Vill DU ha allt?

Då förstår jag vad du är ute efter:)
Det där tror jag är ganska individuellt, vad folk vill ha ut av friluftslivet alltså. Många springer över fjället i dag, jagade av vad vet jag? Andra vill bli utkörda till äventyret och avsluta dagen med en lyxmiddag. Själv har jag med åren lärt mig att stanna upp och njuta av de fina platserna, ibland en hel dag. Prylarna jag har skall fungera men det dyker alltid upp tillfällen då något annat vore bättre men vem orkar bry sig, inte jag.

Här är folk som bryr sig hela tiden, undrar om dom någonsin får någon ro:)
http://gossamergear.com/wp/tribal/how-to-go-lighter/shave-a-few-more-grams

Och har är en gammal dam på över 80 vid Tarrekaisestugan på Padjelantaleden som jag träffade för tre år sedan. Pigg tant med stålmesförsedd rygga från 70-talet och andra prylar som hon kände förtroende för. Helt fokuserad på naturupplevelsen.

Om jag har någon absolut gräns för packvikt så kan jag säga att den ligger på cirka 15-20 kg, beroende på ryggsäck. Min erfarenhet är att vid högre vikt får jag ont i axlarna för axelremmarna tar en massa vikt. Med mina lätta säckar ligger brytpunkten på ca 15 kg som sagt.
Mer ont = mindre njutning på turen, mindre uppskattning av naturen runt mig och mindre längtan att komma ut nästa gång. Med nuvarande packningsupplägglkan jag gå ca 12 dagar utan att köpa ny mat och bränsle och fortsatt ligga på under 15 kg, målet med att få ner vikten på grejerna är att jag ska klara 2 veckor utan proviantering, sedan känns det ganska meningslöst att tänka på att spara mera vikt för viktens egen skull.

Den damen är ju verkligen en förebild, där vill jag vara om 40 år! :)

Har träffat en del "UL" folk lite här och där och jag blir alltid förvånad över hur mycket saker dessa människor bär med sig. Vissa är så galna att dem tror att bara för att sakerna väger lite enskilt så väger allt tillsammans lite också! Några får en packvikt på över 15 kg på en veckotur!!

Jag har ganska få saker som väger lite mera men som jag kan använda till fler saker än en och får en packvikt för en veckotur på ca 8-10kg. (ändå ganska mycket)

Ska du skaffa något som du behöver, kolla gärna om det finns något som har det du behöver men som går att använda till fler saker så kan du spara i vikt och utrymme.

PS. Ursäkta om detta inlägg är lite rörigt då jag själv är lite rörig...

De tre viktigaste stegen om man vill banta packningen är ju att få de tre stora (Ryggsäck, skydd och sovsystem) nedbantade, använde en pryl till flera uppgifter samt lämna hemma det som inte behövs. Exempelvis att ha prylar som väger 15 kg och börja sprätta bort tvättråd och såga av tandborstskaft för att spara 50 gram verkar ganska patetiskt. Likaså att ha 100 lätta prylar i säcken. Totala antalet prylar jag har med mig ligger på ca 25-30, men då räknar jag t.ex förbandskit som en pryl och tält som en, börjar man räkna varje plåster för sig och packpåsar och varenda pinne och snöre till tältet blir det fort minst 100 prylar i min packning också.

Har tänkt mig ut en skogstur 20-24/8 med tarp-poncho och byxholkar istället för tält och fullt set regnkläder, lite annat kan evt också lämnas hemma så minus ca 1-1,5 kg på den turen borde det bli. Får återkomma om det.

Trist vore det att fortsätta göra något man inte känner för. Det lustiga i det hela är att jag varit ensam i alla år och nu när jag har en sambo som är tuffare, snabbare och uthålligare än vad jag är på vinterturen har vi båda lagt det på hyllan. Någon tur ska vi ut på innan vi skaffar djur. Ska lägga ut mina solosaker på Tradera så fort jag får tid.

Behåll gärna en liten basutrustning, helt plötsligt kan lusten komma tillbaka.
När jag var ca 25-30 år och ett par år i mitten av 30-åren blev det inga turer för mig, men helt plötsligt kan jag inte låta bli att komma ut, helst varje månad. :)

Min prioritet när jag ska ut är 1) Äger jag det? Om nej, 2) Kan jag göra/sy det själv? Om nej på det, 3) Behöver jag verkligen det? Denna prioriteringsordning har gjort att jag inte köpt nåt friluftsrelaterat på flera år. Jag är en dålig konsument.

Det vore spännande att se bilder på saker du är speciellt nöjd med att du knåpat ihop. Tack på förhand!

När vi ska ut i naturen i flera dagar handlar mycket om kompromisser.
Utrustningen kan införskaffas med tanke på komfort, vikt, säkerhet, pris, hållbarhet mm som är generellt för all utrustning, och en del utrustning mer specifikt också t.ex tid vid exempelvis matlagning eller sätta upp skydd.

Alla dessa faktorer får vägas mot varandra för varje detalj i utrustningen.
En stor del av tjusningen för mig är att pröva att finna vad jag behöver för en specifik tur, MacGyvra ihop lite lösningar om man stöter på oväntade problem och ha en ganska minimalistisk och lätt utrustning med ett fåtal lyxartiklar.
Det är min approach, vilket inte är rätt, inte fel, bara rätt för mig.
En perfekt tur för mig är när man använt all utrustning under turen, förhoppningsvis med undantag av rep-kit och förbandslåda, jag blir inte heller ledsen om man slipper använda regnkläder allt för mycket.

1. Skulle du vilja ha en utrustning av "perfekta" grejer, dvs komfortablare, lättare, säkrare, billigare, hållbarare, snabbare etc än alla andra alternativ, eller skulle friluftslivet då för dig liksom för mig förlora en del av tjusningen?

