Funkar det med E85 i multifuel EX?
tror det är väldigt få MF-kök som fungerar med E85/T-sprit och det är beroende av två saker.
1: munstycke med tillräckligt stort hål då det behövs knappt 1.5 gång till gasmängd som måste ut och blanda sig med luften för att kunna brinna - alternativt att kunna strypa lufttillförseln på ett bra sätt utan att påverka bränslegasens inblandning i luften, förstås med lägre kapacitet på köket i det fallet.
2: att tillräckligt mycket av brännarlågans värme går tillbaka till förgasardelen på köket då E85 slukar 3.6 ggr så mycket förgasningsvärme som bensin/fotogen/diesel vid samma kapacitet. Dom prov jag sett beskrivas så brukar inte kök med rörslinga i lågan riktigt orka med E85 - förutom problemen med fel munstycksstorlek och dålig värmande låga som förvärrar förgasningsproblemen ytterligare i en ond cirkel tills köket slocknar eller spruta flytande med med hög låga som följd, koppbrännare okänt.
med tanke på hur Omnifuel brinner på svagare pådrag där lågan inte berör koppens kanter och värmer så mycket nedåt i det läget och redan här har problem med bensin/fotogen när det gäller förgasning, så tror jag Omnifuel inte kommer att funka bra med E85 även om man skulle ha rätt munstycke.
siffror på förångningsvärme jag hittade:
propan/butan 30/70 362.1 kJ/kg (standard campingasolblandning)
propan 95 354 kJ/kg
bensin 335 kJ/kg
diesel 251 kJ/kg
E100 (~T-sprit) 910 kJ/Kg
E85 ~825 kJ/kg
energivärde, undre (ej kondenserande avgaser):
propan/butan 30/70 7,07 kWh/liter flytande, 12,78 kWh/kg
propan 95 6.55 kWh/liter flytande, 12,89 kWh/kg
bensin 9.1 kWh/liter, 12.13 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.75 kg/liter)
diesel 9.8 kWh/liter, 12.10 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.810 kg/liter)
E100 5.9 kWh/liter, 7.73 kWh/kg
E85 6.3 kWh/liter, 8.13 kWh/kg (varierar lite i densitet - räknat på 0.775 kg/liter)
stökiometrisk luftbehov:
propan/butan 30/70 15.50 kg/kg luft/bränsle
propan 95:15.64 kg/kg luft/bränsle
bensin: 14.6 kg/kg luft/bränsle
diesel: 14.8 kg/kg luft/bränsle
E100: 9.0 kg/kg luft/bränsle
E85: 10 kg/kg luft/bränsle
stökiometriskt behöver man 1.46 ggr mer bränsle E85 än bensin i vikt räknat för att brinna bra och dessutom har E85 mycket högre förångingsvärme vilket gör att man med båda delarna inräknat behöver 3.6 ggr mer förångningsvärme gentemot bensin vid samma värmeproduktion - en sådan överkapacitet på förgasaren har inte dom flesta MF-kök då dom är avpassade för att förgasa just bensin/fotogen/diesel och dess värmebehov.
Det finns några få gamla optimusbrännare som har förgasningskapacitet nog för att hantera T-sprit (~E100) som bränsle typ optimus no. 11 explorer (som har spritmunstycke) och optimus 199 ranger (insatsrör för reglera luftillträde) och troligen också fungerar tillfredsställande med E85.