Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum?

Tror inte heller att sponsorer är särskilt resultatkrävande dom är nog mest intresserade av att få fina bilder till sina produktkataloger. Däremot tycker jag verkligen man kan ifrågasätta omdömet hos dom sponsorer som går in och finanserar uppenbart livsfarliga projekt.
 
Tror inte heller att sponsorer är särskilt resultatkrävande dom är nog mest intresserade av att få fina bilder till sina produktkataloger. Däremot tycker jag verkligen man kan ifrågasätta omdömet hos dom sponsorer som går in och finanserar uppenbart livsfarliga projekt.

Gar det att komma till en gemensam syn pa vad som ar "uppenbart lifsfarligt"? Ratt saker pa att det ar en individuell fraga baserat pa erfarenhet etc
 
Gar det att komma till en gemensam syn pa vad som ar "uppenbart lifsfarligt"? Ratt saker pa att det ar en individuell fraga baserat pa erfarenhet etc

Att bestiga världens tre högsta berg utan syrgas är livsfarligt oavsett hur erfaren man är. Det kan inte ens sponsorer blunda för. Att dom sen är villiga att stötta ett sånt projekt och därmed accepterar risken att den dom sponsrar slår ihjäl sig kan man väl ifrågasätta det moraliska i.
 
jag vet få ställen där det finns så stora hakor och så ömma tår som i klättervärlden, man tål absolut ingen kritik utifrån, man slår det ifrån sig och idiotförklarar utomstående som trygghetsnarkomaner och levande döda som inte "fattar".. slänger man ut hakan och vill dansa då får man vara beredd på att man blir trampad på tårna..

när det gäller sponsring så sponsras livsfarliga grejer överallt, formel 1 mfl..
 
Ajaajaj!
Nu står ni på mina tår igen!

När det gäller F1 är väl numera statisken rätt hyfsad? Det är ju få sporter som har färre dödsfall per år om man säger. Fast, just ja, det är ju få sporter som har så få utövare också...
 
Ajaajaj!

När det gäller F1 är väl numera statisken rätt hyfsad? Det är ju få sporter som har färre dödsfall per år om man säger. Fast, just ja, det är ju få sporter som har så få utövare också...

:) F1 är fortfarande livsfarligt men med utveckling har sporten gjorts säkrare, det är samma med klättring, bättre utrustning gör klättringen säkrare sedan kan olyckor hända av massor med anledningar..
 
Att dom sen är villiga att stötta ett sånt projekt och därmed accepterar risken att den dom sponsrar slår ihjäl sig kan man väl ifrågasätta det moraliska i.

Varför. Sålänge det man sponsrar är lagligt så måste det väl ändå vara upp till utövaren att ta ansvar för vad den gör. Vem ska annars ta ansvar då någon med eget kapital gör något huvudlöst? Bankomattillverkaren som gjorde det möjligt att ta ut pengar från kontot?

Nä det måste alltid vara den som gör något som har det yttersta ansvaret. Allt annat är flummigt.
 
Fast du har ju fel

Att bestiga världens tre högsta berg utan syrgas är livsfarligt oavsett hur erfaren man är. Det kan inte ens sponsorer blunda för. Att dom sen är villiga att stötta ett sånt projekt och därmed accepterar risken att den dom sponsrar slår ihjäl sig kan man väl ifrågasätta det moraliska i.

Bara for att det dor folk pa 8000 meters berg sa ar det inte sa att det ar livsfarligt. Kanske for dig men inte for alla. Hur manga dor pa Mt Blanc varje ar?

http://climbing.about.com/b/2009/01/18/mont-blanc-worlds-deadliest-mountain.htm


Det handlar om skills, erfarenhet och talamod. Jag va pa en ture/exp i vintras med en person som gjort 13 av varldens 14 toppar over 8000 meter. Den sista han har ar K2. Han har nu forsokt pa K2 7 ganger. Alla 7 ganger har han varit over 8000 meter. Uppenbarligen ar det de sista 600 som ar avgorande. Han lever och kommer att gora ett 8e forsok.

Jag skulle vilja pasta att manga som dor gor det pga daliga forberedelser, slarv och framst pga av att de overskattar sin egen formaga. Det ar sakert latt hant efter att ha nagar toppar i ryggsacken .

"Just because you CAN do it DOES NOT mean you SHOULD" Steve House

Kanske nagot som nagra borde fundera over
 
Om man

tittar på hur många som dött på upp och nedväg respektive hur många som kommit upp på toppen av K2 så framgår det att antal döda per bestigning är mycket högt. Jag skulle kalla det för mer eller mindre livsfarligt men det är en fråga om ordval.

Sannolikt mindre livsfarligt om man har stor beredskap att vända t ex p g a av så stor erfarenhet som din kamrat skaffat sig.

Thure
 
Det tråkiga när man talar om de här ämnena är att så många känner sig trampade på tårna. När man yrkesmässigt sysslar med farliga saker som krig, husbyggen, komma ner med hjälp av fallskärmar av olika slag, dyka, tillverka motorfordon av skilda slag. Då försöker man ju lära sig av misslyckanden, incidenter, olyckor.
Många klättrare håller här upp det röda skynket, du klättrar inte, du lever inte, trist attityd.
Har själv klättrat som ung och vet tjusningen, kamratskapet och glädjen över att lyfta sig själv en smula i håret.

Patric tog till en av världens dyraste sporter F1, men om vi växlar till Mc så vet vi ju alla att olyckorna som egentligen räknas, sker inte på banan där alla åker åt samma håll och där det finns utrymme att åka av på. Inspirationsolyckorna sker ute på vägen, bara den är smal, kurvig och knixig nog.
Själv kör jag också gärna på dylika mc-vägar. Men med den lilla skillnaden att vi myskör och avser komma hem efter varje utflykt. Detta ger trots stor tung mc givetvis ibland lägre än mopedfart (otrimmad). Även om jag tidigare kört på enkelriktad bana med sladd både här och där.

När det nu gäller att utmärka sig med något oförsvarligt dumt i fråga om klättring så är ju att fallera ett dylikt kriterium. Altså inte att avstå p g a ............. skäl utan att försätta sig i ett tillstånd där andra förväntas träda in och rätta till vad som gått fel, eller i värsta fall bara bära hem resterna.

Den lyckade bestigningen vill alla läsa om och känna en viss nationell stolthet när den blågula visas på toppen. Då är det försvarligt och beundransvärt, förutsatt att ni kommer ner hela oxså.
 
Bara for att det dor folk pa 8000 meters berg sa ar det inte sa att det ar livsfarligt. Kanske for dig men inte for alla. Hur manga dor pa Mt Blanc varje ar?

http://climbing.about.com/b/2009/01/18/mont-blanc-worlds-deadliest-mountain.htm


Det handlar om skills, erfarenhet och talamod.
(snip)


Men kom igen...

Du vet lika väl som jag att i all klättring finns det ett riskelement som inga skills och ingen erfarenhet i världen kan påverka. Det finns risker som bara styrs av slumpen.

Hur stora de riskerna sedan är är väldigt olika, där topprep på en inomhusvägg har en väldigt liten slumpfaktor och K2 utan O2 befinner sig någonstans kring den andra extremen.

En lavin eller en fallande serac bryr sig inte om hur skicklig du är. Ett väderomslag som inte fanns där i prognosen kan komma etc.

Kort sagt: Ger du dig upp i alpin terräng, hoppar fallskärm eller dyker så finns det alltid en risk att du stryker med hur försiktig och erfaren du än är. Och självfallet spelar det då roll om du är på 8000m eller 4000. Om du hoppar från ett plan eller base. Om du "snorklar med tuber" eller ger dig in i vrak eller grottor.

Hur stor slumpfaktor du är beredd att acceptera för egen del är ditt val, men påstå inte att den inte finns där.
 
Men kom igen...

Du vet lika väl som jag att i all klättring finns det ett riskelement som inga skills och ingen erfarenhet i världen kan påverka. Det finns risker som bara styrs av slumpen.

Hur stora de riskerna sedan är är väldigt olika, där topprep på en inomhusvägg har en väldigt liten slumpfaktor och K2 utan O2 befinner sig någonstans kring den andra extremen.

En lavin eller en fallande serac bryr sig inte om hur skicklig du är. Ett väderomslag som inte fanns där i prognosen kan komma etc.

Kort sagt: Ger du dig upp i alpin terräng, hoppar fallskärm eller dyker så finns det alltid en risk att du stryker med hur försiktig och erfaren du än är. Och självfallet spelar det då roll om du är på 8000m eller 4000. Om du hoppar från ett plan eller base. Om du "snorklar med tuber" eller ger dig in i vrak eller grottor.

Hur stor slumpfaktor du är beredd att acceptera för egen del är ditt val, men påstå inte att den inte finns där.

Men jag motsager inte det! Jag kan inte lasa i min post att jag sager att slupmpen inte fins eller at slumpfaktorn inte fins. Las min posten en gang till. Jag om nagon vet val det. Men slarv ar en inte oviktig faktor.

Jag kan ge konkreta exempel pa dodsfall som varit direkt onodiga. Jean- Noel Urban, Gasherbrum 1, C1. Piotor Morawski, Dhaulagiri C1. Inaki on Annapuruna C4. Dessa ar fall dar jag kanner till omstandigheterna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar