Vilken sida ska man gå på?

Gång- och cykelbana är just det det heter; gång- OCH cykelbana.
För några år sedan, som sedan länge nu nämnts här i tråden, skedde ett förtydligande till gällande lagstiftning angående de gåendes och de cyklandes placering.
Där det är avsett för både gående och fordon (vilket cykel mot en dels uppfattning är) ska gående gå på vänster sida och fordon höger.
Om detta följs samt att ledstjärnan i övrig är den allmänna hänsynsregeln behöver det inte vara svårt.

Sedan högertrafiken infördes 1967 har regeln varit att fotgängare skall gå på vänster sida när de går på en fordonsväg, tex en cykelbana.

Var fanns den regeln?

Vägtrafikkungörelsen:
Om det inte finns någon gångbana eller vägren, får gående använda cykelbana eller körbana. Gående, som använder körbanan, bör gå längst till vänster i färdriktningen. Förordning (1985:380).

Trafikförordningen (före ändringen):
Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

Om regeln nu ska tolkas som du menar, varför stod det vägrenen eller körbanan?

Varför detta, desperata(?), grottande i, mer eller mindre, ovidkommande(?) detaljer?

Faktum är att även innan lagens införande 2018 var rekommendationen, att fotgängare skulle gå på vänster sida,
dvs den text du själv citerar!

Samma regel (eller föredrar du rekommendation?) fanns då även hos NTF:
Gemensam gång- och cykelbana
gående .. ska gå längst till vänster i färdriktningen.
(Den finns nu efter lagens införande inte längre kvar)

Att vi bör/skall (om möjligt) gå på vänster sida även på gemensamma gång- och cykelbanor är alltså
inte något nytt som infördes med lagen 2018.

Det känns som om stoltheten hos den som har gått omkring hela livet och missuppfattat något är det som spelar in här. Vi vet alla att många av oss, speciellt vi män, har så svårt att erkänna när vi har fundamentalt fel, att argumentationen tillslut når gränsen för naivitet och likt ett barn övergår till hot om trots och olydnad. 😉

Senast ändrad:
Hur ska man gå på torg då eller andra öppna ytor, gångfartsområden tex? ska man gå i linje längs väggarna på vänstra sidan då eller får man utnyttja hela området? På vägar med bilar får de nöja sej med ytterkanten, på GCB likaså. Det verkar som att gångarna ha lägst prio av alla trafikanter. Det är diskriminering ju. Är fordon bättre än fötter? En GCB är ju t.o.m definierad som nåt gemensamt, men ändå är det cyklarna som bestämmer utformningen och hur den skall användas.

Senast ändrad:
Hur ska man gå på torg då eller andra öppna ytor, gångfartsområden tex? ska man gå i linje längs väggarna på vänstra sidan då eller får man utnyttja hela området? På vägar med bilar får de nöja sej med ytterkanten, på GCB likaså. Det verkar som att gångarna ha lägst prio av alla trafikanter. Det är diskriminering ju. Är fordon bättre än fötter? En GCB är ju t.o.m definierad som nåt gemensamt, men ändå är det cyklarna som bestämmer utformningen och hur den skall användas.

Gångfartsområden är ju faktiskt väg/körbana där fordon får färdas väldigt försiktigt så att hålla vänster borde gälla dår också. Torg är normal inte väg eller terräng så där gäller inte Trafikförordningen så där gäller inte trafiklagarna.
Här gäller trafikreglerna " Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. "

Hur kan du se det som diskriminering att fordon håller höger och gående vänster på en väg. Bilar råkar vara bredare än fotgängare men bilar ska hålla sig till högre, de får inte välja att köra mitt i gatan, lika lite som gående får gå mitt i gatan.

" Vid färd på väg ska fordon föras på körbana."
" Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. "

Lagarna finns för att undvika olyckor och skapa bra flöden.

Sen är faktiskt så att vissa får positivt särbehandling ("särskild hänsyn") i trafiken, men det är varken alla gående eller all fordon av viss typ (min fetning):
"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen"

Således är varken gående eller fordonsförare generellt finare än någon annan.

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

/Patrik

Gångfartsområden är ju faktiskt väg/körbana där fordon får färdas väldigt försiktigt så att hålla vänster borde gälla dår också. Torg är normal inte väg eller terräng så där gäller inte Trafikförordningen så där gäller inte trafiklagarna.
Här gäller trafikreglerna " Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng. "

Hur kan du se det som diskriminering att fordon håller höger och gående vänster på en väg. Bilar råkar vara bredare än fotgängare men bilar ska hålla sig till högre, de får inte välja att köra mitt i gatan, lika lite som gående får gå mitt i gatan.
Jag sa inte att det var diskriminering att man ska gå till vänster på väg, jag sa att det är diskriminering att det alltid är fordonen som de gemensamma vägarna anpassas efter och att gående alltid måste anpassa sig efter dem. Det är ju inte fordonen som måste smyga längs kanterna och ursäkta sig, medans gångare får hela mittenpartiet att spatsera på.

Det finns en inbyggd hierarki i hur de tänker. Längst upp på toppen är motorfordonen, sen cyklar och längst ner de utan fordon.

Jag tror inte att gångfartsområden funkar som du säger. jag tror och tycker att man får gå kors och tvärs där och att bilarna får anpassa sig efter dem. Att de har väjningsplikt mot alla överallt. Att det är typ den enda plats där gångarna har högre prio än fordonen, men sen i praktiken blir det ju sällan så, eftersom man som gångare är van att se upp för bilar.

Således är varken gående eller fordonsförare generellt finare än någon annan.
Den enda gången min bilskollärare ingrep i min körning var när en långtradare kom från vänster i en korsning och jag tänkte köra ut före den. När jag sa att långtradaren kom från vänster sa han (Gert" att det spelar ingen roll för han är mycket större än du. Så är det, naturligtvis,och oavsett vad man må skriva i lagar och förordningar eller på skyltar så gäller djungelns lag. Som gångtrafikant är man inte (eller bör i vart fall inte vara) så oppkäftig...

Den enda gången min bilskollärare ingrep i min körning var när en långtradare kom från vänster i en korsning och jag tänkte köra ut före den. När jag sa att långtradaren kom från vänster sa han (Gert" att det spelar ingen roll för han är mycket större än du. Så är det, naturligtvis,och oavsett vad man må skriva i lagar och förordningar eller på skyltar så gäller djungelns lag. Som gångtrafikant är man inte (eller bör i vart fall inte vara) så oppkäftig...
Är det djuret eller juristen i dig som tycker så, att djungelns lag står över juridiken och att störst går först?

Kanske ska man låta tjockisar tränga sig före i matkön också?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg