frekvens
Paddelfrekvens ska egentligen inte skilja märkbart mellan en liten och en stor vingpaddel (förutsatt att man tar lika långa drag och har samma mikropaus mellan varje drag).
Grejen med vingpaddel är att den är konstruerad för att få så bra grepp som möjligt, istället för att flytta lite vatten bakåt och lite kanot framåt (som i fallet med plattpaddel), sitter paddeln i stort sett still i vattnet (bortsett från vinkeln/utåtrörelsen) och kanot åker framåt. Mindre energislöseri. Om man paddlar förbi en boj eller nåt annat statiskt går det ganska enkelt att se att paddeln faktiskt rör sig väldigt lite bakåt.
Paddelfrekvensen ska alltså idealt bara ha med farten att göra. Paddlar man fort måste man ha en högre frekvens för att vattenytan åker fort bakåt i förhållande till kanoten. Nu har jag inte gjort någon vetenskaplig undersökning på om paddelfrekvensen faktiskt är högre ändå med en mindre paddel när man kör på i marschfart, jag har bara konstaterat när jag paddlat bredvid någon med större paddel att det inte då går att se någon skillnad. Om jag skulle gissa så är det ändå en liten skillnad, kanske om en vanlig paddel åker 10 cm bakåt åker en liten 12 cm, större skillnad än så tror jag inte det är.
Vid snabba accelerationer kommer dock inte paddeln ha tillräckligt bra grepp för att inte åka bakåt i vattnet. Mera med en liten paddel än med en stor, och här är det antagligen rätt stor skillnad mellan paddlarna. Och då blir den mindre paddeln mindre effektiv, men skonsammare för kroppen. Teoretiskt borde man kunna anpassa sin teknik till paddelbladets storlek så att det inte spelar så stor roll - hur kraftigt "ryck" det blir när man sätter i paddeln beror ju på hur hårt man drar till, inte enbart på paddeln i sig. En större paddel sitter bara hårdare kvar i vattnet.
Går det sjö så att paddlingen blir ryckig kan nog en liten paddel hjälpa till att man inte belastar kroppen i onödan när man tar i för mycket, men det går också att undvika med att ha en följsam teknik och helt enkelt inte ta i för mycket när man kommer ur en surf och hamnar i "uppförsbacke".
Gissningsvis beror det ganska mycket på paddlarens teknik och definitivt sätt att paddla på hur han/hon påverkas av stor/liten paddel. En som gör mycket fartändringar, gärna aggressiva sådana kommer uppleva en större skillnad än en som ligger och söndagspaddlar i 5 - 6 km/h.