Bensin/heptan kyler sig inte på långa vägar lika mycket som T-röd i spritbrännaren när den förgasar samt gaserna i sig är mycket energirikare vilket gör att lågan blir större och större i spritbrännaren med bensin och ju större låga det blir, ju mer brängaser bildas och ännu större låga och det eskalerar.
Spritbrännare är väldigt anpassad för just etanol/metanol brinn-egenskaper och passar inte för petroliumbaserade bränslen.
Av samma orsak med spritens höga värmeförbrukningen när den förångas och att sprit har är nära häften med energi per volym ånga gör det väldigt svårt att elda T-sprit i multifuel-kök då slingan helt enkelt inte har kapacitet att koka upp tillräckligt med sprit till ånga samt munstycket är för litet för att få rätt blandning med luft när den blandas utanför munstycket i blandningsröret vilket gör att det är svårt att få till stabil låga och att det fortsätter att brinna utan extra värmehjälp.
Det är vissa gamla optimus-kök som också kan hantera T-sprit, med sin stora yta på förgasardelen men då med hjälp med extra/annan stryprör för att minska luftandelen i blandarröret eller byte av munstycke för att få bränsleluftblandningen rätt.
Sprit resp. bensin/fotogen/gas har helt enkelt för olika egenskaper för att kunna användas rakt av i samma brännare och utan ganska rejäla justeringar (munstycke eller strypning av luft - förutom att förgasaren måste vara tillräckligt stort för jobbet)