Vett och etikett i skidspåret

Ja, det är bara att köra över dem om de är i vägen, små barn blir bara ett mindre gupp
Ungefär så, men oavsett så är det lättare att kliva åt sidan i en uppförsbacke än i en nerförsbacke om man har lite fart :)
Min erfarenhet är att detta gäller på alla de skidorter jag besökt iaf :)
 
Vid fina dubbelspår eller enkelspår med gott om plats på sidan kliver jag i princip aldrig ur spår för att släppa förbi. Däremot kliver jag åt sidan om det är trånga spår i skogsterräng eller om det av annan anledning är så ont om plats att den som skall köra om måste pulsa i lössnö. Måste man pilla med utrustningen kliver man ur spåret så att förbipasserande kan åka utan att behöva anpassa sig.

I backar lämnar man företräder för dem som åker nerför, måste man saxa uppför försöker man göra det utan att förstöra spåren om det är möjligt.

Hundar, fotgängare, hästar mm. skall undvika skidspåren om det intr uttryckligen är tillåtet tycker jag.

Att ropa ur spår (eller som allt för många gör på vätternrundan "Håll höger") låter ganska otrevligt, om man måste ropa är det bättre att ropa t.ex. "jag kör om till vänster". Sen tackar man givetvis den personen som genom att visa hänsyn underlättar för ens egen omkörning.
 
Ja, det är bara att köra över dem om de är i vägen, små barn blir bara ett mindre gupp

Ja men va fan, handlar ju om att man inte uppehåller sig i svåra nedförsbackar och håller reda på sina ungar. Är ju samma dumma idioter som tar en paus i pisten just där en brant börjar,.

Stanna och uppehåll dig där du inte utgör fara för andra och syns, gäller överallt. Att lägga sig i en svart säck på natten på motorvägen är samma kategori.
 
Ett annat irritationsmoment är om man åker i sin egen takt så åker nån ikapp och ligger sen kvar och klapprar på ens skidor. Kliver man då åt sidan kommer ofta ett rätt andfått:nej åk du först. Har aldrig haft lust att agera farthållare eller måttstock åt andra såvida man inte är ute och tränar tillsammans.
Tjusningen med att motionera är att få ha sin takt i sin egen värld även om andra befinner sej på samma bana.
 
Kör jag ifatt någon som åker långsammare än jag ser jag alltid till att byta spår och köra om. Folk som slänger sig åt sidan blir bara problem. Men om någon flyttar på sig så tackar jag förstås. Skidåkare är nästa alltid glada så jag tycker att det hejas rätt friskt i spåren.
 
då bromsar man bara lite. precis som i trafiken drar rövslickaren om eller lägger sig på lämpligare avstånd.

Fast i trafiken brukar jag låtsas vara onykter och nästan köra in i räcket några gånger. Då brukar det bli jättelångt avstånd. Speciellt om bakomvarande får smågrus, snömodd och från vägen uppsprätta fordonsdelar på sin fina bil.
 
Är det en storfräsare som kommer bakom tar de sig förstås förbi ändå, men åkare som är något snabbare kommer ha det väldigt tufft att ta sig om.

Varför åker du skidor? Är det för att få träning och motion kan det väl inte vara nån nackdel att det blir tyngre? Det är bara på tävling som tiden spelar roll, och där gäller väl fortfarande "ur spår" när nån snabbare kommer?

Det slår mig nu att det kanske är samma MAMIL som cyklar på sommaren som är ute i skidspåret på vintern? :)


Jag som inte åker skidor tycker att det är rätt trist att inte kunna ta sig ut i skogen vintertid. Överallt är det skidspår så det är jättesvårt att hitta ställen att promenera på.
 
oavsett om jag är bra eller ej så bra åkare så vill man ha fina spår och fint före.
I vår del av landet finns massor av skoterspår och skoterleder att gå på och det finns inga ursäkter för folk som inte gillar skidåkning att trampa sönder spåren.
 
Jag som inte åker skidor tycker att det är rätt trist att inte kunna ta sig ut i skogen vintertid. Överallt är det skidspår så det är jättesvårt att hitta ställen att promenera på.

Jag håller med, det är svårt att hitta någonstans att gå. Här i Kilsbergen där jag håller till, är det en massa skidspår. De finns även på vägarna som leder upp i skogen, så man kommer inte ens fram till sina favoritställen om man inte åker skidor.
Det var därför jag bestämde mig för att skaffa mig ett par skidor också. Tänkte att det är bara att gilla läget och vara med i leken. :)
 
oavsett om jag är bra eller ej så bra åkare så vill man ha fina spår och fint före.
I vår del av landet finns massor av skoterspår och skoterleder att gå på och det finns inga ursäkter för folk som inte gillar skidåkning att trampa sönder spåren.

Du är välkommen att besöka en storstad där det är preparerade skidspår i vartenda skogsområde vintertid. Och där skidspåren påfallande ofta går längs skogsbrynet, så skogsområdena är effektivt inringade av skidspår.

På sommaren är motionsspåren delade av både motionärer som springer, cyklister och barnfamiljer som promenerar med barnvagn. På vintern är de förvisade till asfalterade trottoarer och gångbanor.
 
I det område där jag oftast åker skidor Nackareservatet med omgivningar SO om Stockholm så är det på många grusvägar mest gående och löpare. Alla kategorier samsas dvs skidåkare åker antingen i spår på sidan eller på de upptrampade delarna av vägen. Skönt att alla kan samsas utan några konflikter.

Sen finns det ett par slingor där det är mest skidåkare. Där är det bra skyltat med åkrikning vilket behövs. Men fortfarande möjligt för gående och löpare att gå vid sidan av de maskingjorda spåren.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Matete Fjellpulken i skidspåret Turskidåkning 24

Liknande trådar