Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta

Guest

Gäst
intressant?

Ganska intressant att ett sånt här fördomsfullt och ointressant inlägg får så många svar på så kort tid, men som vanligt i internetsammanhang, är det en tjej som yttrar sig så...

------------------------------
Ja ja, min mening är väl egentligen att jag tycker vi svenskar borde släppa loss lite och inte ta oss själva på så stort allvar
------------------------------

Stora ord skulle jag vilja påstå, jag hoppas att jag inte är med bland de svenskar du nämner får mig veteligen så har vi aldrig träffats.
Om nu den svenska stela stilen står dig upp i halsen Malin så är det nog du som har problem.

-----------------------------
Nu får jag väl 70% av utsidans medlemmar på mig eftersom många frilufsmänniskor i sverige har just Fjällräven kläder. Ja ja...vi kan inte alla ha samma åsikt.
-----------------------------

Fel och rätt, du fick 70% av de som svarade MED dig och så sant så, vi kan inte alla ha samma åsikt, och en djäkla tur är väl det, då kan i alla fall jag slippa gå och gräma mig över sådana struntsaker som om svensken skulle vara stel eller inte!

hahaha

Oj oj oj du var mig en rolig prick då??? Någon tycks ha vaknat på fel sida...eller är du alltid så är himla tråkig!!!??! Hmmm... du känner dig nog lite FÖR träffad. Och vad spelar det för roll att det är en tjej som skriver och att många svarar?!?! Det håller jag inte alls med om.

Du var mig en tråkmåns.... men nu skall jag ut och njuta av det fina vädret, för idag är det vår och jag vill bara skratta och sjunga!!!

Ha en helt underbar dag alla i detta fina vackra land!!!!!!

Häls Nisse ...igen

Re: intressant?

-------------------------------------------------

Ganska intressant att ett sånt här fördomsfullt och ointressant inlägg får så många svar på så kort tid, men som vanligt i Internetsammanhang, är det en tjej som yttrar sig så...

-------------------------------------------------

Lite kul att man lyckas anklaga någon för att vara fördomsfull och samtidigt vara det själv i samma mening.

Man ska inte kasta sten i glashus brukade min mormor säga....

Som tur är jag själv inte det minsta fördomsfull, annars hade jag nog sagt att man hade kunnat förvänta sig en sådan respons från en civilare i Teknisk Fysik med bakgrund från lapplandsjägarna.... :)

Håhåjaja om fler var som jag skulle världens vara ett bättre ställe!!! *asg*

Tagga av killen och klä dig som du vill, vi tycker om dig iallafall... :)

/Martin

Hej på er!

En nybliven Utsidan medlem här, även om jag har följt forumet under en längre tid!

Jag måste erkänne att Malins bild av oss västerlänningar är väldigt slående och jag har skrattat gott åt de olika svaren och hur de plötsligt har vänt i ämne!!

I Norge var det i en tidning för ett tag seden en artikel om just frilufsvärldens människor och klädseln. Tycke Malins iaktagelseförmåga är mycket go.

Sedan till svar på en som skrev tidigare här över...att så många svarar beror väl på att folk tycker det är ett intressant inlägg. Personligen tycker jag ofta kvinnor kommer med mer intressanta och vettiga kommentarer än män. De medlemmar på utsidan som jag tycker kommer med vettigste kommentarer är tjejer. Killar har mycket mer besserwisser kommentarer, anmärker på ord, stavfel eller uppenbara små detaljer som inte har med saken att göra....det är till 95 % killar som lyckas med sådana bedrifter här på utsidan. Varför är killar på det viset?? Tjejer tycks vara mycket mer ödmjuka och inte bevisa att de har rätt varenda gång!!!

Nog for mig

Johan

Svenskar i utlandet...

Jodå nog går det att känna igen Svenskar i utlandet, var i Cham, och åkte skidor och nog syntes svenskarna.

Säsongarna brukar vara ett brokigt släkte så de är svårare att kategorisera, förutom att de är säsongare men veckoturisterna ser man lätt!

En Gore Texklädd telisåkare med ryggsäck och hjälm (gärna teleskopstavar i pisten)= svensk!
Overall = Fransman
Overal med guld och läbbiga färger= italien
Dyra jackor i guld och silver japaner.
Dyr jacka som sitter jättetight med svarta tighta byxor = italienska.
Telisåkare utan ryggsäck fast med toppluva norrman.
Dyra skidjacka och byxor av samma märke med Volkl skidor = tysk

Jo jag vet, det är fruktansvärt grovt kategoriserat!
Men det är ju en av de roliga sakerna man kan göra när man åker utomlands, gissa ursprunget på turisterna!

Peter som själv åker telistwintip med camelback, ryggsäck och hjälm;-)

JAAAAAAA...hahahahaha

lysande Peter. :)

Jag håller med det är underbart lätt att se var folk kommer ifrån. Jag kommer ju från Norge och med oss behöver man ju aldrig tveka. Vi normänn envisas ju att alltid ha flaggan med ÖVERALLT.....ellerhur?

Visst skall man vara glad för att ha fått växa upp i länder som Norge eller Sverige. Men när det kommer till normänn så hade en lite mindre nationalistisk känsla inte skadat. HU...

ha de.

johan

Tack, Johan

Entligen en annan norrmann med samma aasikt som jag, nemlig at norrmaenn kan laegga av sig lite av sin nasjonalistiska haldning. Jag bor nu i Tyskland och maaste saega at tyskarna nog aer vaerre, men vi norrmaenn kan vara jae.....t nasjonalistiska ibland, daer vi viftar med "topplua" och flaggan och aer oerhoert glada naer svenskarna foerlorer...vilket jag aldrig goer. Jag var helt besviken naer Elofsson inte tog naagon individuell medalj i OS....;-)
Vel, jag antar at ju bettre vi har det, ju mindre bryr vi oss om vaerlden omkring oss.....
For oevrigt en jaettebra lista oever var man kommer ifraan...shitcoolt!
Ja....du gloemde en nationalitet...Brittarna, dom med groena knickers och alpinstoevlar, med graa 70-tals jacke och coolaste Bula moessa....;-)

Haresaabra!
[Ändrat av shithead 2002-03-18 kl 08:10]

Hur svenskar är

Varje gång det här ämnet kommer upp nånstans så vet ALLA lustigt nog hur svenskar är, men det är INGEN som är sån själv.

Läste nångång att det svenskaste av alla beteenden är just att tala lite nedvärderande och/eller generat om hur den egna befolkningen är, det är inget annat folk som gör det. Så jag antar att de flesta här är rätt svenska av sig.. :)

"det svenskaste av alla beteenden är just att tala lite nedvärderande och generat om hur den egna befolkningen är"

Närmast sanningen hittils!
Denna diskussion tycker jag är ett exempel på just det som den vänder sig emot: inskränkthet och intolerans.
Jag tycker att en väldigt svensk egenskap är att undervärdera oss själva och tro att alla andra är så bra. "Nämen, alla andra har tröjan utanför - det måste vara bättre". Nämen, alla andra "trekkar", då måste jag sluta "vandra".

Och vad gäller stelheten och korrektheten så har jag svårt att hitta nåt stelare än att berätta för folk hur de skall klä sig. En uniform är en uniform - oavsett om det är Fjällrävendress eller sladdriga batikbrallor.

Nej, om ni vill vara internationella - se till våra fördelar, ta del av andras fördelar och inte minst:
låt folk klä sig och vara precis som de vill.
Först då kan man ju börja ha kul tillsammans.

Jag tror jag ska köpa mig en Fjällrävendress och sy fast skjortan på insidan av brallorna...

Svenskar

Jag håller helt med Malin.
Efter ett års boende i Syd Afrika. Och sakta tillvänjing till deras livsstil. D.v.s laid back. Så blev man lite förbannad när man kom hem till alla snorkiga svenskar och speciellt inom sewrviceyrkena. Kan aldirg förstå varför svenskar ska ta så allvarligt på allt här i livet.

Oavsett vad det är så måpste det planeras in i minsta detalj. Va fan ta dagen som den kommer och var glada över att vakna sunda och friska.

Men som tur är så drar man ner till varmare breddgrade i Dec.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg