Vill DU ha allt?

Ok, utan att det ska bli för långt inlägg, så:
Ryggsäck 1044g, tält 1096g, liggunderlag 868g, matlagning+äta 265g, sovsäck 798g, kläder (ulltröja, ullbyxor, extra strumpor och kalsonger, vantar, mössa, halsduk, myggnät, dunjacka och regnkläder) 1378g och första förband+rep-kit ca 263g.
Sammanlagt 5248g.

På de rena sommarmånaderna blir det en tunn fleece istället för dunjackan, 236g istället för 315g.

I denna vikt ingår en del packpåsar som eventuellt kan lämnas hemma och få ned vikten ytterligare ca 200g.
För 14 dagar blir det en större ryggsäck, 1251 g, mat och bränsle ca 11,5kg, sammanlagt ca 17 kg, men jag skulle nog hellre satsa på att proviantera under turen om möjligheten finns.
I byxfickor och runt halsen har jag multiverktyg, kompass och ficklampa, sammanlagt 99g, samt karta, varierande vikt.
I packen för mat ligger också tandborste, tandkräm och kombinerat diskmedel och tvål.
Det är allt jag behöver, men lite lyx skadar inte. :)

Vill du ha specifik vikt eller märke på något, fråga gärna, men det blir ett allt för långt inlägg att specificera allt.

Inga överraskningar annat än vikt på liggunderlag och mat då:) Min mat samt bränsle väger flera kilo mindre och sedan brukar jag tappa 3-4 kilo per vecka. När man kommer hem mår man lika fint som efter en fastekur. Sedan har jag nog mer kläder än du, tekniskt i botten, ullfrotte, fleece och skal som andas, inget dun utom sovsäcken. Flera strumpor/sockor, det gäller att få fötterna att hålla. Har även en liten Etrex30 och karta/kompass. Har även en del i förbandslådan. Ett fotointresse medför även att en enklare APS-C kamera medföljer samt papper-penna (dagbok)

En stor skillnad att du väljer minimalistisk utrustning beträffande tält, ryggsäck etc. medan jag där har mer än dubbelt så tunga prylar. Har faktiskt testat 15 kilo i en amerikansk extremryggsäck men föredrar faktiskt 25 kilo i min Exped Expedition (80l) :)

Sedan har man ju varit med ett tag och kollat in vandra-lätt-rörelsens utveckling och då främst i USA . Det är bra att man kan välja sin egen `trivselutrustning´ :)

Tack för din redogörelse.

Inte för att göra tråden till en lättpackningstråd men varför så tungt liggunderlag LightDan? Mest nyfiken bara i och med att du bantat hårt i övrigt :) Har du uppblåsbart med skumplast under eller liknande?

Som sagt, komfort kommer ganska högt för mig. Det är ett NeoAir All Season Large med den batteridrivna luftpumpen.
Har tänkt i framtiden att köpa NeoAir Xlite till sommar, och Xtherm till vintern, båda i strl L.
Då blir det gamla liggunderlaget en bra present, troligen till min far så han har något ordentligt på kajakturer.

Jag har inget intresse att förvandla detta till en lättviktstråd, utan vill höra hur andra tänker när de planlägger packningen och förhoppningsvis få nya insikter och kunskaper.
Det finns många sätt som fungerar, lätta packningen är min väg, men inte den vägen alla väljer. Det vore trist om alla hade likadan packning på tur, en sak mindre att prata om! ;-)

Inga överraskningar annat än vikt på liggunderlag och mat då:) Min mat samt bränsle väger flera kilo mindre och sedan brukar jag tappa 3-4 kilo per vecka. När man kommer hem mår man lika fint som efter en fastekur. Sedan har jag nog mer kläder än du, tekniskt i botten, ullfrotte, fleece och skal som andas, inget dun utom sovsäcken. Flera strumpor/sockor, det gäller att få fötterna att hålla. Har även en liten Etrex30 och karta/kompass. Har även en del i förbandslådan. Ett fotointresse medför även att en enklare APS-C kamera medföljer samt papper-penna (dagbok)

En stor skillnad att du väljer minimalistisk utrustning beträffande tält, ryggsäck etc. medan jag där har mer än dubbelt så tunga prylar. Har faktiskt testat 15 kilo i en amerikansk extremryggsäck men föredrar faktiskt 25 kilo i min Exped Expedition (80l) :)

Sedan har man ju varit med ett tag och kollat in vandra-lätt-rörelsens utveckling och då främst i USA . Det är bra att man kan välja sin egen `trivselutrustning´ :)

Tack för din redogörelse.

Tack för intresset! :)

Min mat väger ca 750 g per dag, med ca 3000 kcal. Ska man få det lättare blir det antingen väldigt mycket fett, eller färre kalorier per dag, vilket inte lockar speciellt.
På korta turer eller när jag inte går så mycket kan jag dra ner på kalorierna, t.ex på fisketurer.
Normalt brukar jag gå ca 25-35 km på en dag, i svår terräng mindre, på bra stigar och relativt flat mark kan det bli gott över 40 km, vanligtvis 11-12 effektiva timmar med gång på en dag, jag gillar att hinna se mycket!

