Vilken sprit använder ni?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: metanol

brandmansmicke; sa:
hobbystinsen; sa:
En annan fundering jag har haft är att köra på E85,
d.v.s. 85% etanol och 15% bensin, ffa i mitt gamla bensinkök. Någon som har erfarenhet och/eller synpunkter?
/P

Jag måste börja med att korrigera mig själv, etanol har ett värmevärde på ca 30 MJ/kg, dock fortfarande större energiinnehåll än metanol ca 23 MJ/kg.

Värmevärdet på heptan (vanligt i bensinkök) är ca 48 MJ/kg. Etanolinblandning ger alltså ett lägre energiinnehåll. Dessutom är etanol mindre flyktigt (lägre ångtryck) samt har en högre flampunkt. Flampunkt, viskositet och ångbildningsvärme påverkar nog hur ett bränsle beter sig i ett multifuelkök. T.ex. ett omnifuel eller MFS hanterar detta genom olika nipplar till olika bränslen. Jag har aldrig provat men tror nog att det borde gå att bränna E85 i ett bensinkök, möjligen med fotogennippeln istället för bensinnippeln.

Maila till Primus eller Optimus och fråga vetja!

Har för mig att Primus avråder från att använda sprit i sina bränslekök och samma torde nog råda för optimus och andra flytande-bränsle-kök. Är inte bara flammigheten som är ett problem utan jag har för mig att packningarna inte tål vanlig sprit.

Så innan Ni testar bör Ni nog kolla med tillverkaren.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: metanol

cykelstina; sa:
hobbystinsen; sa:
L-L; sa:
Jag använder metanol, för detta ändamål köpte jag en 5-liters dunk metanol i färghandeln ganska billigt.

Jag körde med metanol förr med gott resultat.
Har dock upplevt att metanol är svårt att få tag på idag.
Var och när köpte du?
Jag hittar den i välsorterade färghandlar. Sist meddelade dock expediten att han enligt förordningar (vilka kunde han inte precisera) bara fick sälja till modellbilsfantaster (tror jag det var). Stormkök skulle bara eldas med T-röd, allt annat var farligt. Jag sade att det var effektivare att elda med T-röd istället för metanol (T-röd borde alltå vara farligare) och så påpekade jag att det finns bensin-, gasol- och fotogenkök samt att jag inte sett något förbud mot något stormkök på campingar. Sedan fick jag min dunk.
Jag vet inte om det finns regler om metanolförsäljning, eller om det är fördomar som frodas.

Problemet med metanol är kanske inte bara brandrisken utan att folk faktiskt dricker det och om man därför stramar åt försäljningen så är det bara bra men det borde räcka med ordentlig upplysning vid försäljningen om hur man skall förvara det.

Och så länge man säljer ren metanol (dvs utan olja iblandad) så är det väl bara att låna en r/c-bil/båt/plan/helikopter eller liknande när man skall köpa metanol.

Och svaret på frågan om vilken sprit jag använde när jag körde trangia är. T-röd från början. Mindre roligt när man fick några droppar i maten kan jag lova. Och sotade rätt frisk. Även t-röd med lite vatten i var ganska trist. Sedan metanol vilket fungerade hyfsat. Och mot slutet brukade jag köra tenol från bensinmacken.
 
Re: Re: Re: Re: metanol

avslutad210712; sa:
Har för mig att Primus avråder från att använda sprit i sina bränslekök och samma torde nog råda för optimus och andra flytande-bränsle-kök. Är inte bara flammigheten som är ett problem utan jag har för mig att packningarna inte tål vanlig sprit.

Så innan Ni testar bör Ni nog kolla med tillverkaren.

Självklart kommer de att avråda, de gör de ju alltid. Sedan hänvisar de till något specialbränsle, typ ren heptan för 40:-/litern.

Men det kan ligga något i vad du säger, att packningarn kanske inte klarar det...tänkte inte på det ;( Å andra sidan, borde det inte vara svårt att byta några packningar med tålighet mot sprit också.
 
Re: Re: Re: Re: metanol

avslutad210712; sa:
Och svaret på frågan om vilken sprit jag använde när jag körde trangia är. T-röd från början. Mindre roligt när man fick några droppar i maten kan jag lova.

Men det är väl knappast roligare att få metanol i maten?
 
nermander; sa:
Enligt de reglerna ska jag få handla. Detta hände förra sommaren. Jag lämnade inte namn. Försäljaren påpekade _inte_ att metanol brinnar med i princip osynlig låga (har andra försäljare påpekat), inte heller att det är farlig att dricka, eller tips om förvaring. Han sade bara att det var för modellmotorer och att det var i princip förbjudet att ha på campingar.

Angående förvaring, så står det hur de ska göra i affären för att ingen ska komma åt flaskan, men inget om vädringsförhållanden. Jag har för mig att den är flyktig, kan små mängder tränger igenom plasten (frågar mest brandmansmicke)?
Hos oss förvaras dunken i förrådet som ej sitter ihop med huset, på översta hyllan och det är barnsäker kork. På hajken i en röd flaska från Trangia med brandfarlig-symbol på. Duger det?
Kan tipsa om att man inte ska förvara metanol i aluminiumflaskor, t ex Zigg, metanolen fräter hål.
 
Re: Re: Re: Re: Re: metanol

nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Och svaret på frågan om vilken sprit jag använde när jag körde trangia är. T-röd från början. Mindre roligt när man fick några droppar i maten kan jag lova.

Men det är väl knappast roligare att få metanol i maten?
Får man några droppar sprit (etanol eller metanol) på handen eller i maten så dunstar spriten, men för T-röd finns bittermedlet kvar.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: metanol

brandmansmicke; sa:
Självklart kommer de att avråda, de gör de ju alltid. Sedan hänvisar de till något specialbränsle, typ ren heptan för 40:-/litern.

Nej faktiskt inte. Frågade dem ifjol angående sånt där bränsle som man kan köpa i plastdunk till gräsklipparen och deras svar var "nej vi har inte prövat men pröva du gärna och hör av dig med dina synpunkter"

Väldigt fritt citerat
 
cykelstina; sa:
Angående förvaring, så står det hur de ska göra i affären för att ingen ska komma åt flaskan, men inget om vädringsförhållanden. Jag har för mig att den är flyktig, kan små mängder tränger igenom plasten (frågar mest brandmansmicke)?

Ja metanol är flyktig och kan skapa en explosiv gasblandning i luft om den tillåts avdunsta, t.ex. från ett spill. Däremot är det inte särksilt troligt att de minimala mängder som kommer från otäta korkar på flaskor eller liknande leder till varken förgiftning eller brandrisk.

Vad det gäller förvaring av brandfarliga vätskor i butik finns långtgående bestämmelser som kort och gott går ut på att försäljningsstället måste nyttja brandsäkra skåp i de flesta fall (styrs av mängd, typ av vätska samt placering).

cykelstina; sa:
Hos oss förvaras dunken i förrådet som ej sitter ihop med huset, på översta hyllan och det är barnsäker kork. På hajken i en röd flaska från Trangia med brandfarlig-symbol på. Duger det?

Det låter som en bra förvaring av metanolen hemmavid. Se också:
http://www.lulea.se/lulea/luleakommun/Verksamhet/raddningstjanst/Dokument/bensin_gasol_i_hemmet.pdf
 
Metanol för privat bruk kräver ej tillstånd

Så här står det i föreskrifterna:

"Undantaget från tillståndskravet är

försäljning av natrium- och kaliumhydroxid, kromater, stenkolstjära, explosiva varor, flussmedel, konstnärsfärger i pastaform, eldningsoljor eller ammoniakgas avsedd som kylmedel i kylsystem för fritidsbåtar
privat användning av metanol. (OBS! Säljaren måste ha tillstånd)"

Saxat från http://www.kemi.se/templates/Page____1592.aspx

Har också positiva erfarenheter av metanol eller ren etanol i friluftskök men använder numera mestadels denaturerad etanol då det är relativt billigt och jag är för slö för att åka till färghandeln för att köpa förvärmarvätska till något av mina fotogenkök.

Hörde att min kompis fått betala 58 Kr litern för Tenol tala om ockerpris.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: metanol

brandmansmicke; sa:
avslutad210712; sa:
Har för mig att Primus avråder från att använda sprit i sina bränslekök och samma torde nog råda för optimus och andra flytande-bränsle-kök. Är inte bara flammigheten som är ett problem utan jag har för mig att packningarna inte tål vanlig sprit.

Så innan Ni testar bör Ni nog kolla med tillverkaren.

Självklart kommer de att avråda, de gör de ju alltid. Sedan hänvisar de till något specialbränsle, typ ren heptan för 40:-/litern.

Men det kan ligga något i vad du säger, att packningarn kanske inte klarar det...tänkte inte på det ;( Å andra sidan, borde det inte vara svårt att byta några packningar med tålighet mot sprit också.

Det verkar som att E85 inte är någon bra kombination med ganska många material, däribland några metaller som säkert kan förekomma både i ledningar och flaskor för bensin/multifuelkök.

"I "Handbook for Handling, Storing and Dispersing E85" anger Department of energy, USA att E85 inte bör komma i kontakt med alauminium, zink, mässing eller bly. E85 påverkar dessa material så att de korroderar snabbt och avger för motorerna olämpliga produkter." [Bullentin 5 från Morab]

Förmodligen är dock korrisionen en långsam process som troligen inte spelar någon större roll för kortvarig användning t.ex. i ett friluftskök. Hur etanolinblandningen påverkar packningsmaterialet vet jag dock fortfarande inte.
 
[/QUOTE]Kan tipsa om att man inte ska förvara metanol i aluminiumflaskor, t ex Zigg, metanolen fräter hål. [/QUOTE]

Först ett stort tack till Nermander för länken till reglerna! Jag tryckte ut det hela direkt, det blir bra att ha om färghandlaren börjar diskutera.

Beträffande aluminiumflaskor till metanol, så undrar jag om det stämmer. Det verkar ta många år för metanolen att fräta hål, för jag har haft en gammal Siggflaska stående rätt länge med metanol i, och än har inget hänt.
Jag tycker metanol är det allra bästa spritbränslet. För att det ska smaka illa har jag ibland hällt i lite T-röd, högst 10%. Detta oftast när det varit barn med på vandringen, för att inget av dem skulle vilja dricka det.
 
I kemetyls sortiment ingår ju också en "Tändgelé", d v s en tjockflytande produkt som är baserad på etanol. I vissa fall kan det vara bättre om bränslet inte är så lättflytande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar