Vilken brännare ger mest effekt i trangia?

Om man hottar upp brännaren med stoppnål o större hål så att koktiden sjunker så bör "värmespillet" hålla sig i närheten av det som en gasbrännare med samma uppvärmningstid har.

Det slinker inte undan mer spritvärme än gasvärme, värme som värme, så effektiviteten bör vara proportionell. D v s du bör kunna jämföra effektiviteten på spritvärme som tar 8 min med gasvärme som tar 8 min... detta talar för att det inte är helt bortkastat att få spritbrännaren att ge ifrån sig lite mer värme... Har inte vägt... men om gas är som mest effektivt nedåt 4 min så indikerar det att det kanske inte är helt tokigt att försöka nå något kortare uppvärmningstid med sprit än de klassiska 8 min.

Tror att de normala små hålen kanske mer är en säkerhetsgrej än något som är framräknat som optimalt ur värmesynpunkt. Så... det kanske är oklokt att göra hålen större av det skälet. Men än har inget illavarslande hänt p g a överhettning eller så.

Att trimma en Trangiabrännare med ökad bränslebehov som följd är lite som att toura med moppe....
som jag ser det. Det är heller inte mitt val.
FMs brännare till jägarköket har lite större hål och väsentligt större volym, vikt, men så är den oxså byggd för snösmältning.
Trangiat är från början är inte det optimalaste friluftsköket, tillnamnet container har det fått då systemvikten är hög. Därav att de själva hoppat på UL-hypen.
Vid riktigt hög luftfuktighet bör man köra med vintertillsatsen tänd för att hålla koktiderna rimliga.
Vill man att vattnet till pulvret skall koka snabbt gäller det att värma rätt mängd och med en effektiv brännare.
Fotogen och bensin har dubbla värmevärdet mot sprit till samma vikt. Gas är än lite effektivare men har embalagen som skall in och ut och väger.....
De erfarna friluftare jag känner har alla Trangia och använder ngt annat, nog så talande.
Bensin och fotogen leder på vintern samt gas på sommaren. Eftersom branschen blivit hypad kommer och går modellerna snabbt. Många gillar arctic på vintern, brännaren är mer än 60 år gammal som konstruktion...det tillverkas inte längre och begagnade har ett högt andrahandsvärde.
Bensin och fotogenbrännare av Ram-typen (ännu äldre) brinner minst sagt ljudligt men effektivt. 2-3 minuters koktid år inte ovanligt. 3-4 kW är uttagbart.
Hur du än gör, fyll inte ett osläkt kök för det kan vara det sista du gör......
Trimma bara vad du vet du gör och skaffa backup innan du förstör.........
Men mitt råd blir ända skaffa ett vikteffektivare kök från början.... Kökstrådar saknas inte om du söker.

Trangiat är från början är inte det optimalaste friluftsköket, tillnamnet container har det fått då systemvikten är hög. Därav att de själva hoppat på UL-hypen..

Dock någon oförtjänt beteckning då nästan alla kök med ungefär samma utrustningsnivå i avseende grytor, stekpanna samt mer eller mindre fungerande vindskydd ligger på ungefär samma vikt som som 'containern' - men kallas inte så trots att vågnålen hamnar på ungefär samma ställe när man väl väger...

UL-folket har gärna förkärlek att jämföra en naken toppbrännare på 85 gram utan vindskydd och grytor att laga mat i med en komplett trangia och kalla det sistnämda för container... skall man räkna in alla 'tillbehören' för en lyckad matlagning så minska skillnaden snabbt viktmässigt mellan olika kökssystem. Och har man mat för 2 veckor med sig så är knappast köket den mest tyngade delen i sammanhanget

En fungerande vindskydd som klarar även lite busväder som trangias vindskydd hör närmast till avdelningen 'livförsäkring' - till en kostnad av några klunkar vatten ur fältflaskan viktmässigt....

Senast ändrad:
Att kollektivisera grupper som kommit vidare är ett dumt och billigt argument. (Det säger mer om budbäraren än han/hon önskar....)
Den som vill får gärna släpa på sitt tunga kök, det är frivilligt precis som att ta till sig att det går att bära lättare. Valet är alltid den enskildes.
En carbonkopia som Trangia är inte lättare eller bättre än sina kusiner, Dess bästa egenskap är stabiliteten. Tre tältpinnar löser detsamma för ett toppmonterat kök. Nere i sanden kan man givetvis mylla ner behållaren till noll i vikt....
Men envisas man att laga mat på den blåsiga flatan, förslår jag att man åtminstone reser en vindvägg. Därefter brukar det gå att elda det mesta med god effekt.
Vi som är lite latare och mer erfarna väljer en mera skyddad plats för rast och köksbestyr. Friluftsliv handlar inte om överlevnad på kniven, utan de som prövat vet att det kan vara väl så mysigt, förutsatt att man tänker på sin egen och medvandrarens komfort emellanåt.
T o m nere på sydkustens något vindutsatta dyner går det att finna ly och lä om man nyttjar rätt klittergropar, eller krypbuskars rek, soldiset såhärårs kan vara lätt värmande.

seobserver, du är gammal i gården och kung i forumet? Gillar att förklara för folk som inte fattar att att gas är bäst och lättast? Även om jag förstår att du dissar Trangia på grund av Trangias lätta övervikt och vissa alkoholproblem så blir jag ändå lite stött, Trangia är nämligen min stora kärlek.

Jag gillar Trangia för att jag kan laga mat på riktigt med råvaror och göra käk jag gillar. Ok, det är lättare och snabbare med en gasbrännare o nån påse med mat. Visst. Men inte SÅ mycket lättare. Trangia 27, nya lättare modellen,precis som den är, är inte mycket tyngre än gasbrännare, vindskydd, gryta, lock, plåten i gasbehållaren osv. Ca 700 gram är inte mycket. De hårdanodiserade grytorna o stekpannan är bäst, lätta att göra rent. Räcker med en gryta.

Jag gillar också att kunna laga mat under vilka förhållanden som helst, gärna i absiden, utan att behöva oroa mig övermycket för att jag ska råka välta köket och bränna upp tältet osv. Trangia är funktionellt, säkert och om man gillar att ha ett par grytor en stekpanna o sv så är det rentav lättare än många gasburkslösningar. Krävs lite teknik ibland, det är en fördel t ex att lägga sätta brännaren i tunt alufolie, det snabbar också upp när det är kallt. Att vidga hålen är kanske onödigt men jag tycker det är värt den minskade koktiden. Sen har jag aldrig med mig remmen heller. Och tamojen har jag bytt ut mot en lättare. SÅ jag är lite intresserad av att hålla vikten en bit under 700 gram inkl eldgrejer, disksvamp och sked att röra med. Om jag är ensam tar jag ibland bara med en gryta o kommer ned mot 600 gram. Men där går gränsen för mina viktbesparingar. Jag skippar t ex aldrig stekpannan.

När jag vill vara riktigt lätt tar jag en vedbrännare som väger under hundra gram, koppen under femtio gram (alu, från gammalt esbitkök) inkl lock. Sen har jag eldgrejer, folie, plastspork och en lätt påse för att inte sota ned packningen. Sammanlagt är det i alla fall ungefär 160 gram. Slå det du seobserver... men så mycket mer än att laga påsmat går inte... precis som med gasköket. Fast det går långsammare än gas och kräver mer passning. Lite vana krävs också.

Men jag tar nästan alltid trangiat istället, för jag är så bekväm o lat och glad i god mat.. Funkar även i andra sammanhang, det är lättare att laga mat som barnen gillar om jag tar med dem en kort tur. Funkar även på andra utflykter o resor. Trangia är i mina ögon helt överlägset andra system som erbjuder motsvarande möjligheter.

Får väl lägga mig någonstans mittemellan då....

Visst är trangia rätt tungt, men hur mycket man än dissar det så finns det INGET kök som är så enkelt stadigt och tål vind lika bra tycker jag. har själv ett trangia(såklart) och en del andra UL varianter som funkar kanon att få värme på......men när det kommer till vind och stadga är trangia jobbigt nog kungen. Svårt att erkänna när man är pro UL!

Stekpannan väger ju en del och används sällan annat än som lock. Köp en enkel alu-pajform och använs som lock så sparar man en del vikt och som någon skrev tidigare så blir skillnaden på "komplett" matlagningsutrustning inte så stor om man nu gillar att laga käk från grunden, vilket kräver lite mer utrustning.

använder gärna grytan och ett pajformslock, lite alu vindskydd och ett lätt gaskök för vikten skull men skall sanningen fram så är det rätt rackigt.......

Själv brukar jag släpa med mig när jag kan låna gasbrännare med 400g flaska och originalbrännaren med 1l sprit då och änsålänge har inte båda systemen svikit mig,

Håller med Jorkelman i sitt resonemang. Jag kör med bensin (Nova) året runt i mitt trangia, som dessutom inte är av UL-modellen. Jag tycker att Trangias stabilitet och flera grytor överväger nackdelen med tyngden. Dessutom tycker jag att det är enklare, i med brännaren, kör igång.
Ett litet kök som sedan ska ställas plant, vindskyddas med folie och sen på med en gryta som vinglar uppe på tycker iallafall jag är meckigare.

Men som sagt, for each his own, eller vad säger man.

//PW

vi har sammanlagt 4st trangia och jag tycker det finns fler fördelar med att det är lite av kökens motsvarighet till en traktor, bla kan man utan att känna sig helt sönder-stressad fritt, på egen hand, släppa loss alla klantar man känner.

det är inte så mycket dom kan lyckas trampa sönder och det dom glömmer kompletterar man smidigt upp med inför nästa tur.

nått som stör mig däremot är att mellan varianten, vad den nu heter, känns jkligt skum i inpassningen, det är som om delarna inte riktigt passar ihop.. nån mer som stör sig på det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
Polardego Ny brännare för Jetboil Kök och brännare 2
stefan.svard K.A.P Brännare Kök och brännare 6
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg