Bra, det är vi helt överens omNej, jag gör ingen direkt koppling mellan rammaterial och bekvämlighet.
Där har du fel.Däremot hävdar jag att det finns det en koppling mellan rammaterial och livslängd för långfärdscyklar och gör en värdering vilket material som är att föredra.
Du överdriver åtminstone materialets betydelse, för livslängden är andra faktorer än materialet mycket viktigare.
Design och kvalite' på tillverkningen tex
Nu överdriver du, om målet med ramdesignen är maximal tålighet så kommer helt klart skillnaderna att minska, men de material som idag är överlägsan kommer även att vara det om designmålet är maximal livslängd och tålighet mot slag och vurpor.Inga av de otal tester som jag läst genom åren tar hänsyn till slag, vurpor, fall och annat yttre våld som är den orsaken till brått på ram eller delar.
Skulle du ta med detta i beräkningarna och försöka att bygga ramarna så de håller lika länge i verkliga livet blir de olika ramarna oavsett material ungefär lika tunga.
Problemet är väl snarare att det inte finns ngn komersiell marknad för ramar designade med de förutsättningarna.
Nonsens, en överdrivet flexig ram kommer att upplevas instabil, wobbelbenägen och allmänt osäker att cykla på.Men vissa material kommer upplevas som stumma och styva då de inte klarar av inbyggd flex utan att åldras och/eller inte har de homogena fogar osv.
Åtminstone om ramen är såpass maskerade att fördomar och förutfattade meningar får bestämma och om de som testar märker skillnad även med maskerade ramar, alla gör inte det.
Läs testet jag länkade till.
Håller med dig, även om jag inte ser ngn självklar koppling mellan högt pris och hög kvalite'Sedan finns det en rad olika kvalitéer inom de olika materialen som ytterligare komplicerar bilden och som vi nog får lämna utanför även om det är en viktig orsak till att en välja en dyrare cykel.
Dessutom är materialet helt klart underordnat hur det har behandlats, både vid designfasen och tillverkningen.
Allra viktigaste är att cykeln passar.Anser även att att du har fel när du avfärdar talet om ram geometrins värde. Hjulbasens längd, gaffelns längd, försprång och vinkel, längden på bakgaffeln och vevhusets höjd i förhållande marken spelar oerhörd roll för hur en ram upplevs.
Till viss del går sittställningen förstås att justera, men med fel utgångspunkt blir aldrig resultatet bra.
Först när man vet hur man behöver sitta kan man börja fundera över ramvinklar, gaffelförsprång o likn.
Men, som du redan har visat, många låter sig styras av nostalgi och okunnighet.
Om du blir nöjd med ditt val utifrån det så varför inte? Det viktigaste är ju ändå att du trivs med din cykel.
Men dina förutsättningar delas inte av alla.......