• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Det största problemet är kanske att det pockas väl valda russin ur kakan av media, det är ju inte direkt någon hemlighet att dom politiska sympatierna hos de som jobbar inom radio/tv media inte speglar sympatierna hos väljarkåren.

Hallå Ygeman! Är det tänt på Rosenbad?

Energiminister Anders Ygeman möter Sveriges akuta elproblem med förnekelse och senfärdighet. Var finns gråsossarna när man behöver dem?

Risken är stor att sommarens problem på elmarknaden med extrema prisskillnader inom Sverige och hotad elförsörjning kommer att bli ännu värre. Den varningen utfärdade tre stora energibolag i onsdagens Dagens Industri.
Grundproblemet är en brist på planerbar elproduktion i mellersta och södra Sverige. Den kraftiga ökningen av väderberoende sol- och vindenergi – som till stora delar skett med hjälp av subventioner – har pressat elpriset kraftigt.
Det har i sin tur slagit undan benen för den planerbara elkraften, inklusive flera kärnkraftsreaktorer. De får nämligen inget extra betalt för att de kan leverera el dygnet runt, året runt. När vinden mojnar och solen går i moln leder det till extrema prishöjningar och instabila elnät. Situationen väntas bli värre när även Ringhals 1 tas ur bruk och stora mängder ny vindenergi kopplas in på näten.
Det vore inte intellektuellt hederligt att skylla alla problem på den rödgröna regeringen. Decennier av brist på systemtänkande har lett fram till dagens ansträngda läge.
Men Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid det här laget styrt Sverige i sex år. Ändå präglas energiminister Anders Ygemans agerande fortfarande av en häpnadsväckande blandning av förnekelse, senfärdighet och akuta brandkårsuttryckningar.
Trots att Svenska Kraftnät i somras i all hast fick hala upp plånboken för att dra i gång ett oljekraftverk och en kärnkraftsreaktor försöker Ygeman ge sken av att södra Sverige egentligen inte lider av något elproblem. Det finns ju ett överskott i Norrland!
Var finns gråsossarna när man behöver dem?
I frågan om nätbolagens avgifter har ministern gått hela varvet runt på bara ett år. Ny lagstiftning för sänkta avgifter och vinstbegränsning följdes av ett Pågen-utspel i panik för att åtgärda effektbristen i Skåne där bolagen trots allt skulle få plocka ut stora vinster. Men efter att DN avslöjat att energiministern gått bakom ryggen på Svenska Kraftnät tvingas han dra tillbaka sitt lagförslag.
När det gäller de viktiga strukturfrågorna drar Ygeman däremot benen efter sig. Det förslag om snabbare tillståndsprocesser för elledningar – som kom från utredaren i juni 2019 och var färdigremitterat i oktober samma år – har ännu inte lagts fram av regeringen, trots att Ygeman hävdar att det har haft förtur på departementet.
Och när det gäller den verkligt avgörande frågan – någon form av extra ersättning för planerbar elkraft – säger sig Ygeman bara vara ”öppen” för en lösning, som vore han en debattör och inte ansvarig minister.
Det är upp-och-nervända världen. Inte ska man väl behöva påminna socialdemokratiska arbetarepartiet om vikten av en stabil elförsörjning. Det är ju en förutsättning om Sverige ska kunna elektrifiera industrin och transporterna och därmed trycka ner koldioxidutsläppen.
Var finns gråsossarna när man behöver dem?

LÄS MER: KD, M och folket har rätt om kärnkraften

Dom flesta politiskt tillsatta tjänstemännen på IPCC tjänar ganska bra,
Det kan finnas ett egenintresse att larma
Vid klimatmötet i polen 2018? sände ett afrikanskt land 200 deltagare o dom
cyklade troligen inte dit.( FN betalar.)

Hm, IPCC har (jag googlade) en budget på lite drygt fem miljoner CHF, dvs runt femtio miljoner kronor.
Hela FN har en budget på runt tre miljarder US dollar, låt säga trettio miljarder SEK.

Som en jämförelse omsätter bara OKQ8 sjutton miljarder kronor/år.
Tar vi en riktig spelare som Exxon, så är deras redovisade vinst tio gånger mer än hela FN:s budget.

Så förklara igen varför ekonomiskt egenintresse skulle snedvrida resultaten i just alarmistisk riktning?

96 % av vindkraften i Sverige byggs av andra länder enligt tidigare länk till SVT.

En femtedel ägs av Kina enligt Dagens industri.

Det här är kolonialism enligt mig. Som vi själva tillåter.
Vi offrar vår miljö för att ge andra länder ekonomiska vinster.

Ett land ska äga sin egen infrastruktur enligt mig. Annars kan vi hamna i en knepig sits om relationerna med t.ex. Kina försämras, eller om det blir kristid.

Ett land ska äga sin egen infrastruktur enligt mig. Annars kan vi hamna i en knepig sits om relationerna med t.ex. Kina försämras, eller om det blir kristid.
Jag kan hålla med om att staten borde äga kraftproduktionen, men det är ju inte så att el som produceras i vindkraftverk skickas till Kina. Skulle det bli knepiga relationer med Kina så fortsätter ju verken att snurra ändå och elen skickas ut i det svenska kraftnätet. Värre är det att vi inte klarar försörjningen av mat och medicin vid en kris.

Svar till UteMats: FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) varnar för att kinesiskt ägande kan leda till påtryckningar och andra negativa effekter enigt tidigare länk till Dagens industri.

Nej, kineserna kommer inte att skicka hem el härifrån. Men det kommer tyskarna att göra enligt tidigare SVT-länk, och de är den största aktören.

Det kommer att belasta det redan hårt ansträngda stamnätet. Jag gissar att det leder till ännu högre nätavgifter. Och kan leda till flera stora kraftledningsgator genom landet.

Svar till UteMats: FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) varnar för att kinesiskt ägande kan leda till påtryckningar och andra negativa effekter enigt tidigare länk till Dagens industri.

Nej, kineserna kommer inte att skicka hem el härifrån. Men det kommer tyskarna att göra enligt tidigare SVT-länk, och de är den största aktören.

Det kommer att belasta det redan hårt ansträngda stamnätet. Jag gissar att det leder till ännu högre nätavgifter. Och kan leda till flera stora kraftledningsgator genom landet.
Ok, det låter ju helt galet att Tyskland ska producera sin energi i Sverige. Dock gäller ju samma sak med tex kärnkraften, där tyska Eon äger en betydande del. Och i princip skulle ju kinesiska intressen kunna köpa alla kärnkraftverk (plus en massa skolor, vårdcentraler, äldrevård och annat om de vill).

Hur ska Sverige lösa framtida elproduktion till södra Sverige om Hybrit blir ett fullskaligt projekt i framtiden som då kommer att sluka 10 % av Sveriges totala elproduktion. Läsvärd artikel i länken.
Det måste till en ny 400 kV ledning ner till södra Sverige men när ska den byggas framkommer inte. Det verkar vara beslutsångest på många håll.
Nu vill regeringen snabbutreda den kommunala vetorätten om att förbjuda vindkraftverk i sin kommun. Det är bra i mina ögon sett så slipper vi får allt här uppe när vi inte kan skicka elen därifrån söder ut om Hybrit blir verkligt.
Ni som inte såg rapport igår kväll kan se efter 17min 15 sek in i länken och lyssna på hela inslaget.

I mina ögon så borde Sverige starta upp sina kärnkraftverk som är stängda efter att att dom har renoverats och gjorts driftsäkra för lång tid framöver.

Senast ändrad:
Svar till Isjonsson:s inlägg om bl.a. ny 400 kV ledning:

SSAB önskar ingen ny kraftledning genom Sverige. Det är den 5,5 mil långa ledningen mellan Flen-Oxelösund de kan komma att önska en uppgradering av, för en ljusbågsugn på 200 MW som kan ge elektriska störningar.

Den stora elförbrukningen för fossilfritt stål kommer att förläggas i norr. Det är där vätgasproduktionen och järnframställningen (reduktionen) kommer att ske.

Svar till Isjonsson:s inlägg om bl.a. ny 400 kV ledning:

SSAB önskar ingen ny kraftledning genom Sverige. Det är den 5,5 mil långa ledningen mellan Flen-Oxelösund de kan komma att önska en uppgradering av, för en ljusbågsugn på 200 MW som kan ge elektriska störningar.

Den stora elförbrukningen för fossilfritt stål kommer att förläggas i norr. Det är där vätgasproduktionen och järnframställningen (reduktionen) kommer att ske.

Ok! Tack för svaret!
Jag har även hört att dom behöver bygga ut kraftnätet mellan norr - söder.
Vilket är sant vet jag inte.

Vi behöver inte mer vindkraft i Norrlandslänen heller.

Nej, det behöver Norrlänningarna ju inte, vattenkraften som ni där uppe redan offrat natur för lär ju räcka och bli över till det ni förbrukar.

Närproducerat är ju så viktigt nuförtiden och ska naturligtvis även gälla vindkraften.

Stockholms skärgård är rätt stor, bygg dom där så kan även dom som är mest för dom även njuta av utsikten av dom. :)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg