Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta

Re: Att älska sitt land...

björner; sa:
....jag känner mej mera som medlem av en familj, en grupp, en stad, ett landskap, ett land, en världsdel och faktiskt ett klot - samt EU, FN, Främjandet, Amnesty, Utsidan m m.
Du glömde kosmos. Eller det kanske ingick i "mm"?

Hei igjen

Har væl egentligen ikke så mye å lægga till æn, men jag vill bara sæga tack før alla intressanta inlægga och att ni skall veta att jag fortfarande går in och føljer upp, æven om jag tyværr inte har haft tid att skriva på utsidan på ett tag.

Ha en fin sommar

Hilsen malin

Komiskt.

Mal; sa:
Har væl egentligen ikke så mye å lægga till æn, men jag vill bara sæga tack før alla intressanta inlægga och att ni skall veta att jag fortfarande går in och føljer upp, æven om jag tyværr inte har haft tid att skriva på utsidan på ett tag.

Ha en fin sommar

Hilsen malin
Jaha, är din transformation till avslappnad stolt norska fullständig nu?;-)

Re: Hur svenskar är

mtallberg; sa:
Varje gång det här ämnet kommer upp nånstans så vet ALLA lustigt nog hur svenskar är, men det är INGEN som är sån själv.

Läste nångång att det svenskaste av alla beteenden är just att tala lite nedvärderande och/eller generat om hur den egna befolkningen är, det är inget annat folk som gör det. Så jag antar att de flesta här är rätt svenska av sig.. :)

Tur att jag inte behöver ta åt mig, vi dansar ibland nakna på våra oanmälda fester, är inte skjortorna av så är de då utanpå byxorna. Äger inga fjällräven byxor, vandrar i ett par tunna bomull/polyester träningsbyxor jag har fått och skrattar när det går åt helvete men sen tillhör jag ju den ironiska generationen. Nog skrytet, over and OUT.

Ar det ingen forutom jag som har skjortan/t-shirten instoppad pa fjallvandringen for att det ar bekvamast, nar man har 25 kilo ryggsack pa hofterna?

Solo?

Är det ingen förutom jag som aldrig har haft med en skjorta överhuvudtaget när ni fjällvandrar eller sysslar med friluftsliv?

Heja Norge...

Raskesven; sa:
Jaha, är din transformation till avslappnad stolt norska fullständig nu?;-)

Hehe... Jeg vet ikke det....er jeg helt norsk? Jag har ingen rødtoppluva, jag sæger inte kjempegreat i varje mening och jag har ænnu inte tagit ett OS guld i skidåkning...

Men jag trivs mycket bra och betvivlar att jag någonsin flyttar till Sverige igen. Førr var frilufsliv något som jag fick pyssla med på semestern eller i helgerna. Hær har jag fjællen och havet rætt runt hørnan och frilufslivet har blivit en del av mitt dagliga liv.

Mer avslappnad...? Ja, faktiskt. Eller mindre rastløs åtminstone. Mer nøjd med livet. Stolt Norsk..? Hehe. Jag ær stolt øver att vara svensk, men jag ær också stolt av att bo i Norge.

Kram till Sverige

röd tråd?

Försökte komma på vad det egentligen pratas om här.
Har väl aldrig haft behov av generaliseringar om nationaliteter,
kanske eftersom jag inte är född svensk och har sett tillräckligt
av fördomar. Dock finns väl traditioner.

Så mycket tycker jag mig ha märkt att klimatet och geografin
skapar olika kulturer. Norrmännen har överlag närmre till
fjället. Det är ingen stor dramatik att ta sig dit och de gör
därför ofta väldigt korta turer. Gott om stugor är det ju också
och jag har gått norska turer där alla tältare jag mötte
var utlänningar. Något jag utan vidare märker är
att jag är mycket morgontidigare än norrmän, men jag
undrar om det är ett *svenskt* drag.

Finns det något typiskt svenskt
- med zilioner undantag -
jag skulle kunna peka
ut, är det väl att svenskar är väldigt påklädda och
bär tungt. Jag är ingen UL-packare, men jag har alltid
begränsat vikten i min packning därför att jag började
vandra i Alperna, där packningens tyngd och skrymme
är en säkerhetsfaktor. Ännu en sak jag tagit med mig
till Norden är förresten knickers och stavar har jag använt
sedan 1989, långt innan sådana importerades hit.

I senaste Fjället skriver Birgitta von Otter om att vandra
sent i livet. Hon är väl kring 65, hennes man, som
behandlats för cancer, är 72. De vill i det längsta hålla
fast vid tält och ser ingen chans att minska packningen.
De bar 17-18 kg var på en femdagarstur, men då
ingick väl hundmat och whisky. Jag undrar om någon
norrman eller italienare skulle bära en sådan packning
på den korta tiden. I Italien tror jag inte man kan köpa
en tillräckligt stor ryggsäck!

il C.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg