Vilken klocka är mest tålig?

Kör också med prg klocka - grym kvalite och mycket användbara funktioner.
Barometern och kompass är ju värdefullt.

Det uppladdningsbara knappcellbatteriet måste helst bytas efter 2 år men dom tar ju fan 800 spänn men man beställer från England batterier för en 50lapp och byter själv

Kör också med prg klocka - grym kvalite och mycket användbara funktioner.
Barometern och kompass är ju värdefullt.

Det uppladdningsbara knappcellbatteriet måste helst bytas efter 2 år men dom tar ju fan 800 spänn men man beställer från England batterier för en 50lapp och byter själv

Två år? Borde väl stoppa längre än så? Annars kan man ju lika gärna köra en suunto, något bättre ABC-funktioner men äter batteri.

Ok! Så vilka BRA klockor finns det att välja på då?
Funktioner som krävs:
Tålig, gärna 200 m men minst 100.
Autoladdning, tex med ljus. (Så riskerar man inte att en klåpare förstör fuktskyddet vid batteribyte!)
Perpetual kalender
Synlig visning i mörker, belysning.
Nedräkning med ljudsignal

Önskvärt:
2 tider. En som visar hemmatiden och en som visar där man är för tillfället.
Alarm
Automatisk tidsinställning
Titan

De klockor jag hittat är casio och eventuellt citizen. Några andra förslag?
Den här är den vettigaste jag hittat: http://www.watchshop.com/mens-casio...ronograph-watch-wva-430tde-1a2ver-p30391.html

frågan var.. mest tålig.. jag vet inte, men min mekaniska klocka tål av någon anledning ett djup av 3900m, byggd på stål, platina och keramik.. dessutom är den snygg.. jag har aldrig förstått varför funktionella klockor måste vara fula.. säger som det sades tidigare i tråden, köp en rolex explorer begagnad för 15 tkr, den är byggd för att hålla ett par hundra år så tiden är inget problem..

Men varför måste de tåliga och snygga klockorna ha så undermåliga funktioner? De kan ju knappt hålla tiden rätt. Än mindre justera datum och ha en enkel timerfunktion som är vettigt att ha. Finns det en snygg motsvarighet till en G-shock?

frågan var.. mest tålig.. jag vet inte, men min mekaniska klocka tål av någon anledning ett djup av 3900m, byggd på stål, platina och keramik.. dessutom är den snygg.. jag har aldrig förstått varför funktionella klockor måste vara fula.. säger som det sades tidigare i tråden, köp en rolex explorer begagnad för 15 tkr, den är byggd för att hålla ett par hundra år så tiden är inget problem..

Nu ska vi se...200 år alltså. Inköp, 15000 kr. Servicekostnad, lågt räknat - 3000 kr per gång(?), femårsintervaller. Jag kan inte ens räkna ut hur många skx007 jag kan köpa för de pengarna ;)

...och skx:en är en klocka som kan ticka i 20 år, utan service. Sen köper man en ny. För 1500 riksdaler. Billigare än att serva den alltså.

Så, nej - det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa en Rolex. Däremot finns det ju en statusvärdering i det hela. Om man nu tycker sådant är viktigt :)

Nu ska vi se...200 år alltså. Inköp, 15000 kr. Servicekostnad, lågt räknat - 3000 kr per gång(?), femårsintervaller. Jag kan inte ens räkna ut hur många skx007 jag kan köpa för de pengarna ;)

...och skx:en är en klocka som kan ticka i 20 år, utan service. Sen köper man en ny. För 1500 riksdaler. Billigare än att serva den alltså.

Så, nej - det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa en Rolex. Däremot finns det ju en statusvärdering i det hela. Om man nu tycker sådant är viktigt :)

Har också en skx007 och är väldigt nöjd med den. Har den som andra/fritid/dyk klocka. Nackdelen jag skulle se med att ha den ute i naturen är väl att den faktiskt är ganska tung och rejäl (en trevlig fördel i vardagaslivet dock) annars fungerar den som sagt finfint.

Jämförelsevis har jag som vardagsklocka en Omega speedmaster och även om den helt klart är min favorit så tycker jag som sagt att seikon är himla trevlig också.

Anledningen till att man köper dyrare klockor är för mig känslan av att ha riktigt fint hantverk och lite känslan av historia som märket bär med sig. Svårt att sätta fingret på det men de som gillar klockor förstår säkert vad jag menar medans andra inte kan begripa hur man kan lägga massa pengar på en KLOCKA :)

Mera knappar = mindre tålig

Mera funktioner = mindre tålig
Mera knappande = större slitage
Flytande kristaller bleknar med tiden
Rörliga delar = mekaniskt slitage och servicebehov

Kontinuerlig kalender onekligen bra då man inte behöver ställa om datum vilket är byngligt och så småningom leder till servicebehov.

Det råder inte någon brist på modeller på marknaden men man får acceptera att alla tåliga klockor är kompromisser.

Har timer på en batteridriven Citizen som var utmärkt när jag jobbade på lab under 80-talet och början på 90-talet. Klockan fungerar fortfarande men den lilla LCD displayen har bleknat. Tryckknapparna har bytts men kärvar ånyo. Armbandet i stål är kantigt och sliter på skjortmanschetter.

Föredrar olika klockor för olika aktiviteter. För matlagning är en digital timer på köksfläkten bäst. Mobiler och liknande har ju bra alarm och timers. GPSer har aktuell tid på den plats man befinner sig.

Jag är förtjust i gadgets men armbandsklockor bör vara pålitliga, sköna på handleden och snygga. Många knappar och funktioner blir lätt nackdelar snarare än fördelar.

Thure

Två år? Borde väl stoppa längre än så? Annars kan man ju lika gärna köra en suunto, något bättre ABC-funktioner men äter batteri.

Näe tror nog Casios PRG är bättre, men räkna med 2-3 år intervall på det solcellsladdade
knappcellsbatteriet iaf vid flitigt användande av kompass och så.

Skaffa ett litet klocksolarium och använda nån gång på vintern
så är man helt rätt ute, diggar dom!

Under den mörka årstiden läggar man den där ibland över natten.

Du får ju en scysst Casio PRG för dom stålarna - har en i titan från mitten av 2000 talet.

Still going strong - kompass,barometer,höjdmätare - barometergraf med luftryck och
solpanelsladdning.

Nyare har ju lite annat snask som tidvatten,stöd för tid från långvågsändare,månafaser och så.

Sen kan dom visa tiden också - och extremt pålitliga, att dom har många sidofunktioner förutom tid påverkar inte kvaliten alls

Jag har en Casio GW-3500B som jag är riktigt nöjd med. Har haft den i snart två år och har aldrig haft några bekymmer med den. Den har allt det jag behöver, analog och digital tidsvisning, 5 st alarm varan en har snooze-funktion, tidtagarur, timer, kan visa tre tidszoner samtidigt, lysdiod som lyser upp urtavlan m.m.
Dessutom behöver man inte heller byta batteri då den laddas upp via solceller på urtavlan.
Den har varit med på en del turer ute i skogen och har fungerat utmärkt. Jag har den även varje dag på jobbet och jag jobbar inom industrin.
product_3850.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg