huppa huppa...
Tror femhundra är en allvarlig överdrift om vi ska vara aktuella av oss!
Det är ju ingenting f ö om man jämför hur många som dör av att äta fel kost. Att inte äta alls medför å andra större risker.
Mortaliteten är ju hursomhelst i det närmaste oförändrad oavsett hur man lyckas ändra folks levnadsvanor, kanske mest beroende på att alla som fötts också dött, rent statistiskt. Hur det blir med oss som lever återstår att se, ingen av oss har ju dött hittills. Vi är dock en relativt liten andel om vi ser i ett lite längre perspektiv.
Nåja, för att återgå till påståendet att många dör i trafiken, och utifrån vad tråden handlar om, jämfört med hur många som dör av att klättra, så kan man väl i och för sig konstatera att ytterligt få av de som klättrade ihjäl sig ens låg i riskzonen för att dö av kärlsjukdomar inom den närmaste tiden och döden är väl ändå troligen bara en tidsfråga.
För att klättra behöver man ofta utsätta sig för en bilresa, vilket i princip gör jämförelsen rätt onödig. Bilkörningen kommer vi inte undan oavsett om vi klättrar eller inte, och sen minns jag inte hur det gått i alla trådar för då man jämfört bilkörningen och klättringens risker. En gissning är att bilkörning inte är särskilt farligt räknat i dödsfall per person och timme av aktiviteten, om man nu jämför med klättring.
Att riskerna vid soloklättring är större än vid annan klättring kan ju diskuteras, men säkert inte framgångsrikt beläggas eller avfärdas på statistiska grunder, förnuftsmässigt tror jag dock att många betraktar frisoloklättring som en farligare stil än säkrad klättring. Kanske är det rent av därför som stilen betraktas som den finaste?
Tror femhundra är en allvarlig överdrift om vi ska vara aktuella av oss!
Det är ju ingenting f ö om man jämför hur många som dör av att äta fel kost. Att inte äta alls medför å andra större risker.
Mortaliteten är ju hursomhelst i det närmaste oförändrad oavsett hur man lyckas ändra folks levnadsvanor, kanske mest beroende på att alla som fötts också dött, rent statistiskt. Hur det blir med oss som lever återstår att se, ingen av oss har ju dött hittills. Vi är dock en relativt liten andel om vi ser i ett lite längre perspektiv.
Nåja, för att återgå till påståendet att många dör i trafiken, och utifrån vad tråden handlar om, jämfört med hur många som dör av att klättra, så kan man väl i och för sig konstatera att ytterligt få av de som klättrade ihjäl sig ens låg i riskzonen för att dö av kärlsjukdomar inom den närmaste tiden och döden är väl ändå troligen bara en tidsfråga.
För att klättra behöver man ofta utsätta sig för en bilresa, vilket i princip gör jämförelsen rätt onödig. Bilkörningen kommer vi inte undan oavsett om vi klättrar eller inte, och sen minns jag inte hur det gått i alla trådar för då man jämfört bilkörningen och klättringens risker. En gissning är att bilkörning inte är särskilt farligt räknat i dödsfall per person och timme av aktiviteten, om man nu jämför med klättring.
Att riskerna vid soloklättring är större än vid annan klättring kan ju diskuteras, men säkert inte framgångsrikt beläggas eller avfärdas på statistiska grunder, förnuftsmässigt tror jag dock att många betraktar frisoloklättring som en farligare stil än säkrad klättring. Kanske är det rent av därför som stilen betraktas som den finaste?