Vett och etikett i skidspåret

Okej. Men du menar väl inte att det är bättre att den som kör långsamt ska köra på tjockmattan och repa sina skidor? Det är väl i så fall ännu ett argument för att proffsen ska köra där, för de är säkert bättre på att fixa ny valla på sina skidor medan vi nybörjare kommer att sabba våra vallningsfria och de går ju inte att fixa.

Nä, jag tycker inte att nån ska behöva köra där ute. Vilket ju nermander tyckte. Inte gillar jag när folk ropar ur spår heller, varför ska nån annan ha rätt att göra det. Jag tycker att det brukar funka bra i skidspåren (jag är en något långsam åkare), bäst naturligtvis med dubbelspår, så är det enkelt att gå ut och köra om. Enkelspår är trixigare och kräver mer samarbete.
 
Tillbaks från övningstur nummer fyra. 14,5 km och inga vurpor.
Jag kan rapportera att jag har blivit omkörd jättemånga gånger idag. Alla körde om mig.
Det var inga problem, de bara hoppade över i det andra spåret. Jag tyckte de såg lite nöjda ut till och med.
Kanske är kul att köra om andra för då vet man ju att man är snabbare. :)
Jag var lite laddad i dag och tänkte om någon klagar på att jag åker sakta då ska jag säga "det är inte jag, det är fiskfjällen som bromsar". Fast det behövdes inte. ;)
 
Det är precis som i trafiken: Det är den som vill köra om som får ta besväret och risken. Den som av olika anledningar inte kan köra snabbt ska inte behöva "offra sig" för den som har bråttom.

Sen kan såklart den som är långsam av ren snällhet släppa förbi, men den som har bråttom ska inte se det som en rättighet.

Även den som är långsam i skidspåret är ju ute och tränar. Ska den personen behöva offra sin träning för din träning?
 
Att vara ute i ett skidspår behöver inte nödvändigtvis betyda att man är ute för att styrke- eller konditionsträna i första hand. Det kan lika gärna vara att man bara åker för att man gillar aktiviteten eller att man håller på att träna de olika växlarnas tekniker. Och då vill man inte i första hand åka snabbt och inte heller behöva avbryta och släppa förbi snabbare åkare hela tiden. Jag har inga problem med att gå åt sidan ibland, men inte för varenda åkare om det är många i spåret. Då är det jobbigare med dem som lägger sig en centimeter bakom en... Visst uppkommer irritation i spåret ibland men jag upplever ändå att de flesta vill samarbeta för att alla ska kunna åka på sina villkor.
 
Vilken osannolik tråd! Har aldrig hänt mig att irritation uppstått i spåret medan andra skidåkare. Enda irritationsmomenten som finns är de som rastar hunden där - de hatar jag
 
Det är precis som i trafiken: Det är den som vill köra om som får ta besväret och risken. Den som av olika anledningar inte kan köra snabbt ska inte behöva "offra sig" för den som har bråttom.

Sen kan såklart den som är långsam av ren snällhet släppa förbi, men den som har bråttom ska inte se det som en rättighet.

Även den som är långsam i skidspåret är ju ute och tränar. Ska den personen behöva offra sin träning för din träning?

Samtidigt som jag förstår vad du menar så håller jag inte riktigt med. I trafiken skall man underlätta för sina medtrafikanter. Det lärde jag mig i alla fall. Sen pratas det om vett och etikett och det är väl inte alltid man kan tillämpa biltrafik för att jämföra något annat, även om det har med omkörning att göra. Om du åker 20km i timmen på 70-väg, eller till och med motorväg, så utgör du en fara. Något man kan bli bötfälld för. Samtidigt, om du kör banåkning (med bil, mc osv.) finns det faktiskt att framförande skall släppa förbi (iaf underlätta), privat banåkning eller enligt vissa tävlingsregler.

Men, det är inte därför jag är här.
Eftersom att ni snackar om vett och etikett: Hur ses det på cykelvagnar med skidtillägg? Alltså skidor istället för hjul. De ligger ju inte i spåren, eftersom att den är bredare, men kan de förstöra? Blir det för jobbigt för folk att ta sig förbi? Jag tänker mest i Stockholmsområdet. Jag har tänkt höra med diverse klubbar (ja, där jag tänkt åka först då) men tänkte att jag kan vända mig hit först.
 
Är det hundbajset du inte gillar?

Thure

Hundbajs gillar inte jag iallfall. Har fått skiten på skidorna 1000-tals gånger. Det är ett helvete och gör mig så fruktansvärt förbannad rent ut sagt. Värst är det på senvintern/våren då dom små godbitarna kommer fram i tövädret. Pistmaskinen har genom månaderna bakat in dom ordentligt i olika nivåer genom snölagret. Stora bruna partier tvingas man köra igenom och det luktar rent ut sagt förgävligt.
Jag har faktist stort sätt slutat åka den tiden på året, helt enkelt för att det har mist sin tjusning.

Begriper inte varför nästan alla hundägare är så noggranna med å plocka upp efter sig när man luftar hunden hemma i kvarteret men ute i skidspåret verkar det vara helt ok att låta skiten ligga. Senast i förrgår såg jag en person som med en välväxt hund och säkert välgödd. Hunden gjorde sitt, mitt i spåret och faktist stannade ägaren, men sprätte bara lite med staven för att få det åt sidan. Jag klarade inte av att stanna och säga till han för jag vet att jag inte kan kontrollera mig i de situationerna, jag jagar upp mig och jag är rädd att det hela hade slutat med att jag fällt killen och tryckt ned hans ansikte i skiten....
 
Hundbajs gillar inte jag iallfall. Har fått skiten på skidorna 1000-tals gånger. Det är ett helvete och gör mig så fruktansvärt förbannad rent ut sagt. Värst är det på senvintern/våren då dom små godbitarna kommer fram i tövädret. Pistmaskinen har genom månaderna bakat in dom ordentligt i olika nivåer genom snölagret. Stora bruna partier tvingas man köra igenom och det luktar rent ut sagt förgävligt.
Jag har faktist stort sätt slutat åka den tiden på året, helt enkelt för att det har mist sin tjusning.

Begriper inte varför nästan alla hundägare är så noggranna med å plocka upp efter sig när man luftar hunden hemma i kvarteret men ute i skidspåret verkar det vara helt ok att låta skiten ligga. Senast i förrgår såg jag en person som med en välväxt hund och säkert välgödd. Hunden gjorde sitt, mitt i spåret och faktist stannade ägaren, men sprätte bara lite med staven för att få det åt sidan. Jag klarade inte av att stanna och säga till han för jag vet att jag inte kan kontrollera mig i de situationerna, jag jagar upp mig och jag är rädd att det hela hade slutat med att jag fällt killen och tryckt ned hans ansikte i skiten....

Oj. Som hundägare blir man rätt van vid att be om ursäkt för andra hundägares beteende, så jag gör det här också... Jag har själv aldrig haft med min hund i närheten av skidspår och har heller inte varit med om det du beskriver. Men jag skulle verkligen inte vilja ha hundbajs under skidorna jag heller!
Däremot kan jag ändå förstå att de inte plockar med sig bajset i påsar på samma sätt som i bostadsområden. Oftast finns ingenstans att slänga påsarna sedan och man står då i valet att bära med sig påsarna hem eller slänga påsen i naturen. Och själv har jag mer emot att se ihopknytna bajspåsar liggandes ute än att se själva bajset... En kompromiss kanske kunde vara att man måste se till att bajset hamnar längre in i skogen om det nu först hamnat i spåret...
 
Oj. . En kompromiss kanske kunde vara att man måste se till att bajset hamnar längre in i skogen om det nu först hamnat i spåret...

Ja, ut i lössnön utanför skidspåret eventuellt kan jag köpa.

Kan tänka mig att detta problem varierar och att det naturligtvis är större i de skidspår som har många åkare.
...Jag bor i Fjellhamar (Oslo) och här är det rätt populärt att "gå på ski" om man säger så. Här är det inte 100-tals åkare utan 10 000-tals minst. Som tur är finns det ca 800 preparerade spår att välja på, bajs-problemen förekommer i alla spår men i varierande grad. Nu väljer jag oftast lite udda belägna spår och efter 4-5 år här finns det fortfarande nya områden/spår att utforska. Så jag försöker att se möjligheterna istället :)
 
hundägare verkar tro att ett skidspår är en gångstig. De tänker inte längre än näsan räcker när de sabbar spåret.

Det är ju också så att de som planerar skidspår, om möjligt, bör lägga skidspår där folk inte resten av året vandrar med hundar! Det är ju bättre om man kan lägga skidspår där det t ex är blött så att folk normalt inte vandrar där, man kan jämföra med vinterledarna i fjällen. Varken skidåkarna eller hundägarna äger ju marken, och från hundägarnas synpunkt så invaderas deras vandringsled av skidåkare 1 mån per år!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Matete Fjellpulken i skidspåret Turskidåkning 24

Liknande trådar