Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta

Jag håller fullt och fast med om att det är viktigt att kunna bjuda på sig själv. Många är strikta eftersom de är rädda för att andra skall ta illa upp, men jag tror att felet ofta ligger hos dem som tar illa upp.

Jag själv är vuxendöv sen en hjärnhinneinflammation -91 och jag bjuder ofta på skämt om mitt eget handikapp.

Man även om man nu inte är strikt så måste man ju också visa hänsyn (och t.ex. inte göra som många rökare, ta sista blosset precis innan man kliver på bussen).

När det gäller att stoppa ner skjortan i byxorna gör jag det inte för att det skall se snyggt ut (utseende ahr låg prioritet för mig:) utan för att jag tycker att byxorna skaver mot midjan annars (och är det en lång skjorta så blockerar den ofta fickorna).

Weehaa

För att gå tillbaka till det ursprungliga ämnet:
Finländare är också mycket lika gällande t-skjortor i byxorna och strykta Fjällrävenuniformer.

Ja, faktiskt så har jag själv en sk Fjällrävenuniform, men fan om någon täcks påstå att jag suttit skjortan i byxorna =)
Jag tror problemet är mer aktuellt med folk över 40(inte för att vara åldersrasist, men ändå). Det finns någon diffus bild av hur en utelirare skall se ut, och några vill passa in och dessutom ha på sig kläderna 24/7 och 365 dagar i året.

Ja, skulle bara säga att nu kan vi det här också... tyvärr.

uniform var det...

Undras hur folk ser på mig när de möter mig på fjället? -det är nu inte så ofta enär jag i regel håller mig borta från lederna men ändock...

Standardutstyrsel nerifrån och upp: Kängor, för närvarande m/90; byxor m/59 - sköna, slitstarka och billiga; myggtät skjorta, vanligtvis en kronans helknäppt grön (kan inte modellen, det var före min tid); vindtät jacka - nuvarande jacka olivgrön av okänt märke, tidigare en beige fjällräven; slokhatt - det finns inget bättre mot sol och regn.

Till detta kommer sedan en näst intill urgammal fjällräven-ryggsäck med ram, fullpackad och med en hel del packat på utsidan (rullar, mindre packpåsar som inte fick plats inuti etc.) samt en, i regel någotsånär välarbetad vandringsstav. Lägger ni till ett skägg till det där så har ni fått en hyfsad bild av mitt fjälljag (och, jo... skjortan är jä**** i mig nedstoppad i byxorna :))

Kort sagt: en massa militära persedlar och (nästan) allt i den underbara färgen grönt med nyanser. Man kan fråga sig: varför.

//B

Hängslen

Jag brukar använda hängslen. Det är bekvämt och man kan ha lite sladdrigare midja vilket ger något bättre ventilation. Använder man hängslen måste man stoppa ner skjortan. Även utan hängslen föredrar jag instoppat eftersom det skaver mindre (jfr. föregående inlägg).

Måhända kan min klädsel uppfattas som fjälluniform, men det bjduer jag på. Det väsentliga är att jag själv trivs i den.

Joakim Ekendahl

Canadaper här igen....

Jag tror vi killar använder våra lumpen kläder för vi vet de funkar, de är ingångna och vi har dem hemma.

Hade med mig en polare från Canada på kungsleden och han var förvåndade över hur många militärer som fanns ute, han trodde inte sverige hade så stor arme. Han frågade om sverige var rädd för anfall från ryssland eller varför de fanns så många just här uppe i norr. Saken var den att det var inte militärer som var ute utan bara svenska manliga vandrare som använder sina lumpen kläder...hehe.

Fast jag tror egentiligen inte det var vad Malin menade. Man kan ha militärens kläder på sig utan att se strikt ut. Meningen med inlägget var nog att få oss svenskar att "loosen up a bit".....dessutom så har jag uppfattat "madam mal" som något av en komiker som skämtar om det mesta. Hela meningen om att ha byxorna nerstoppade eller ej var nog menat att provocera lite...även om jag håller med Malin till 100 %.

