1. Skulle du vilja ha en utrustning av "perfekta" grejer, dvs komfortablare, lättare, säkrare, billigare, hållbarare, snabbare etc än alla andra alternativ, eller skulle friluftslivet då för dig liksom för mig förlora en del av tjusningen?
Falsk dikotomi
Varför skulle mer (på valfritt av ovan uppräknade sätt) funktionella grejer förta något av "tjusningen"? Jag får ju mer tid/mentalt utrymme att njuta av turen, ju mer jag slipper tänka på/tampas med "prylarna"?
Om någon uppfann 100% vattentätt tyg som samtidigt kändes mot huden, torkade och "andades" som en tunn sidenskjorta, vägde därefter och framställdes/recyklades på ett miljövänligt sätt, skulle jag naturligtvis bli gladare, och inte ledsnare.
Men det är klart, jag är inte född lutheran
.
Detta är självklart inte samma sak som att hoppa på varje ny "pryl" som dyker upp. Som mina turer ser ut skulle jag t ex troligen ha stor nytta av en sovsäck med hydrofoberat dun, men dels vill jag fortfarande se det mer testat i praktiken, dels är mina nuvarande sovsäckar i fint skick och
bra nog för mina syften - den (för mig) rimliga kompromissen består av ett 110 grams överdrag, som jag ändå vill ha med som nödbivack.
Jag hatar att bära tungt, men min fluffstickade "noname" ylletröja får hänga med, trots att den säkert väger mer än någon lika varm märkesfleece, för att inte tala om dunjacka. Men ulltröjan ä mindre svettig, skön inom ett bredare temperaturspann och - inte minst - värmer även i vått tillstånd. Så jag bär gärna på just de extra grammen.
I den meningen får ju alla utrustningsbeslut inslag av det kompromissande du är inne på.
Mitt nuvarande standardkit är en salig röra av egenpåhittade low-tech-lösningar, eget hopplockat kökscombo, second hand-plagg utan ens "frilufts"-stämpel (för att inte tala om fina märken), och enstaka riktigt dyra saker, som då tenderar att bli "bäst just då åtkomliga" - "bäst" naturligtvis utifrån mina egna kriterier.
2. Vad prioriterar DU i din utrustning?
- Skydd mot nedkylning/förfrysning. Därmed även mot att få mina kläder/skor/sovsäck nerblötta. Helt personlig prioritering, byggd på insikten om att min kropp råkar vara ovanligt sårbar i det avseendet. Tyvärr utesluter detta bruket av "blöta" barfotaskor, som jag annars helst hade vandrat i - ännu en kompromiss.
- Vikt/volym på packningen. Inte för att kunna gå längre/snabbare, utan för att det gör en så stor skillnad för min frihetskänsla. Jag rör mig hellre som en katt än som en älg i bergen .
Prio 1 och 2 kan ju krocka med varandra. Vikt/volymvinsten är så pass stor, att jag väljer dunsovsäck före syntet, trots den uppenbara risken för kris vid nedblötning. Den får jag då hantera på annat sätt. I fallet värmeplagg är vikt/volymvinsten inte lika dramatisk, så det får bli min gamla "fuktsäkra" ulltröja. Om jag nu inte snart slår till med det hydrofoberade dunet, vill säga