Vilket spindelkök (gas) rekommenderas

Jag har nyligen skaffat ett optimus stella.

Kan säga att det är stabilt och brännaren är inte alltför liten, hyffsat tystgående om man inte fläskar på fullt. När jag packar det i en trangiakastrull (lilla kastrullen från stora köket) så ryms det tillsammans med tång, sked, disksvamp och en liten diskmedelsflaska.

/ANDERS

Kollade nyss på en sån här på nätet den såg intressant ut:)

det står att man får med ett vindskydd till brännarn,hur ser den ut då??

/pelka

Kollade nyss på en sån här på nätet den såg intressant ut:)

det står att man får med ett vindskydd till brännarn,hur ser den ut då??

/pelka

Vindskyddet är en en bit tunn aluminiumplåt/folie som (78*16cm) som man sätter ihop till en ring runt brännaren och kastrullen (har tyvärr ingen bild).
/ANDERS

Skulle tro att vindskydden i aluminiumfolie till Primus, Optimus och MSR är närmast identiska.
/Niklas

Det blev till slut ett Primus Gravity II EF.

Första intrycket är att köket är mycket stabilt! Brännaren är betydligt bredare än både Simmerlite och Rapid Fire (gasvarianten av Whisperlite). Dock tar köket ganska mycket plats i sidled när köket är i hopfällt. Däremot tar det mycket liten plats på höjden i hopfällt läge.

Sedan märkte jag snabbt att gastuben måste stå på vänster sida om köket när piezo-tändaren ska utnyttjas - åtminstone om man inte vill bli bränd!:(
/Niklas

Finns det nån som använt Primus Gravity ute i fält? Funderar mest på tänket med fyra ben. Visst, har man väl slagit läger går det väl att ordna ett plant underlag. Men under färd på kortare raster (lite kaffekok, typ) måste det väl krävas lite pyssel.

Ser det mest som ett bil/båt kök, eller för "överlevnad" om det blir strömavbrott hemma i obygden. I städer kan man få pizza hemkörd...ölbud finns det med...och glassbil!!

Finns det nån som använt Primus Gravity ute i fält? Funderar mest på tänket med fyra ben. Visst, har man väl slagit läger går det väl att ordna ett plant underlag. Men under färd på kortare raster (lite kaffekok, typ) måste det väl krävas lite pyssel.

Ser det mest som ett bil/båt kök, eller för "överlevnad" om det blir strömavbrott hemma i obygden. I städer kan man få pizza hemkörd...ölbud finns det med...och glassbil!!

Jag har förvisso inte hunnit testa mitt Gravity i fält, men en hajkbricka (ca 25*37 cm av tunn plywood) rekommenderas till alla spindelkök - inte minst under vintertid vid snösmältning!
/Niklas

Den där Piezotändaren blev dessvärre inte särskilt långvarig på mitt Primus Gravity II EF. Igår blåste det och jag var tvungen att använda vindskyddet. Då smälte Piezo-knappen och hela Piezo-tändaren blev helt oduglig. Dock hade jag förutsett ett haveri på Piezo-tändaren (om än inte så snabbt) och hade därför med mig ett extra eldstål.

Igår noterade jag också en annan olägenhet med Primus Gravity II. Då köket är mycket lågt, så håller det inte emot vindskyddet vid blåst särskilt bra. Vindskyddet vill då gärna luta in långt över lågan och måste då flyttas manuellt för att jag ska få plats med grytan. Mitt andra gaskök, MSR Rapid Fire (gasvarianten av MSR Whisperlite), är betydligt högre och håller då också emot vindskyddet betydligt bättre i blåst.
/Niklas

Jag har nyligen skaffat ett optimus stella.

Kan säga att det är stabilt och brännaren är inte alltför liten, hyffsat tystgående om man inte fläskar på fullt. När jag packar det i en trangiakastrull (lilla kastrullen från stora köket) så ryms det tillsammans med tång, sked, disksvamp och en liten diskmedelsflaska.

/ANDERS

hejsan!

är du fortfarande nöjd med din Optimus stella brännare??

är du så nöjd med den att du kan rekomendera den brännarn??

Någon som har testat primus Express Spider ännu??

är ni nöjda med den brännarn isåfall ???

mvh/P

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Calexico Spindelkök Urberg Kök och brännare 2
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
xstaystrayx Spindelkök Kök och brännare 16
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg