Hur ska man gå på torg då eller andra öppna ytor, gångfartsområden tex? ska man gå i linje längs väggarna på vänstra sidan då eller får man utnyttja hela området? På vägar med bilar får de nöja sej med ytterkanten, på GCB likaså. Det verkar som att gångarna ha lägst prio av alla trafikanter. Det är diskriminering ju. Är fordon bättre än fötter? En GCB är ju t.o.m definierad som nåt gemensamt, men ändå är det cyklarna som bestämmer utformningen och hur den skall användas.
Gångfartsområden är ju faktiskt väg/körbana där fordon får färdas väldigt försiktigt så att hålla vänster borde gälla dår också. Torg är normal inte väg eller terräng så där gäller inte Trafikförordningen så där gäller inte trafiklagarna.
Här gäller trafikreglerna " Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. "
Hur kan du se det som diskriminering att fordon håller höger och gående vänster på en väg. Bilar råkar vara bredare än fotgängare men bilar ska hålla sig till högre, de får inte välja att köra mitt i gatan, lika lite som gående får gå mitt i gatan.
" Vid färd på väg ska fordon föras på körbana."
" Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. "
Lagarna finns för att undvika olyckor och skapa bra flöden.
Sen är faktiskt så att vissa får positivt särbehandling ("särskild hänsyn") i trafiken, men det är varken alla gående eller all fordon av viss typ (min fetning):
"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa
särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen"
Således är varken gående eller fordonsförare generellt finare än någon annan.
Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
/Patrik