Re: Att gå från vanlig kamera till digital
hakan_l_borg; sa:
Jag har en väldigt enkel digital kamera som numera är några år gammal, innan jag skaffade den så kanske jag fotade något femtiotal bilder per år. Främsta anledningen till det var att 135 film kostar runt 50 kronor per film samt att framkallningen kostar ungefär detsamma plus att man ju är tvungen att stolpa iväg till nån fotohandlare för framkallning. Numera tar jag kanske 500 till 1000 bilder per år, trots att mitt minneskort är endast 8 MB stort. Anledningen är att jag gillar att ta snapshot som inte skall publiceras någonstans. Jag tror inte detta är ovanligt, och om man då jämför vad det kostar att köpa en kamera som kan ta snapshot och vad det kostar att ta några hundra bilder per år så är det helt orimligt att påstå att det inte blir billigare med det digitala alternativet.
Om det är så att man väljer att fota mer avancerat så har det ju på senare tid tillkommit kostnader även för analog fotografering, negativ skall scannas, Photoshop skall köpas in, mörkrumsutrustning etc. Men jag kan väl (vilket kanske framgår ovan) hålla med om att det är mycket roligare att använda en hederlig 501a eller liknande än något digitalt alternativ.
Ett räkneexempel (med en kompaktkamera eftersom du tog upp det som exempel):
En bra digitalkompakt ca 5000 kr
En bra vanlig kompakt 1200:-
Det lämnar ca 3800 kr kvar att framkalla film. Det kostar ca 100 kr att skaffa film, framkalla och ta fram kopior det blir ca 38 rullar film. Det är 38x36 = 1368 10x15 kopior.
Om du ska göra 1368 kopior med en digitalkompakt så kostar det 1368 x 2.95 (fotolabo) = 4035
Så för att ta 1368 bilder, göra till kopior och köpa en okej kamera i båda segmenten så hamnar du på ca 5000 kr med en vanlig kamera och ca 9000 kr med en digitalkamera.
Detta förutsätter en hel del, ville bara att man ska få lite perspektiv på det hela. Många tror att det är billigt att fota digitalt, men för dom flesta människor som t ex min fästmö vill ha en kamera där dom kan sätta bilder i ett album och visa för vänner och bekanta + att många efter att köpa-ny-leksak-euroforan har gått över så är det inte så himla kul att hålla på med 1000 tals bilder på datorn om man inte verkligen är intresserad. Backup är A & O när man håller på digitalt, annars blir man av med alla bilderna.
Jag är ingen förespråkare av varkens digitalt eller analogt, jag kör själv båda, men jag anser att debatten blir oftast väldigt sned och det låter som att digitalt är guds gåva till människan.
För att ge min syn på huvudfrågan så är budgeten det viktigaste här. Det är ingen ide att köpa ett riktigt bra hus om du inte har råd med objektiv, digitalt eller analogt. Kravet på objektivets kvalite är ännu högre på digital kameror än analoga så skaffa billiga konsument zoomar till en kamera för 11 000 kr är som att köpa kulor men inte ha råd med geväret. Det finns allternativ iofs och det är att skaffa en billig 50/1.8 för oavsett märke så brukar dom vara ett av dom skarpaste objektiv man kan köpa och kostar runt 1200 kr. Kan du leva med det alternativet tills du kan skaffa fler objektiv så är det en väg. Har du råd att köpa både bra objektiv och bra hus så är det ju super.
EOS 3 är en ruskigt bra kamera, den är stor och tung (jag älskar den), snabb med booster, 45 AF punkter, klockren ljusmätare, multispot... ja en teknikdåres våta dröm och många proffs val om inte 1V är inom räckhåll för budgeten.
30:an är fruktansvärt tyst, den tystaste SLR kameran i världen, den har allt man behöver. En kamerans motsvarighet till S80 den har nästan allt. Den har inget fullfunktions vertikalgrepp, men det är inget man måste ha, den har avtryckare vilket är viktigast
5:an är en ruskigt bra kamera den också, har funnits i produktion i över 10 år och det är väl också dennes nackdel. Den har gått ur produktion och det kan bli svårt att hitta reservdelar. Många saker ser på pappret bättre ut mot 30:an, men den saknar E-TTL för blixtstyrning. Den är lite snabbare, 5 bilder i sekunden mot 4, men autofokus och ljusmätare är mycket bättre i 30:an. Märk väl att det är små skillnader och dom flesta märker ingen skillnad på autofokus (det handlar om ms) och det är inte många som fotar action i hög fart där af:en i 30:an är vassare, men har "klenare" motor. Ljusmätaren är bättre på att upptäcka svåra förhållanden och mäta rätt i 30:an, men 30:an har ingen spotmätning. Vet du inte vad spotmätning är eller varför så har du ingen nytta av det i heller.
Alla är bra kameror, är du en hobbyfotograf så köp 30:an eller 300D, dom har allt som behövs och mer då 3:an med alla funktioner kan förvilla och göra den svår hanterlig. Men vill du ha en kamera som tål stryk, fotografera i regn, slå i tältpinnar, fota mycket action och känner dig begränsad av att du inte har tillgång till 8 bilder i sekunden, ögonfokus, multispot osv... så är 3:an ett klart val.
5:an går bort för att den endast har A-TTL och blixt vill man ju ha