Jag har respekt för alla som tar sig ut, jag tror det finns många bra lösningar på hur man planlägger sin utrustning och turer.
Jag gillar inte helt tankegången till de som bara ser två sätt, mitt sätt och fel sätt.
Jag gläder mig till känslan att få se fram mot en tur och känslan av att se tillbaka på den och allt där emellan, och hoppas att alla här delar den känslan, oavsett hur de prioriterar när de packar.

Vill ha allt jag behöver för att hålla mig någorlunda torr och varm en klar majoritet av tiden.

Försöker få med mig allt som behövs för att uppnå det målet - men får gärna vara lite spartanskt och enkelt. Ingen katastrof om man blir utan mat eller får sova dåligt den gång på tusen något går snett. Bara det inte blir dumdristigt så... (enligt min egen definition förstås)

Vikt har blivit viktigare och viktigare senaste två åren sedan jag börjat prova på lättare prylar och insett att det passar mig utmärkt, inte tappat något som jag saknar varken i funktion, säkerhet eller komfort. Men vägrar tex halva liggunderlag med fötterna i ryggsäcken, då börjar nog komforten bli lidande enligt mig.

Vill ha allt jag behöver för att hålla mig någorlunda torr och varm en klar majoritet av tiden.

Försöker få med mig allt som behövs för att uppnå det målet - men får gärna vara lite spartanskt och enkelt. Ingen katastrof om man blir utan mat eller får sova dåligt den gång på tusen något går snett. Bara det inte blir dumdristigt så... (enligt min egen definition förstås)

Vikt har blivit viktigare och viktigare senaste två åren sedan jag börjat prova på lättare prylar och insett att det passar mig utmärkt, inte tappat något som jag saknar varken i funktion, säkerhet eller komfort. Men vägrar tex halva liggunderlag med fötterna i ryggsäcken, då börjar nog komforten bli lidande enligt mig.

+1 på liggunderlaget. :)

Ser gott att jag på sikt kan gå ned 1,5-2 kg på packningen utan nämnvärd ändring på komfort, men börjar baspackvikten gå ned i 3-4 kg intervallet känns vidare minskning som bara småpetande i detaljer, och ska man få vikten ner gott under det blir det med större och större uppoffringar av komfort, och dit är jag inte villig att gå annat än i undantagsfall.

Högsta prio för mig har varit säkerhet. Att jag kan lita på min utrustning. Är nog en av få som bränt över tusen timmar på ett Hiker 111C. Det vägde bly men fantastiskt pålitligt kök. Polarens primus la av i Sarek. Då var Hiker köket det enda vi hade. Så fortsätter min resa. Sen köptes allt jag någonsin velat ha när jag var rik och bodde i Norge. Inte blev jag så mycket lyckligare av Phantom karbiner och Hillebergstält. Den ouppnåeliga drömmen var nådd. Efter att ha varit ute på Bottenhavet insåg jag att äventyrandet var över. Jag var mätt. Så kan det gå. Visst är utrustning viktigt. Har nog lagt en kvarts miljon på utrustning under de tio åren jag var aktiv. En del saker går inte att kompromissa med. Sen har jag kört solo och då är det än viktigare att kunna lita på sina saker. Kanske därför jag litat mer på lite tyngre beprövade saker än nya ultralätta. Man får dock inte glömma bort att fokusera på målet. Utrustningen är medlet.

Inte blev jag så mycket lyckligare av Phantom karbiner och Hillebergstält. Den ouppnåeliga drömmen var nådd.

Amen. Jag har alltid tyckt att det känns som viktigast att slipa allt till perfektion under den mörkaste vintern eller när man bara inte kan ta sig iväg. När man väl är ute och gör saker så är det helt andra intryck som dominerar än vad det står på prylarna. Så länge saker funkar så finns det inte mycket mervärde att hämta efter det.

Men även om jag har den insikten nu när man fått leka av sig under sommaren så ska du nog se att jag sitter och hinkar kaffe framför excelark och reorna i webbutikerna igen i höst :)

Kan väl tillägga att mycket jag ägt varit modfierat. Allt från en specialbyddd terränglastbil till en av landets minsta husbilar och vidare till pannlampan anpassad för att sitta på dragselen så att man ser när man ska skida och det snöar i mörkret.

Jag hade ta mig fan med allt under sommarens 30 dygns vandring med mig, den avslutas idag.
Den var dock inte huvudsakligen lagd i skogen men meningen var att det skulle inte gå och avgöra om jag åkte lyxjakt eller lyxhusbil.Ryggsäcken var basutrustad för flera månader offline i skogen plus vanliga finare kläder för inflitration av golfklubbsnäbbgädde coctailpartys!

Jag kunde lösa alla problem på egen hand, jag skall väga den och kolla vad jag hade med sen när ja kommer hem.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg