Re: Titan och hållfasthet.
Titan används bla i cykelramar och flygplan, två applikationer där ett sådant beteende är ganska oönskat Hållfasthet, sträckgräns etc varierar mellan olika legeringar, något som gäller både titan och "vanligt stål". Säkert kan någon kalenderbitare ge oss lite siffror.
Att saker går tvärt av utan förvarning tror jag är mer konstruktions än materialrelaterat. Exempelvis är många cykelramar extremt tunnväggiga, vilket kompenseras av stor ytterdiameter på rören, och i slutändan gör det förloppet mer dramatiskt när något till slut ger sig.
Däremot är det lite speciellt att svetsa i titan, eftersom man måste ha syrefritt under svetsningen för att få en bra fog. Men kastruller etc brukar väl inte svetsas?
GustavOh; sa:Hmmm... är det inte ett speciellt problem med titan och hållfasthet. Typ att titandelar går tvärt av utan varning, medan vanligt stål (och kanske aluminium?) flexar mer först och signalerar "akta mig".
Titan används bla i cykelramar och flygplan, två applikationer där ett sådant beteende är ganska oönskat Hållfasthet, sträckgräns etc varierar mellan olika legeringar, något som gäller både titan och "vanligt stål". Säkert kan någon kalenderbitare ge oss lite siffror.
Att saker går tvärt av utan förvarning tror jag är mer konstruktions än materialrelaterat. Exempelvis är många cykelramar extremt tunnväggiga, vilket kompenseras av stor ytterdiameter på rören, och i slutändan gör det förloppet mer dramatiskt när något till slut ger sig.
Däremot är det lite speciellt att svetsa i titan, eftersom man måste ha syrefritt under svetsningen för att få en bra fog. Men kastruller etc brukar väl inte svetsas?