Vilken klocka är mest tålig?

Den upplevt höga kvaliteten på dina klockor kan ju också bero på att "Ingen ser direkt sliten ut" så det får man väga in. De kan ju ha levt olika hårda liv i jämförelse. Jag tror som tidigare att det är summan av flera hårda smällar som gjorde sitt med urverket. Inte att jag badat, bastat, dykt (väldigt grunt), duschat, vandrat, jagat osv. med den. Det är väl nu man ska skriva att alla är saliga i sin tro.

Nej det gör jag inte. Men tycker det visar på den 'höga kvalitetén' och tåligheten. Jag äger ingen klocka som pajat efter så kort tid. Och de har varit avsevärt billigare (även om den äldre klockan förmodligen var dyrare vid köpetillfället, men den har ju runt 60 år på nacken och funkar fortfarande utmärkt).

Så för att konkludera, tålighet är högst subjektivt, och allt är inte vad det ser ut att vara.

Jag har en Certina DS-3 1881 som jag är grymt nöjd med...Inget lull-lull bara vattentät till 1000m...
Skulle den av någon anledning försvinna köper jag nog en likadan igen ,så tråkig är jag...

Den upplevt höga kvaliteten på dina klockor kan ju också bero på att "Ingen ser direkt sliten ut" så det får man väga in. De kan ju ha levt olika hårda liv i jämförelse. Jag tror som tidigare att det är summan av flera hårda smällar som gjorde sitt med urverket. Inte att jag badat, bastat, dykt (väldigt grunt), duschat, vandrat, jagat osv. med den. Det är väl nu man ska skriva att alla är saliga i sin tro.

Jag har aldrig sagt att mina klockor har särskilt hög kvalitet. Det har de inte. Vanlig stanardkvalitet. Jag har dykt, duschat, vandrat, arbetat (bl a fått svetsloppor, olja och annat skit på), paddlat kajak, fiskat, cyklat o kraschat (lvg), seglat och de ser inte nämnvärt slitna ut. Så frågan är om det är så stor skillnad? Det jag menar är att vilken skitklocka som helst klarar av samma som de tacticoola klockorna, utan att behöva säga det. Så var är kvalitetén?

Du verkar ha något emot just utseendet på Luminox eller förstår jag fel? Fine med mig och självklart att man har olika smak. Vilken skitklocka som helst hade nog inte hängt med mig i åtta år är jag ganska säker på men det kan jag inte bevisa.

PS. Det heter kvaliteten eller kvalitén. Jag tror att det är kvaliteten som föredras numer.

Det jag menar är att vilken skitklocka som helst klarar av samma som de tacticoola klockorna, utan att behöva säga det. Så var är kvalitetén?

Du verkar ha något emot just utseendet på Luminox eller förstår jag fel? Fine med mig och självklart att man har olika smak. Vilken skitklocka som helst hade nog inte hängt med mig i åtta år är jag ganska säker på men det kan jag inte bevisa.

PS. Det heter kvaliteten eller kvalitén. Jag tror att det är kvaliteten som föredras numer.

Nej, det jag har nåt emot är att man marknadsför något efter egenskaper den saknar. Men visst, jag är inget fan av möp-stuket heller.

Jag köpte främst Luminox pga tritiumbelysningen som är helt suverän. Man ser alltid klart och tydligt vad klockan är. Jag har dålig koll på exakt vad de marknadsför sig med och är inte militärt överintresserad. Du bör inte köpa en Luminox för då kommer du att bli besviken förutom att du tycker att de är fula. Är det bara Luminox du tycker dåligt om eller är det "tacticoola" klockor som helhet?

Nej, det jag har nåt emot är att man marknadsför något efter egenskaper den saknar. Men visst, jag är inget fan av möp-stuket heller.

Jag köpte främst Luminox pga tritiumbelysningen som är helt suverän. Man ser alltid klart och tydligt vad klockan är. Jag har dålig koll på exakt vad de marknadsför sig med och är inte militärt överintresserad. Du bör inte köpa en Luminox för då kommer du att bli besviken förutom att du tycker att de är fula. Är det bara Luminox du tycker dåligt om eller är det "tacticoola" klockor som helhet?

Som sagt, när man försöker verka mer robust än man är. Såvida det inte har visat sig i nåt oberoende test att en klocka är mer tålig än nån annan är den att betrakta som en vanlig klocka.

Var görs verket? Vad är det för verk? Det är intressant. Det nämns sällan. Om du kollar luminox hemsida så kommer du se vilken typ av marknadsföring det rör sig om.

Att nåt förband påstår sig använda nåt rör mig inte i ryggen (vilket alltså luminox gärna nämner, eller gjorde förut sist jag kollade, det gör iofs också panerai, men de har ändå mer klass). Militära förband upphandlar som all annan statlig verksamhet, dvs. lägsta anbud vinner.

Får dock erkänna att tritiumbelysning är svårfunnet i nåt annat än möp-klockor. Normalt räcker det ju med led eller bakgrundsbelyst LCD.

Ska man fråga nån om tålig klocka är det lantbrukare. Där snackar vi dagligt slitage.

Det är stor skillnad på klockor och klockor. Nu kan jag bara jämföra med mitt jobb och inom försvaret används det mest luminox och det är pga de klockorna är sjukt tåliga. Hade själv två "no name" klockor under min värnplikt och båda gick i sönder. Den ena gick urverket isönder på och den andra gick fästet till armbandet paj. Sen köpte jag luminox och den hade jag nog i ca 8 år innan det fick gå i pension.

Over and out

Det är stor skillnad på klockor och klockor. Nu kan jag bara jämföra med mitt jobb och inom försvaret används det mest luminox och det är pga de klockorna är sjukt tåliga. Hade själv två "no name" klockor under min värnplikt och båda gick i sönder. Den ena gick urverket isönder på och den sndra gick fästet till armbandet paj. Sen köpte jag luminox och den hade jag nog i ca 8 år innan det fick gå i pension.

Over and out

Jag äger tre klockor, en använder jag inte för den är för liten, boetten alltså. Alla är över tio år gamla. Alla har vart med om väldigt mycket. Ingen är trasig. Den äldsta var med under lümpfen.

Men det är väl som med bomullsjackan som höll i fem år under 'extremt hårt slitage', dvs. slitage väldigt subjektivt.

För det första skiter jag ganska mycket i vad du tror eller tror sig vet. Jag vet av personlig erfarenhet att vissa saker håller och andra gör det inte.

Over and out

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg