Vilken vingpaddel?

aero och hydrodynamik!

Nu blir det tekniskt. En vingpaddels färd genom vattnet är i stor grad jämförbar med en flygplansvinge.

Det skulle egentligen behövas lite bilder här men jag ska försöka förklara och jag gör inga anspråk på att vara pedagogisk.

En vinge som färdas genom ett lufthav (vattenhav) påverkas av en uppåtriktad kraft (framåt i paddelfallet) som är direkt proportionell mot hastigheten hos vingen i "flygriktningen", arean på vingen samt den effektiva anfallsvinkeln som vingen har i förhållande till vingens färdriktning. Även om man håller paddeln 90 grader så har faktiskt vingen en anfallsvinkel pga av att man för paddeln bakåt samtidigt som båten går framåt (relativt sett iaf). Utan anfallsvinkel får man ingen lyftkraft från en vinge, åtminstonne inte om man använder den som en vinge och inte som en plattpaddel och drar den rakt bakåt. Som sagt, vingen får en uppåt(framåt)-riktad lyftkraft samtidigt som flygplanets vikt (paddlarens bakåtriktade kraft) strävar emot lyftkraften. Om vingen belastas med en nedåtriktad (bakåt) kraft som överstiger den genererade lyftkraften så kommer vingen att skjunka (paddeln rör sig bakåt relativt vattnet). Analogt så skjunker flygplanet om man flyger för sakta och inte kompenserar genom att öka anfallsvinkeln eller ökar farten. Alltså, när man tar i mer än den lyftkraft som genereras så "skjunker" paddeln genom vattnet vilket gör att den effektiva anfallsvinkeln för strömningen runt vingprofilen kommer att öka. Ju mindre yta på vingen eller ju lägre hastighet man har på den utåtgående paddelrörelsen, desto snabbare kommer vingen sjunka igenom. Om vingen rör sig snabbt bakåt samtidigt som lyftkraften inte känns stor så kommer man att uppleva att paddeln går lätt. Att paddeln skjunker igenom pga att lyftkraften är lägre än kraften man tar i med är nog vad de flesta anser vara "slippet". Däremot, om man tar i alldeles för mycket och därmed drar paddeln _för_ fort bakåt då kommer den relativa anfallsvinkeln bli så stor att vingen stallar (stålar som det heter). Effekten då blir att vingen i princip helt tappar greppet. Den effekten är man inte intresserad av, men den ger en indikation på att man antingen är för stark för sin paddel eller att båten är trög.

Teorin lyftkraft kontra vingens fart, area och anfallsvinkel är obestridbart. Sedan om det är direkt applicerbart på paddling och vingpaddelteknik är förstås inte självklart men någon likhet tror jag nog det finns.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En sak som inte nämnts och som gör det här med paddeldesign besvärlig är den korta stund som paddeln är i vattnet. En elitkanotist ligger förmodligen uppåt 80-90 paddeltag per minut. Det betyder att paddeln är i dragläge cirka en halv sekund per sida!

För mig som amatör så finns det lite mer tid att hinna känna felen...

Bra jämförelse med flyg. Kan påminna om behovet av olika vingar för olika farter. De flesta har sett hur piloterna fäller ut klaffar vid start och landning för att ge mer lyftkraft i låga farter. Tänk om vi kunde göra så med våra paddlar;-)

Om jag köper en 6 hk utombordsmotor finns det oftast bara en alternativ propeller att köpa förr de som ska ha motorn ex vis på en tung segelbåt. För en 200 hk utombordsmotor finns det säkert 15-20 olika propellrar för att en ska fungera optimalt på den båt man väljer.

Kul tråd med (oftast) snälla mothugg som har gett mig några tankeställare men än inte förändrat mitt val i grunden. Svårt att lära gamla hundar sitta och jag tillhör de som gärna lyssnar men också vill uppleva själv.
 
Diskuteras det här utifrån paddling på elitnivå?
Det känns inte direkt som något jag funderar över när jag sätter vingpaddeln i vattnet huruvida den kommer att slipa eller slira med si och så många procent. Att man _ska_ ha en vingpaddel är en sån där grej som man får använda sitt sunda förnuft för att ifrågasätta eller omfamna.
Att paddlar kräver paddelteknik och att vingpaddlar kräver särskilt paddelteknik är vi överens om, men vilken reell innebörd har det som nu har diskuterats när man väl sitter i kajaken och paddlar? I vilka sammanhang är en slip på några procent av vikt?
Jag har två paddlar, varav en vingpaddel. Den andra är också en smalbladig men inte en vingpaddel.
 
om man kan lära från elitnivån som troligen analyserat allt för att utnyttja vingen maximalt är väl inte fel, principen är ju densamma. Jag ser det som en genväg för att slippa göra alla fel själv och lära om.
 
om man kan lära från elitnivån som troligen analyserat allt för att utnyttja vingen maximalt är väl inte fel, principen är ju densamma. Jag ser det som en genväg för att slippa göra alla fel själv och lära om.

Håller med dig men...

... tycker också man måste vara fundersam om samma utrustning som eliten alltid är lämplig. Om jag skulle köpa samma typ av längdskidor (klassisk stil) som eliten skulle jag aldrig klara av att trampa ner fästytan. Om jag skulle köpa en ICF-kanot så skulle jag förmodligen tippa direkt när jag släppte bryggan. Är deras paddel rätt för mig? Jag vet inte men håller på att prova och lära mig - stämmer det inte går jag tillbaka till mina platta paddlar som jag har kvar.
 
Tycker inte alls att



är OT.

Att accelerera mer vikt i varje drag kräver också mer energi. Så om man har ett uns övervikt (muskler i vila) så är det billigare att banta än att köpa 9-11 kg speciallåda för att bli snabbare. Sedan pratade jag med en som kan racing under dagens kvällspass och han tyckte att paddelytan har minskat rent generellt i alla klasser i racing och inte bara inom maraton. Kanske för att tekniken har utvecklats vad vet jag.

Nja, den accelerationen blir ju som den blir enligt Newton, men fortfarande enligt den Newtonska läran så har man denna högre rörelsemängd tillgodo när hastigheten minskar efter draget - och hastigheten blir ju f ö snarare jämnare med högre massa. Men enligt ditt resonemang så framgår ju också att kanotens vikt utgör en rätt liten del av såväl deplacement som den massa som ska accelereras.
 
Men till syvende och sist så har man visserligen men massa teoretiskt kunskap men du ska ju sätta dig i kajaken och paddla också, oavsett vad elitpaddlare har åstadkommit. Och när man verkligen ska paddla då måste man paddla.
Det beror också på vad man använder kajaken till. Jag paddlar för att jag gillar att tömma hjärnan, se rogivande saker. Tränar man med sin kajak då är det en annan sak.
 
Som framgår av första inlägget gäller det ju motionspaddling (träning) i det här fallet, även om tråden i vanlig ordning är rätt... ehm bred.
 
Som framgår av första inlägget gäller det ju motionspaddling (träning) i det här fallet, även om tråden i vanlig ordning är rätt... ehm bred.

Bred ja ;). Till slut tappade jag bort mig i paddlar hit och dit vilket för mig till den fasansfulla synpunkten att jag tror inte att vingpaddel som så är vad som avgör effektiv träning i kajak.
 
...
Att paddlar kräver paddelteknik och att vingpaddlar kräver särskilt paddelteknik är vi överens om, men vilken reell innebörd har det som nu har diskuterats när man väl sitter i kajaken och paddlar? I vilka sammanhang är en slip på några procent av vikt?
....

Den reella innebörden med många av inläggen är "rätt vinge för rätt ändamål" och vad de flesta verkar vara överens om är att stor, tung långsam = liten vinge. Lätt, stark, snabb, kortdistans = stor vinge. Vissa nöjer sig med en sådan förklaring medans andra vill veta _varför_ det är så. Men det är klart. Kommer det in en nybörjare till den här tråden så tror nog personen att en vingpaddel är det mest komplicerade sättet i världen att driva fram en kajak med. Man måste ju vara typ teknisk doktor för att förstå sig på dem i detalj, vilket iofs kanske är sant. Men en annan sak som är säker är att vem som helst kan hantera och ha nytta av en vinge utan att gräva ner sig i teoretiska diskussioner, (även om jag är lagd åt det hållet pga rent intresse för teknik).

/Jonas

P.S. Jag är inte teknisk doktor för övrigt.
 
Den reella innebörden med många av inläggen är "rätt vinge för rätt ändamål" och vad de flesta verkar vara överens om är att stor, tung långsam = liten vinge. Lätt, stark, snabb, kortdistans = stor vinge. Vissa nöjer sig med en sådan förklaring medans andra vill veta _varför_ det är så. Men det är klart. Kommer det in en nybörjare till den här tråden så tror nog personen att en vingpaddel är det mest komplicerade sättet i världen att driva fram en kajak med. Man måste ju vara typ teknisk doktor för att förstå sig på dem i detalj, vilket iofs kanske är sant. Men en annan sak som är säker är att vem som helst kan hantera och ha nytta av en vinge utan att gräva ner sig i teoretiska diskussioner, (även om jag är lagd åt det hållet pga rent intresse för teknik).

/Jonas

P.S. Jag är inte teknisk doktor för övrigt.

Jag hade i princip glömt av att det handlade om motionsträning eftersom, som Mezzner påpekade, tråden blev lite, hum, bred.
Jag har aldrig varit intresserad av teknik annat än att få så hög kapacitet ur något som möjligt men den rent tekniska specifikationen klarar jag mig utan. Jag funkar extra bra med en vinge vissa dagar just för teknikbytet. Sedan har jag en vanlig(are) paddel om så behövs.
Jag har en smal vinge för att glida fram med.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips