Vikt nörd

Apropå mitt föregående inlägg.

Saxat om titankärlen från Trangias webb:

Nr 602718 Kittel 1 liter, yttre. Vikt 70 g.
Nr 602719 Kittel 1 liter, inre. Vikt 70 g.
Nr 602518 Kittel 1,5 liter. Vikt 110 g.
Nr 602519 Kittel 1,75 liter. Vikt 115 g.
Nr 602731 Stekpanna, 18 cm. Vikt 70 g.
Nr 602531 Stekpanna, 22 cm. Vikt 115 g.
 
Re: Re: Re: Tack för alla svar utan svar

haskell; sa:
Direkt från Globetrotter kan man förmoda... ;)

Ja, jag måste erkänna att jag aldrig fallit för frestelsen att köpa alla Trangias produkter, för att väga dem. :) Jag väger gärna Globetrotterkatalogen om någon är intresserad.

/Henrik
 
heffaklumpen; sa:
Men till saken hur mycket vinner man på att lägga ned nästan 1000 kr på titangrytor i vikt? När man håller i de i affären känns de helt underbart lätta.
Man måste se till helheten när man skall vara en nörd av vikt :) Det går inte bara att stirra sig blind på titatkastruller, det kostar mer än det smakar. Innan man når titannivån måste man ha skalat bort allt annat. Jag har nått enkastrullsnivån - detta för att jag bara behöver en kastrull. Det är en 20 år gammal trangiakastrull. Förresten så väger handtaget till kastrullen lika mycket som en halv kastrull. // Roland
 
Re: Re: Tack för alla svar utan svar

b1ff; sa:
heffaklumpen; sa:
Jag får väl ringa Trangia för det verkar inta vara någon som lyckats med ett bra svar.


Vad var frågan igen? ;-)

1.75l
Alu 160g
Duossal 280g
Non-stick 160g
Titan 130g

1.5l
Alu 150g
Duossal 260g
Non-stick 145g
Titan 118g

1l
Alu 103g
Duossal 185g
Non-stick 110g
Titan 78g


0,75l
Alu 100g
Duossal 184g
Non-stick 110g
Titan 77g


/Henrik



Tack !!!! Heffa
 
walk_alone; sa:
Förresten så väger handtaget till kastrullen lika mycket som en halv kastrull.

Ja, Trangias tamoj är fruktansvärt tung. DEN borde de göra i titan. Till min lilla ultralätta halvlitersgryta gjorde jag en egen i 0,5 mm aluminiumplåt (den väger 7-8 g har jag för mig, mot Trangiatamojens 50 g).
http://nermander.homeip.net/bilder/gryta.jpg

Den är dock lite i klenaste laget, mittenbiten ska jag nog göra en ny i 1 mm plåt. Vill nån veta konstruktionen så hojta till så ska jag försöka rita.
 
Tången!

walk_alone; sa:
heffaklumpen; sa:
Men till saken hur mycket vinner man på att lägga ned nästan 1000 kr på titangrytor i vikt? När man håller i de i affären känns de helt underbart lätta.
Man måste se till helheten när man skall vara en nörd av vikt :) Det går inte bara att stirra sig blind på titatkastruller, det kostar mer än det smakar. Innan man når titannivån måste man ha skalat bort allt annat. Jag har nått enkastrullsnivån - detta för att jag bara behöver en kastrull. Det är en 20 år gammal trangiakastrull. Förresten så väger handtaget till kastrullen lika mycket som en halv kastrull. // Roland


Lösningen på ditt problem är lättfixat!
Lämna tamojen hemma och använd istället multifunktionstången, om du nu har en sådan.
En annan fördel med detta är att man slipper fundera över var tamojen är när maten hastigt börjar brännas eller koka över...

/Per
 
Re: Tången!

Luffarn; sa:
... använd istället multifunktionstången ...
En annan fördel med detta är att man slipper fundera över var tamojen är när maten hastigt börjar brännas eller koka över...

Så det är jobbigare att fundera på var tamojen är än att fundera på var tången är?
Sätten att spara energi är tydligen obegränsade! :)
 
Re: Re: Tången!

Nordesjo; sa:
Luffarn; sa:
... använd istället multifunktionstången ...
En annan fördel med detta är att man slipper fundera över var tamojen är när maten hastigt börjar brännas eller koka över...

Så det är jobbigare att fundera på var tamojen är än att fundera på var tången är?
Sätten att spara energi är tydligen obegränsade! :)

I regel sitter ju tången på svångremmen...
 
KLAGER; sa:
Densisteteerna är: Fe 7.86 Ti 4.51 och Al 2.7 .Sedan är inte godstjockleken exakt lika men man får ett rimlig uppfattning i alla fall. Sedan vet jag inte hur bra titan leder värme?

Titan har extremt dålig värmeledningsförmåga, 19 W/(m*K) att jämföra med koppars 400 W/(m*K) och aluminiums 238 W/(m*K).

Kastrull i titan, njae.
Tamoj i titan, YES!

/G
 

Liknande trådar