhopp på ett marginaliserat parti som inte ens sitter i regeringen.
 
Vad är poängen med att insinuera att miljöpolitiken som förs av S skulle styras av MP trots att de inte längre har ett finger med i spelet?

Därför att uppbyggandet av ett samhälles energiförsörjning inte är något som man ändrar över på en fikarast, det är kräver viss långsiktighet.

Den väg som vi halkar fram på när det gäller den frågan är krattad och utstakad med främst Miljöpartiet som dirigent, och det kommer sannolikt att sluta med en rejäl och dyr dikeskörning om vi inte drar i handbromsen och tänker om....helst i går.

Glädjande nog börjar börjar det mumlas i även inom S nu när dom är fria från MP att Kärnkraft kan komma att räknas som "hållbart energislag" så förhoppningsvis är en förändring till det bättre på väg.

Energiministern: ”Finns lägen där kärnkraft kan vara hållbar” | SVT Nyheter

Men att vända och börja upprusta Kärnkraften är inget som görs i en handvändning som sagt, kompetensen och erfarenheten som byggde de nuvarande verken finns inte längre att tillgå på marknaden utan man få i så fall starta om.

Det tar tid, se på Finnarna.
 
Senast ändrad:
På tal om floskler och Fake News.

Vi bygger ju Vindkraft för att "rädda klimatet" då dom har så låga koldioxidutsläpp.....sägs det.

Läs och begrunda:

Kärnkraft lägst koldioxidutsläpp över en hel livslängd (vattenfall.se)

kärnkraften producerar omkring 2,5 gram koldioxid per producerad kWh
4 gram för vattenkraft
12 gram för vindkraft

Vindkraften genererar enligt Vattenfall ca 5 gånger mer koldioxid än Kärnkraft per producerad KVh.

Så var det tydligen med den "Klimaträddingen"
 
Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg