Då det gäller vingpaddel för motionspaddling tror jag på principen att man ska ha så litet blad som möjligt, så länge det inte slirar (dvs glider bakåt i vattnet i draget mer än brukligt, det är känns ganska tydligt när en vingpaddel slirar) med den kraftinsats man ger. En enkel ekvation kan tyckas, men tar man in snabba accelerationer (=större kraftinsats -> större risk paddeln slirar) i kalkylen blir det förstås knepigare, då måste man hitta någon lämplig kompromiss.
Utöver det tycker jag det är bra med en hyfsat aggressiv utformning på paddeln, dvs en som är lite lynnig om man gör fel. Det hjälper en utveckla tekniken, helt enkelt att det känns när man ligger rätt respektive fel på ett tydligare sätt än vad det gör på de snälla paddlarna.
Bracsa FW var ett bra val för mig. Jag har också en Epic Midwing, som är "snäll" men har lite större blad, den använder jag när det går hög sjö och jag behöver mer stöd av bladet och mindre konstigheter i vattnet vid felskär.
Detta med litet blad är dock inte något jag fått helt klart för mig. Jag tycker inte alls det är självklart, jag går på erfarenhet nu att "det funkar", men har inte fått teorin bakom att stämma riktigt.
I detta är debatten mjukt skaft mot mindre blad intressant. Det mjuka skaftet gör "rycket" efter man satt i bladet och påbörjar draget lite snällare för axlar etc genom att skaftet flexar lite. Ett mindre blad gör rycket snällare genom att paddeln slirar mer. Eftersom skidmetaforer verkar vara populära kan man jämföra litet blad med att ha en liten truga som sjunker ner i snön när man trycker ifrån - slöseri med energi. Teoretiskt skulle man vilja att paddelbladet satt som i ett cementblock och inte rörde sig en millimeter bakåt. Att skotta vatten bakåt är slöseri med energi, man vill flytta kanot framåt.
Teoretiskt tycker jag att det man borde bry sig om (snarare än flexande skaft och små blad) är hävarm - för att få snällare motstånd skulle man ha kortare hävarm, dvs mer paddelyta nära vattenytan, och kunna paddla med högre frekvens för samma fart. Droppformade blad bygger ju på den idén, fast tvärtom, mycket yta långt ner för att öka hävarmen. Att paddla med högre frekvens för samma fart genom att man slirar mer må vara mer skonsamt, men låter tämligen slösaktigt.
I skidor jobbar man ju med hävarm. Man vill inte att trugan ska sjunka ner i snön (den är liten för att man ska få bättre pendel, och kan vara så grymt liten bara för att spåren är hårt preppade), stenhårda kolfiberstavar har man, och är man stark har man längre stavar (längre hävarm) än om man är mindre stark.
Med en paddel är det dock mycket svårare att jobba med hävarmslängden... kanske är det så att man tvingats göra små lagomt slirande blad som en slags kompromiss?