Om man funderar så mycket på val av paddel, att man missar paddeltillfällen, har man nog inte optimerat paddelvalet.
Tycker väl själv att diskussionen blev lite väl detaljerad, när det mest handlade om teorier och tyckanden. Att vingpaddeln skulle vara elitens paddel, tror jag är passe vid det här laget. Kolla t.ex. SKM, gissar att runt hälften använde vingpaddel (endast en gissning, jag var inte där
).
Mindre eller större vingpaddel för motionärer, jag själv valde en Bracsa IV för att undvika rena elit/sprintpaddlar som t.ex. Bracsa I. Den känns mycket effektivare än min andra vinge, VKV Ving (första versionen), som är mindre. Dock kan jag köpa att VKV:n kanske är skonsammare vid paddling av en lastad havskajak. Vill jag paddla lite raskare vid motionsträning, blir det Bracsa IV:an, ingen tvekan. Jag är 190cm, 96kg (åtminstone en del av det muskler), och tror att det också påverkar valet.
När jag började med vingpaddel tog det åtminstone några veckor tills jag började få kläm på den. Fortfarande, tre år senare, är det en bit kvar till riktigt bra teknik. Men det hade nog varit detsamma med plattpaddel. Den säsongen jag bytte till vinge, paddlade jag SKM cirka en timme snabbare än året innan. Samma kajak, blåsigt V båda gångerna. Åtminstone en del av det tillskriver jag paddelbytet..
Om man testar en annan vinge, upplever jag att det tar en stund tills man fått till paddelisättning o.s.v. för att få den att gå hyfsat i vattnet. Var tålmodiga och ge olika typer en chans innan den ena eller den andra ratas, och framför allt, testa i vattnet, inte på internet!
Till sist, både Siven och Erik paddlar en hel del, och har säkert testat fler varianter än de flesta av oss andra. Kan vara värt att lyssna på kloka råd, även om de kanske inte alltid stämmer in 100% på en själv.