Dessutom tror jag det är något av en kvinlig åsikt. Frågade mina kära kvinnlig canadensiska kollegor här och de sa att ser de en kille med skjorta eller tröja nerstoppade i byxorna tänker de "mammas pojke" eller "100% helylle kille". Det var även ett absolut ="don't".

Nog babblat

Ha det bra alla i Sverige

Häls från Canada

(ps jag hade gärna också mött en "brud" som Malin i fjällen. He he. Lars du får ta och hålla hårt i henne.)

Hej på er!!!

Kul att läsa vad ni skrivit....hade väntat mig mer ilskna kommentarer från trogna Fjällrävar. Men förhoppningsvis så har de flesta insett humorn i hela klädfrågan.

GIVETVIS skall alla få bära vad de vill. Om man nu tycker det är himla bekvämt att ha tröjan nedstoppad så ha för guds skull det!!! ;)

Sedan har Canada Per helt rätt. Meningen med inlägget var egentiligen inte kläderna...jag bara flöt in på det. Jag springer också runt i militärens kläder ute till fjälls, för jag tycker att det material som fungerar bäst är naturmaterial. Har armens vita skinnhandskar och den vita annoraken. Ser ut som en stor vit sälugne som kutar runt....militären tillverkar ej tjejstorlekar :( haha!!!

Egentiligen spelar inte märkena eller färgerna på kläderna någon roll alls. Det är den stela attityden som kan reta mig ibland bara!! Dock ej så mycket, för att göra av med energi genom att bli irriterad på småsaker finns inte i mig.

Nu skall ge mig ut i vad skånes väderlek kallar vår och en stor sol på väderkartan = blåsigt och snö/hagel....mmmmmmmmm ;)

harebra

m

Inte stela men välorganiserade!

Mitt bidrag i debatten: jämförelse mellan svenskar och britter.

Svenskar är välorganiserade, miljömedvetna, allmänbildade och - välorganiserade ! jämfört med britter.

Och kommer man till kläder så tror vi generellt mer på regnställ än paraply som skydd mot regn.

Kristina
10 månader i Wales
efter två veckor köpte jag ett par Gore-texkängor som jag sedan inte klev ur förrän jag kom hem.

Varför??

Jambo!

Nu har filosofen Malle Balle tänkt till lite. Promenerade i regnrusket och funderade varför jag plötsligt hade börjat fundera på svenskarnas attityd. Visserligen har jag retat mig på den flera år och jag märkte det ännu mer när jag var i Chile/Argentina sist.

Men jag har kommit fram till att det är inte bara den svenska mentaliteten som stör mig..utan hela det västerlänska samhället. Jag har nyligen läst "Barbara Voors" bok "när elefanterna dansar" som är en reseskildring om Tanzania. En helt underbar beskrivning av ett land jag håller väldigt kärt. Många gånger tänkte jag "hon tar orden ur min mun".

Här kommer ett långt citat ur boken.
--------------------------------------------------
"Hjälp oss!" vill jag skrika till afrikanerna. Kan ni inte komma och bistå oss i den svåra konsten att se till det man har, och inte till det man inte har? Kan inte Sverige få ta emot bistånd från Tanzania? Kan inte vi få lektioner i att koppla av, i att glömma problem och brister, i att lära oss kämpa? Kan inte Tanzania skicka en filosof, en mor, en danslärare eller en bonde som kan lära oss komma för sent med stil, att strunta i att torka listerna, att låta kranen droppa, att ta det lugnt och lägga fötterna högt, att komma hem till varandra utan att först kontrollera portkoden? Snälla kom! vill jag ropa. Men jag gör det inte. Jag är ju europé:civiliserad."
--------------------------------------------------

Nu förstår ni varför jag gillar att vara i länder som Tanzania, Kenya, Chile...litan kan göras lång. Jag saknar "the housing gene" när det kommer till diskning, städning, tvättning. Det finns så mycket trevligare saker att göra än att varje dag polera sitt hem eller att få panik när grannen tittar in och man gudbevare har en odiskad kopp på diskbänken. "hur kan hon komma oanmäld, jag har ju ej städat" ...blääääääääääääää!! ;)

Oj...men detta långa citat som egentiligen säger allt jag vill, avslutar jag mina kommentarer i detta lustiga inlägg.

Kwa herini

Malin

Re: Varför??

Nu kommer jag med messerschmitt-kommentarer här, men ändå:)

låta kranen droppa, att ta det lugnt och lägga

När det gäller att låta kranen droppa så är det både oekonomisk och miljöovänligt. Drickbart vatten är en bristvara i världen, även om vi i många länder har det direkt i kranen så har vi ofta inte obegränsat med vatten (torra sommrar brukar det ofta vara vattenransonering på många ställen).

Jag tror att skillnaden mellan de "coola" kulturerna och de "strikta" snarare är att de förstnämnda "bryr sig inte". Vi svenskar försöker antagligen ofta tänka steget längre (tänka på miljön, våra medmänniskor, vår egen hälsa etc).

Jämför "Kranen droppar... who cares?" med "Oj, kranen droppar, det kostar pengar och grundvattennivån sjunker".

Ohhhhh, jag läste vad du skrev Peter och tänkte jag skall inte svara....men ..ja, jag kan inte låta bli ;)

JA, det var en rejäl messerschmitt-kommentarer..då den droppade kranen inte hade med saken att göra. Men när du ändå tar upp det här så:

GIVETVIS skall man spara på världens resurser det är jag till 100% för!!!!!!! MEN jag tror inte det är dessa "coola!" (???) länder som står för resursförbrukningen. De "rika" länderna (ungefär 20 % av jordens befolkning) gör av med 80% av världens tillgångar och skapar ungefär samma mängd föroreningar. Om alla människor i världen skulle använda samma mängd toapapper som vi svenskar gör, skulle världens skogar vara avverkade på mindre än 10 år. Ett rikt barn kosta lika mycket som 36 fattiga barn. (Ur Allt hänger ihop, Johan Sanne)

Jag gillar väl egentligen inte benämningen "fattig" vs "rik". För själsmässigt och om man tittar på hur folk verkar må. Så uppfattar jag människorna i ex. Tanzania mycket lyckligare och på så vis "rikare". Visst är det mycket som är bättre i Sverige, vi skall ju SKRATTA oss lyckliga!!!!! Men vad jag menar är att vi inte gör det. Många tycks inte fatta vad vi verkligen har och inte verkar vi lyckligare av att ha det heller. Missuppfatta mig inte, jag ÄLSKAR Sverige och de möjligheter detta land ger mig. Men många tycks inte uppskatta vad de har.

I Tanzania har de en underbar katastrof humor. De inser att de ej har så mycket, att de är fattiga, att saker tar tid och ej fungerar alltid. Men det hjälper inte att gråta över det, istället tar de livet med humor och skrattar ......katastrof humor. :)

Jag uppmanar alla att njuta av det de har och ta livet lite lättare. Det finns viktigare och roligare saker att göra än att damma av bokhyllor.... ;)

Bla, bla, bla..okaj så detta är kära ämnen för mig. Jag kan snacka i oändlighet.

Men nu slutar jag

HAJ

[Ändrat av Mal 2002-03-16 kl 18:21]

Välklädd på fjället

Canadaper; sa:
Sedan undrar man hur mycket staerkelsespray som anvaends foer att faa klaederna se nystrukna ut "allllll the time".

En gång var jag med på en fjälltur där en kille i sällskapet hade sju uppsättningar strukna skjortor nerpackade i ryggan - en för varje dag. Det var väl coolt eller vad tycker ni? Då slipper man ju ha med sig deodoranten. Och så är man snyggast och fräschast av alla när man glider in på fjällstationen bland alla andra svettstinkande bergsgetter :)

Kramis bananis!

hej hej hemskt mycket hej!

Vet ej hur Malin lyckas vända en inlägg med komisk innebörd till något med verkligt djup verkan.....madam M har minsann många sidor :)

Har också läst "När elefanterna dansar" ...en himla bra bok. Rekomenderar den varmt!!!

Verkligen intressant det du har skrivit Malin!! Du får mig att tänka på saker annorlunda. Det är inte ofta någon lyckas med det. Men jag kommer nog trots allt behålla min fjällräven skjorta....kanske inte nedstoppad ...LOL!!!

Ha det bra

Nisse

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg