Kapitel 7 §1:
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Ok, då ska vi analysera den här "lagen" som folk publicerat flertalet ggr.
. Jag ser helt klart ett "Om möjligt" här. Dvs lagstiftarna lämnar över till trafikanten att avgöra OM det är MÖJLIGT att gå till vänster så gör det. Som att skriva "Om möjligt så låt bli att mörda andra människor" eller "om möjligt, fiffla inte med skatten", men det gör man inte! varför då? jo troligen för att man inte vill att folk ska mörda och skattefiffla, och man överlåter inte det till medborgaren att avgöra om det nångång är ok. Finns en skillnad helt klart i hur man skrev paragraferna
Jag ser ingen tvingande lag här. Jag för lag och ordning, men att gå till vänster på en GCB är inte alltid det bästa och väldigt få gör det, troligen för att man inte känner till vad det är man går på och vad som gäller. Som i sin tur hade kunnat avhjälps om trafikverket varit lite mer alerta och utvärderat sina tokiga idéer och haft koll på tillämpningen. Var är vägmarkeringarna? var är skyltarna annat än i början? En GCB är ingen vandringled man går från punkt A till B, och med en infotavla ibörjan. Det hoppar på folk överallt ifrån.
Själv går jag till höger om inte flocken går vänster, men det händer i princip aldrig på de GCB jag använder, om det nu ens är en GCB? ingen aning eftersom det inte finns skyltar