Vikt nörd

edgran; sa:
KLAGER; sa:
Densisteteerna är: Fe 7.86 Ti 4.51 och Al 2.7 .Sedan är inte godstjockleken exakt lika men man får ett rimlig uppfattning i alla fall. Sedan vet jag inte hur bra titan leder värme?

Titan har extremt dålig värmeledningsförmåga, 19 W/(m*K) att jämföra med koppars 400 W/(m*K) och aluminiums 238 W/(m*K).

Så titan är alltså både tyngre än aluminium och leder värme sämre. Hur ställer det sig i förhållande till rostfritt då?
 
Re: Tången!

Luffarn; sa:
walk_alone; sa:
Förresten så väger handtaget till kastrullen lika mycket som en halv kastrull. // Roland
Lösningen på ditt problem är lättfixat!
Lämna tamojen hemma och använd istället multifunktionstången, om du nu har en sådan.
Jag har en kniv, den väger 134g. Den ersattes av en Läderman som väger 180g, alltså + 46g. Tamojen väger 48 g. Om jag lämnar tamojen hemma är jag +2g i den ekvationen. Det är klart att tamojen måste bort, den har bara ingen vettig funktion inte ens i titan. Men den bästa grytlösningen vore ett bensin/gaseldat kök där man använder doppvärmare. Då kan man koka vatten i en plastpåse om man vill // Roland
 
.. så vad vi behöver är alltså en multitång i titan?! Finns det? För min egen del har jag prioriterat bort den för länge sen (åtminstone vid vandring) just för att den är så förbannat tung; leatheman supertool, tror att den väger mer än hela köket.. Å andra sidan känns det som att det vora ganska meckigt (felvinklat, hett om handen), och våldsamt mot kastrullkanten, att använda tången till det ändamålet?
-Nä, tacka vet jag non-stick-kastruller! Ingen disk, lättlagat och bra. (förrästen bytte Trangia ut mina kärl gratis när beläggningen var slut!)

/Per (Nörd av vikt, och förövrigt helt livlös)
 
nermander; sa:
edgran; sa:
Titan har extremt dålig värmeledningsförmåga, 19 W/(m*K) att jämföra med koppars 400 W/(m*K) och aluminiums 238 W/(m*K).

Så titan är alltså både tyngre än aluminium och leder värme sämre. Hur ställer det sig i förhållande till rostfritt då?

Det finns rätt många typer av rostfritt stål, men en siffra jag hittade är 45 W/(m*K). Ungefär dubbelt så "bra" som titan.
Jag röstar mao fortfarande för tamoj i titan och kastruller i koppar!!!

/Gustaf - som gärna bär lite extra för att få äta gott
 
edgran; sa:
Det finns rätt många typer av rostfritt stål, men en siffra jag hittade är 45 W/(m*K). Ungefär dubbelt så "bra" som titan.
Jag röstar mao fortfarande för tamoj i titan och kastruller i koppar!!!

/Gustaf - som gärna bär lite extra för att få äta gott
Eftersom att det är värmekonduktivitet är det lite lurigt med hur mycket energi som leds. både tjocklek och yta har ju med saken att göra
 
Otroligt

Denna slinga får man säga var rätt otrolig. Börjar med en fråga i all sin enkelhet. Någon har uppfattningar om språket och leker BW och det slutar i en djup akademisk orgie av värmeledningstal. Får nog säga att slutet börjar bli rätt trevligt. Den mittersta delen måste vara en person som är prästeler liknande yrke som kan vara så själv god att man inte klarar se en språklig miss. Men det är kanske inte slut ännu?

Men de smidiga montage handskarna som man köper i arbetsklädersbutiker har jag alltid och att lyfta kastruller med hanskar är inga problem så det skulle vara min lösning på "Vikt Nörd" problem runt tamojar (eller ska det vara ta mojar).

Heffa
 
skit i trangia köp MSR blacklite gourmet cookset istället...högsta betyg i Utemagasinets test...
passar trangia köket väger ca 500g totalt för 2 grytor,1 lock,1 handtag,1 stekpanna...vad mer behövs säga...det enda minuset är att den har en känslig beläggning på insidan(bränner inte fast)...
så köp MSR istället för trangia
 
fson; sa:
.. så vad vi behöver är alltså en multitång i titan?! Finns det? För min egen del har jag prioriterat bort den för länge sen (åtminstone vid vandring) just för att den är så förbannat tung; leatheman supertool, tror att den väger mer än hela köket.. Å andra sidan känns det som att det vora ganska meckigt (felvinklat, hett om handen), och våldsamt mot kastrullkanten, att använda tången till det ändamålet?
-Nä, tacka vet jag non-stick-kastruller! Ingen disk, lättlagat och bra. (förrästen bytte Trangia ut mina kärl gratis när beläggningen var slut!)

/Per (Nörd av vikt, och förövrigt helt livlös)


Det finns ju dock olika storlekar på läderbögar och just supertoolen är ju overkill för de flesta sorters friluftsliv.

/Per
 
Vad var frågan igen? ;-)

1.75l
Alu 160g
Duossal 280g
Non-stick 160g
Titan 130g

1.5l
Alu 150g
Duossal 260g
Non-stick 145g
Titan 118g

1l
Alu 103g
Duossal 185g
Non-stick 110g
Titan 78g


0,75l
Alu 100g
Duossal 184g
Non-stick 110g
Titan 77g


/Henrik

Vägde nyss Trangias Duossal 1.5L kastrull och den väger 186 gram (iallafall min)

Mvh troswe
 

Liknande trådar