2. Vad prioriterar DU i din utrustning?

1) nej, det finns ingen perfekt utrustning tycker jag eftersom allt är kompromiss mellan olika prioriteringar. I friluftskatalogernas värld är det såklart annorlunda ;).

2) att den möter de krav turen ställer. Ryggsäck och skor ska passa perfekt tycker jag. Säger sig kanske själv eftersom de sitter på kroppen en stor del av dagen och påverkar rörelseapparaten.

Sen finns det en poäng i att inte slarva med detaljerna. T ex att knyta skorna så de inte går upp i tid och otid.

//J

1) nej, det finns ingen perfekt utrustning tycker jag eftersom allt är kompromiss mellan olika prioriteringar. I friluftskatalogernas värld är det såklart annorlunda ;).

2) att den möter de krav turen ställer. Ryggsäck och skor ska passa perfekt tycker jag. Säger sig kanske själv eftersom de sitter på kroppen en stor del av dagen och påverkar rörelseapparaten.

Sen finns det en poäng i att inte slarva med detaljerna. T ex att knyta skorna så de inte går upp i tid och otid.

//J

Passform, det hade jag inte fått med som variabel, men det är ju väldigt viktigt.

Det finns ju inga prylar där man inte får kompromissa.. lyckligtvis! :-D

1. Skulle du vilja ha en utrustning av "perfekta" grejer, dvs komfortablare, lättare, säkrare, billigare, hållbarare, snabbare etc än alla andra alternativ, eller skulle friluftslivet då för dig liksom för mig förlora en del av tjusningen?

2. Vad prioriterar DU i din utrustning?

Buktande disk och ischias, sen 1999, gör att vikten kommer främst. Det finns även andra skäl, säkerhet, tilltagande ålder (snart 70).
Taket är satt till 15 kg. Hyfsat lätt packning betyder också enkel packning.

På min senaste fjälltur, 8 dagar i Norge hade jag 13,3 kg på ryggen med tom vattenflaska.
Kläderna på kroppen vägde 1,8 kg, varav skorna utgjorde hälften. Jag har sällan flaskan mer än halvfull. Av kläderna på kroppen har jag ofta vindoverallen i säcken, vilket lägger 4 hg till den vikten. Så, som värst, bar jag kanske 14,2 kg på ryggen första dagen. Jag har nog burit lättare på lika långa fjällturer, men då hade jag färre kartor, här gick det åt tre stycken.

Maten väger c:a 7 hg per dag. Jag har försökt ta med lite fetare mat, men det är svårt. Jag har också försökt hålla koll på proteiner. Mitt morgonmål består därför oftast av mjölk och nötter -
müsli har jag slutat med. Om jag passerar en stuga på morgonen kan det hända att jag tar en extra frukost, mest för att få i mig sådant jag absolut inte kan bära, t ex ägg och ost.

På kontinenten är min grundprincip mat för en vecka (plus lite extra som är svårt att få tag på), gas för två och kartor för tre. Jag är alltså inställd på längre turer där, med proviantering. Min senaste alptur blev dock bara 12 dagar, med 6 fria övernattningar och 2 nätter under tak.

Inom den ram som vikten sätter tänker jag igenom funktion och komfort, givetvis. Det är väl tio år sen jag slutade ha med handduk, men jag tvättar mig givetvis dagligen. Klädbyte? På lägret vill jag byta närmast kroppen till kvällen, alltså ett par strumpor, ett par kalsingar och en tröja. Det är också mina kläder på hemresan. I övrigt inte mer kläder än att jag kan ha allt på mig samtidigt. På stigen kan jag ha upp till fem lager på överkroppen (vilket hänt en enda gång) och tre under (löparshorts, vinderovallbyxor, regnbyxor) och det har hittills räckt.

Jag har ett par skor, byter alltså inte när jag vadar.

Typisk lyx, alltså sådant som inte behövs för att genomföra turen, är kamera. Telefon började jag ha med för två år sen, den har visat sig användbar till att ta reda på snöförhållanden, t ex.

Fler detaljer:

http://www.huthyfs.com/minpack.html

Uff, tungt i värmen, ca 30 kg som mest då?
Hoppas du hade en fin tur.

Nä inte 30kg men den har nog legat 26-28kg - det är i.g för mycket...men det gick ju när man inte visste om det....

EN gång hade jag 6liter vatten,5kg öl så då lär den dock ha bräckt 32kg men då tyckte jag den var tung men tänkte att bärs är värt och bära

Buktande disk och ischias, sen 1999, gör att vikten kommer främst. Det finns även andra skäl, säkerhet, tilltagande ålder (snart 70).
Taket är satt till 15 kg. Hyfsat lätt packning betyder också enkel packning.

Du är definitivt en förebild för mig, jag hoppas jag är lika aktiv på olika sätt när jag blir 70.

Jag gillar enkel som ett argument för lätt packning, men såklart, få prylar ger mindre rot i säcken! :)

En intressant sak som jag ofta får höra på fjället är att min utrustning nog fungerar i skog och mark, men inte på kalfjället. Detta till trots att den som säger att det inte fungerar möter mig långt uppe på kalfjället och att jag bevisligen tillbringat många dagar och nätter på kalfjäll med utrustningen.
Jag säger inte att min väg är det bästa alternativet för alla, men jag blir lite full i skratt när jag hör att jag inte kan vara där jag är med min utrustning! :-D

På kontinenten brukar jag få två kommentarer om min utrustning. 1) Jag har alldeles för mycket
på ryggen (t ex så behöver jag ju inte tält eftersom det "alltid" finns stugor). 2) Jag har alldeles för lätta skor.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg