Vikt nörd

Re: Titan och hållfasthet.

GustavOh; sa:
Hmmm... är det inte ett speciellt problem med titan och hållfasthet. Typ att titandelar går tvärt av utan varning, medan vanligt stål (och kanske aluminium?) flexar mer först och signalerar "akta mig".

Titan används bla i cykelramar och flygplan, två applikationer där ett sådant beteende är ganska oönskat :) Hållfasthet, sträckgräns etc varierar mellan olika legeringar, något som gäller både titan och "vanligt stål". Säkert kan någon kalenderbitare ge oss lite siffror.

Att saker går tvärt av utan förvarning tror jag är mer konstruktions än materialrelaterat. Exempelvis är många cykelramar extremt tunnväggiga, vilket kompenseras av stor ytterdiameter på rören, och i slutändan gör det förloppet mer dramatiskt när något till slut ger sig.

Däremot är det lite speciellt att svetsa i titan, eftersom man måste ha syrefritt under svetsningen för att få en bra fog. Men kastruller etc brukar väl inte svetsas?
 
FJS90/91; sa:
Jag har själv inte använt titan som mtrl i mina kokkärl men jag har hört att det ur disksynpunkt är ett olämpligt mtrl, det skall tydligen sätta sig som berget i kärlen... Ni som vet, hur e det på den fronten?
Grötfrukosten vill man inte laga i ett kärl av Titan. Det sätter sig mycket riktigt stenhårt.

Den stora viktbesparingen med titan görs om man vill ha en stor stekpanna med sig och väljer en titanpanna.

Att ha ett kärl i Titan kan vara bra om man vill ha ett extra kärl att kunna misshandla i lägerelden istället för taflonvarianten (som är idealisk till typ gröten) eller som extra bunke till iste, mjölk or whatever, eftersom den väger så lite.
 
Re: Re: Titan och hållfasthet.

b1ff; sa:
Titan används bla i cykelramar och flygplan, två applikationer där ett sådant beteende är ganska oönskat :)

Jo, jag vet. Men jag har samtidigt för mig att titanbultar är förbjudna på segelbåtar av säkerhetsskäl. (Språkade med en tävlingsseglare en gång som var minst lika gramfanatisk som vissa vandrare)

Men som sagt var, det är inte mitt område.
(Själv har jag bara titan i klockarmbandet.)
 
Re: Re: Re: Titan och hållfasthet.

GustavOh; sa:
b1ff; sa:
Titan används bla i cykelramar och flygplan, två applikationer där ett sådant beteende är ganska oönskat :)

Jo, jag vet. Men jag har samtidigt för mig att titanbultar är förbjudna på segelbåtar av säkerhetsskäl. (Språkade med en tävlingsseglare en gång som var minst lika gramfanatisk som vissa vandrare)

Men som sagt var, det är inte mitt område.
(Själv har jag bara titan i klockarmbandet.)

Om du jämför stål och titanbultar i samma dimension, så är stålbulten starkare.
Det finns en del cyklister som kan vittna om detta, efter att exempelvis bytt stålbultarna i styrtappen mot titan...

Större dimensioner gör ju å andra sidan att viktbesparingen uteblir...
 
Re: Re: Re: Rubriken?

FJS90/91; sa:
fson; sa:
Och om du, som det står, är en "Vikt nörd", så kan du ju prova att vika ut dig; fotoalbumet kanske?!

http://www.skrivihop.nu

/Per

eftersom du tycker att du e rolig så kanske du skulle skaffa dig ett liv?

Ja jag kanske ska det, och gör jag det så kanske det blir någon annan stans än på Utsidan Patric..
Du brukar flitigt hävda att trådarna får leva sitt eget liv, och leda dit dom vill. Jag håller med om det, och då kan man banne mig kosta på sig ett litet (nog så uppenbart!!) skämt, utan att lusa ner hela inlägget med smileys för att understryka att man är ironisk.

Tagga ner!

/Per
 
Re: Tack för alla svar utan svar

heffaklumpen; sa:
Jag får väl ringa Trangia för det verkar inta vara någon som lyckats med ett bra svar.


Vad var frågan igen? ;-)

1.75l
Alu 160g
Duossal 280g
Non-stick 160g
Titan 130g

1.5l
Alu 150g
Duossal 260g
Non-stick 145g
Titan 118g

1l
Alu 103g
Duossal 185g
Non-stick 110g
Titan 78g


0,75l
Alu 100g
Duossal 184g
Non-stick 110g
Titan 77g


/Henrik
 
"eftersom du tycker att du e rolig så kanske du skulle skaffa dig ett liv?"

Ävafan, kritiken är ju befogad, även om det är trist att folk bryr sig om hur man stavar.
Å andra sidan: varför skriva om man inte vill att folk ska bry sig?

Märks inte skrivfelen så ordmärks de inte.

Skitsamma.
Grymt med viktuppgifterna!
Fram med anteckningsblocket!

Man känner sig lite som en "vikt förlorare" ;) med Duossal. Å andra sidan är de bättre att laga käk med.
[Ändrat av Nordesjo 2003-05-23 kl 13:17]
 
Jag väntar fortfarande på en ca. 1-liters kaffepanna i titan. Då skulle materialet komma till sin rätt inte bara viktmässigt, utan även för att man skulle slippa kombinationen aluminium-kaffets garvsyra. Aluminium i kaffepannor är egentligen idiotiskt.
 
Re: Re: Tack för alla svar utan svar

b1ff; sa:
[snip]

0,75l
Alu 100g
Duossal 184g
Non-stick 110g
Titan 77g

Direkt från Globetrotter kan man förmoda... ;)

Det är onekligen besynnerligt att så många producenter, agenter och återförsäljare är så dåliga på att ange vikten på diverse prylar i kataloger m.m. när det ofta är uppenbart att en viktig anledning att köpa en speciell pryl är att den är lättare än alternativen. Naturkompaniets katalog är t.ex. ett praktexempel på detta.
 
Re: Re: Re: Tack för alla svar utan svar

haskell; sa:
b1ff; sa:
[snip]

0,75l
Alu 100g
Duossal 184g
Non-stick 110g
Titan 77g

Direkt från Globetrotter kan man förmoda... ;)

Förmodar jag oxå.

Globetrotter är det enda stället jag har sett som skriver om kärl i storleken 0,75 liter. Vad de menar är troligen den inre kastrullen i serie 27. Den är egentligen på en liter.

Med tanke på att volymen är fel får vi hoppas att vikten stämmer. Det verkar den ju göra, med tanke på att skillnaden mellan 1,75l och 1,5l är betydligt större än mellan 1l och 0,75l.
[Ändrat av Mr P 2003-05-23 kl 16:04]
 

Liknande trådar