Halaj!
Ja det där verkar ju logiskt. Åtminstone kan jag inte komma på nåt bättre ;-)
Angående metanolinblanding vill jag berätta vad som hände mig förra året.
Jag kokade spaghetti med T-röd med 25 % metanolinblanding. När koket färdigt tar jag av kastrullen. Jag ser brännarlågan klart. Jag slänger på simmerringen för att släcka lågan och börjar att greja med maten. Så bara råkar jag se att luften dallrar ovan brännaren där den ligger kvar i trangiatriangeln. Jädrar vilken eftervärme tänker jag. Jag lägger handen ovanpå för att känna. Det brinner!
Jag stirrar och stirrar, men kan bara inte se lågan! Medan jag glor pluppar det till och en liten, liten gul låga sticker upp ur nithålet i simmerringen. Jag fuktar pekfingret och släcker den. Det fortsätter att brinna utan synlig låga. Vad gör jag nu? Men jag har ju kvar vattnet i spagettikastrullen. Så jag häller det på brännaren. Då slocknar det.
Jag har använt mitt kök hundratals gånger med metanolinblanding, och det här är första och enda gången detta har hänt mig. Varför? Jag vet inte, men gissar att det har med metanolen att göra. Kanske låg brännartempen mellan metanols och etanols kokpunkt och därför kom det mest bara metanol ur brännaren? Men varför gick det inte att släcka med simmerringen? Jag vet inte.
Jag vet bara att: flickor och pojkar, om ni labbar med metanolinblanding, verkligen säkra att brännaren verkligen är släckt!
//T