Vilka Jägare är hårdast?

OK, tack "Kâtagubben". ;-) Hârd men ändà med spânst, var det. Lâter som beskrivningen pà mig själv under min värnplikt som Radiotelegrafist, pâ tal om jägare..

Stâende skämtet var sàklart: Vi gjorde det i morse

Mvh / Mats

Raskesven; sa:
malindo; sa:
.....
Vilken hârdhetsgrad pà mittpinnen är egentligen lämpligast för att hàlla uppe kâtan pà ett för nattlägret maximalt nöjaktigt vis?

Undrar / Mats

Samma hårdhetsgrad som du finner i en Pinea, hård men ändå med spänst.

cpic3ffa97466a2b2.jpg

Raskesven

Som väl ändå dreglade efter en titanstång(?)

Jag börjar misstänka att alla aliasbyten, spökskrivare etc. i denna och hår-på-bröstet-jacka-tråden egentligen är en djävulsk komplott från detta forums gamle vän, Bert Juhlin. Existerar egentligen ålälskaren FJS? Är Tigern en cybervarelse? Bor Malindo egentligen i Kalmar? Kan Håkan K överhuvudtaget ett enda ord på skånska?? Frågorna hopar sig.

Är det lunch-hemgång? Jomenvisst! Trevlig helg!
;)
/BAX
Har för övrigt svårt att tänka mig nån hårdare än gamle Zeb.
Jag kan dra historien (den äkta) om killen som dansade med en björnhona, efter helgen.

BAX; sa:
;)
/BAX
Jag kan dra historien (den äkta) om killen som dansade med en björnhona, efter helgen.

Trevlig helg själv, samt smaklig mâltid!

Pà tal om Zeb och mâltider, sà var vál han snarare otroligt seg snarare än hârd? En egenskap som vál egentligen är den som en jägare bör besitta?

Mvh / Mats

fallskärmsjägare är hårdast

du din lilla jävel vet du hur hårt fallskärmsjägare är..det är det hårdaste jag vet..dom lever också i skogen i flera veckor..men lycka till du lär ju mönstra och komma in som städare

visst finns det utbildningar som är mer krävande fysiskt om det är det som du menar med "hård". Men tyvärr är nog inte jägarlivet riktigt så häftigt. det består mestadels av att uthärda regn, snö, vind och för lite sömn. Så börja träna på det. och som redan sagts så kommer man inte så långt genom att gå runt och se ner på andra.
Pergite!
1 grp/ 1 plut.
Fjärrstridsskvadronen, luftburna bataljonen K3.

BAX; sa:
Raskesven; sa:
malindo; sa:
.....
Vilken hârdhetsgrad pà mittpinnen är egentligen lämpligast för att hàlla uppe kâtan pà ett för nattlägret maximalt nöjaktigt vis?

Undrar / Mats

Samma hårdhetsgrad som du finner i en Pinea, hård men ändå med spänst.

cpic3ffa97466a2b2.jpg

Raskesven

Som väl ändå dreglade efter en titanstång(?)

.....

;)
/BAX
Den dreglar jag fortfarande efter. För totalt optimum kan jag tyvärr inte bara ta hänsyn till mittstångens tålighet i lägret, utan även bördan under vandring.

Trevlig helg. Ser fram emot björnhonavalsen.

Raskesven

Re: Jägare eller strunt

gerhard53; sa:
Nordesjo (Martin Nordesjö) friluftskompis bör nog hålla sig hemmvid framöver. Stackare.

Du lyckas missuppfatta helt och hållet.
Killen ifråga är en mycket aktiv frilufsmänniska, särskilt på vintern. Han arbetar till och med i branschen, och har fått flera internationella utmärkelser för sitt arbete. Han håller sig alltså inte hemmavid, men han fryser inte heller.

Eftersom han VET vad det innebär att frysa och VET hur man gör för att inte frysa så ser han till att inte frysa. Det är för övrigt en egenskap han delar av fler av mina bekanta med jägarutbildning. När man fryser kan man nämligen inte utföra sina uppgifter på bästa sätt, vilket alla kompetenta soldater vet.

Men du kanske är en sån där fjantmacho som tror att man är tuff när man har ont, och att det hårdaste man kan göra är att sova naken i en isvak på Torne träsk? Stackare. ;)

Re: Re: Jägare eller strunt

Nordesjo; sa:
Men du kanske är en sån där fjantmacho som tror att man är tuff när man har ont, och att det hårdaste man kan göra är att sova naken i en isvak på Torne träsk? Stackare. ;)

Jasg vill bara klargöra att det var Martin själv som skrev inlägget oven.. Möjligtvis så har tigern ett finger med i spelet!

Jägare

Så du tar i Nordesjo (Martin Nordesjö) eller vem eller vilka ni/du är. Det är inte bra att hetsa upp sig :). Fast det är säkert inte lätt när man tappar tråden så fort. Ha en trevlig helg.

MVH
Rolf

BAX; sa:
Jag börjar misstänka att alla aliasbyten, spökskrivare etc. i denna och hår-på-bröstet-jacka-tråden egentligen är en djävulsk komplott från detta forums gamle vän, Bert Juhlin. Existerar egentligen ålälskaren FJS? Är Tigern en cybervarelse? Bor Malindo egentligen i Kalmar? Kan Håkan K överhuvudtaget ett enda ord på skånska?? Frågorna hopar sig.
A va dau, jau haur lämnat Skaune baukum maj. Ich wohne ja in Tüskland.

Åter till den viktiga ursprungsfrågan. Som Rolf Gustavsson mycket riktigt påpekar så är det på tok för mycket trams i den här tråden. Alltså, rättning i leden!

Det jag lärde mig i lumpen (I4, stab å tross) är att kokjägarna är de hårdaste. Vi kokjägare spöade skiten ur de s.k. hårdingarna i span-gruppen vid soldatprov m fl övningar. Och eftersom de (span) ansåg sig vara de hårdaste i hela försvaret så måste det ju innebära att vi var det...

Ska man söka en riktigt tuff militärtjänstgöring så ska man alltså bli kock i infanteriet!

/Håkan

BAX; sa:
...Jag börjar misstänka att alla aliasbyten, spökskrivare etc. i denna och hår-på-bröstet-jacka-tråden egentligen är en djävulsk komplott från detta forums gamle vän, Bert Juhlin. Existerar egentligen ålälskaren FJS? Är Tigern en cybervarelse? Bor Malindo egentligen i Kalmar? Kan Håkan K överhuvudtaget ett enda ord på skånska?? Frågorna hopar sig.

;)
/BAX

En förträfflig sammanfattning BAX, jag lyfter på tupén! Martin (och i sin frånvaro i viss mån också Putte) visste nog inte vilken Pandoras ask de öppnade där de stod ända mot ända i den där allt för korta, flamfarliga skaljackan. Frågan är bara, vem tusan är BAX??? ;)

Trevlig helg!

/ G

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg