avslutad210712
Gäst
Re: Re: Re: metanol
Har för mig att Primus avråder från att använda sprit i sina bränslekök och samma torde nog råda för optimus och andra flytande-bränsle-kök. Är inte bara flammigheten som är ett problem utan jag har för mig att packningarna inte tål vanlig sprit.
Så innan Ni testar bör Ni nog kolla med tillverkaren.
brandmansmicke; sa:hobbystinsen; sa:En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P
Jag måste börja med att korrigera mig själv, etanol har ett värmevärde på ca 30 MJ/kg, dock fortfarande större energiinnehåll än metanol ca 23 MJ/kg.
Värmevärdet på heptan (vanligt i bensinkök) är ca 48 MJ/kg. Etanolinblandning ger alltså ett lägre energiinnehåll. Dessutom är etanol mindre flyktigt (lägre ångtryck) samt har en högre flampunkt. Flampunkt, viskositet och ångbildningsvärme påverkar nog hur ett bränsle beter sig i ett multifuelkök. T.ex. ett omnifuel eller MFS hanterar detta genom olika nipplar till olika bränslen. Jag har aldrig provat men tror nog att det borde gå att bränna E85 i ett bensinkök, möjligen med fotogennippeln istället för bensinnippeln.
Maila till Primus eller Optimus och fråga vetja!
Har för mig att Primus avråder från att använda sprit i sina bränslekök och samma torde nog råda för optimus och andra flytande-bränsle-kök. Är inte bara flammigheten som är ett problem utan jag har för mig att packningarna inte tål vanlig sprit.
Så innan Ni testar bör Ni nog kolla med tillverkaren.