Vikt nörd

... och till skillnad från min 1,5 L Duosal som väger 254 g. Har även en 1,5 L titan som väger 109 g.

Bägge stämmer hyfsat med siffrorna i listan från 2003, men är nog en bit äldre än så. Det var nytt med titan från Trangia när jag köpte dom.

troswe:
Vad är det för årgång på din Duosal?

Och hur tusan kom du på att skriva i den här gamla tråden?
- Hmm, jag ska nog ta och väga min Duosal-gryta...
- VA..!!! 186 g
- Men vaf...n... i den där gamla Utsidan-tråden jag läste för 11 år sedan stod det ju 260 g.
- Den tråden måste uppdateras...

Helt otroligt vilket minne en del har... eller var det kanske sök-motorn som hjälpte till... ; )

På somliga forum blir man utskälld efter noter av moderator och andra om man skriver i en "död" tråd, redan efter ett par månader. Jag föredrar nog en lite öppnare attityd.
 
Min Duossal kastrull är årgång 2014 :) (Trangia har pressat ett helt gäng nya åt den Finska Armén)

Duossal plåtarna är nog tunnare och lättare idag, tekniken gör ju framsteg...

Mvh troswe
 
Min Duossal kastrull är årgång 2014 :) (Trangia har pressat ett helt gäng nya åt den Finska Armén)

Duossal plåtarna är nog tunnare och lättare idag, tekniken gör ju framsteg...

Mvh troswe

Skulle gissa att det är Trangias övergång från vanlig tjockare aluminium i kök och grytor till UL aluminium som även kommer till nytta i din duossal gryta.
 
... Trangia har pressat ett helt gäng nya åt den Finska Armén ...
Mvh troswe

Intressant... Jag som trodde att Duosal hörde till historien.

Att dom dessutom pressat ner vikten hela 74 g gör ju inte saken sämre. För att lyckas med det måste dom även ha tunnat ut rostfria plåten. Gamla alu. mot nya UL skiljer ju bara 38 g.

Det jag nästan gillar mest med min gamla Duosal, är att den saknar rullad kant. Vilket gör att den är den enda frilufts-gryta jag känner till, som man kan hälla vatten ur utan att det dripplar o spiller överallt. Gäller det även den nya lätta versionen?
 
troswe:
Var köpte du den?

Ett snabbsök gav inga träffar på sälj-ställen, annat än CD-ON som fortfarande verkar sälja kompletta Duosal-27:eek:r.
 
troswe:
Var köpte du den?

Ett snabbsök gav inga träffar på sälj-ställen, annat än CD-ON som fortfarande verkar sälja kompletta Duosal-27:eek:r.

Trangia duossal kastruller finns att köpa direkt av Trangia (du får ringa eller skicka mail då dom inte finns på deras hemsida)

Dessa har dom då jag beställde:
27 kök, inner & ytter gryta + stekpannan finns
25 kök, 1,5 liter gryta & 1,75 gryta finns

Pris 180kr per kastrull + frakt

Mvh troswe
 
Dessa är grymma tekniskt sett - vette fan varför dom dumpa marknaden med dom.
Antagligen är det så att dom dels kan ha varit för bra och dels att kundkretsen lite för liten.

Långtidsanvändare är en ganska smal kundkrets och då är alu eller lätt diskbara teflon grejen.

Duossal är vassa därför att man har en aluminiummantel som sprider värmen och en slityta som är rostfri , i praktiken är det lite som en teflonkastrull men med stålinsida - fast inte lika halt och lättdiskat.

Men hållbart som fan
 

Liknande trådar