Vilken sida ska man gå på?

Lagen säger att gångare har företräde vid övergångsställen och en konsekvens av det blir att bilarna borde stanna inför varje övergångsställe, se sig om ordentligt åt båda hållen så att ingen kommer, sen kan de köra över när allt är grönt.

Precis som en gångare gör när han passerar över en väg som mest anpassats för bilisterna.

men det är väldigt typiskt att lägga in ensån tolkning som Larssky gör, då han satt på sig bilistens ögon, men tror sig vara objektiv. Samma synsätt kan man ha överallt, men när "den viktiga" bilisten måste anpassa sig - ja, då gäller hänsyn och omdöme ...ha ha tillåt mig flina
Jag måste undra om du faktiskt enbart försöker vara ett troll ??

Militant beteende i trafiken är förkastligt oavsett hur man färdas och att kliva ut i gatan när fordon nalkas utan att ha förvissat sig om att de ser en och kommer att stanna är, även om man gör det på ett övergångsställe, vettlöst.

vettlöst ja, men det är ju bara en rent teoretisk diskussion om hur det "borde vara" om man beter sig konsekvent efter vad lagarna säger. I ett idealsamhälle tycker jag att det ska vara så, rättvist och jämställt mellan sätten att transportera sig på :-D

Sätter jag på mig cyklistens ögon eller lastbilsförarens, så får man en annan synvinkel. Här försökte jag belysa från en gångtrafikants...och ffa i en storstad, där det är hetsigare än på landet.

Jag har med intresse följt diskussionerna i den här tråden då just vilken sida människor väljer att gå är något jag ofta stör mig på.
För mig är det en självklarhet att i alla situationer gå på vänster sida och med fordon färdas på höger sida. Jag resonerar som så att alla platser där människor, fordon och annat kan tänkas färdas bör omfattas av samma regler, d.v.s. högertrafik, där fordon färdas på höger sida och gående på vänster. Och då tänker jag mig alla platser! På vägar, gång och cykelbanor, stigar, inomhus, i affärer, i tunnelbanor osv. På vissa av dessa platser är olika trafikslag förbjudna, men det påverkar inte reglerna i övrigt. På en stig i skogen råder ett förbud mot trafik med motorfordon, men gående och cyklister får färdas där och ska förhålla sig till samma regler som om de färdats på en väg. På en motorväg får inte gående och cyklister färdas, men övriga fordonstrafikanter har fortfarande samma regler att förhålla sig till.
Jag förundras ständigt över hur man väljer anordna t.ex. rulltrappor i butiker och offentliga miljöer. Ofta råder det högertrafik där vilket skapar en inkonsekvens.
Enligt min mening skulle det skapa en konsekvens som underlättar för alla.

Jag förundras ständigt över hur man väljer anordna t.ex. rulltrappor i butiker och offentliga miljöer. Ofta råder det högertrafik där vilket skapar en inkonsekvens.
Enligt min mening skulle det skapa en konsekvens som underlättar för alla.
I åtminstone äldre rulltrappor i Sthlms T-bana stod det skyltar
"Stå till höger, gå till vänster"
Jag har inte sett dem på flera år så jag antar att de har tagits bort i samband med renovering/utbyte.
Men ngn kanske vet om ngn skylt som finns kvar?

I åtminstone äldre rulltrappor i Sthlms T-bana stod det skyltar
"Stå till höger, gå till vänster"
Jag har inte sett dem på flera år så jag antar att de har tagits bort i samband med renovering/utbyte.
Men ngn kanske vet om ngn skylt som finns kvar?

På tiden före pandemin då mitt jobb ibland skickade mej till flygplatser världen över så såg jag ofta motsvarande skyltar och praxis i rulltrappor på de flesta ställena, dvs stå till höger och gående omkörning till vänster. En sak som verkar fungera hyfsat utan standardisering. Skulle man stå till vänster kan man vara hyfsta säker på att bli påmind, med bryskhet/ödmjkuhet enligt lokala landets sedvänja alternativt enligt den omkörandes stressnivå, dvs omvänt porportionellt mot tid kvar till dennes avgång.

Håller med om att det känns lite avigt att hålla höger i rulltrappa då man bland fordon annars bör/ska gå till vänster.

/Patrik

Enligt trafikförordningen gäller dock bara gång på vänster sida när man delar utrymmet (väg/gång och cykelbana) med fordon. I rulltrappan finns inga fordon. Skulle lagen ytterligare förtydligas vore det väl i så fall smidigt om att hålla längst till vänster även på trottoar.

För mig är det en självklarhet att i alla situationer gå på vänster sida och med fordon färdas på höger sida.

Kan du förklara varför? Om vi har en kombinerad gång.- och cykelbana bredvid vägen, och sen övergår den i en ren gångbana (cyklisterna får cykla ut på vägen medans fotgängarna kan fortsätta på gångbanan), vad är det för logik i det hela då? Såna situationer finns på tusentals platser, bara på min väg till jobbet passerar jag minst tre såna ställen.

Hmmm... Varför ska cyklisterna (MMIL) trampa på höger sida av landsvägen och stoppa upp trafiken? Det är ju exakt samma problem som med fotgängare och cyklister på kombinerad gång/cykelväg men motsatt lösning snarare än konsekventa regler.

Jag går vänster på landsväg, möter till höger på trottoaren och håller även höger på gångbanor med cyklar på. Finns inte en chans att hålla reda på rätt definition på gång/cykelbanan eftersom de bara skyltas i början och sällan har målade linjer. Sällan man startar promenaden där skylten sitter. Får man möte så löser man det där och då. Jag upplever att de flesta går på det viset.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg