Vett och etikett i skidspåret

Olika referensramar

Verkligen olika hur man ser på skidspår beroende på var man bor.
För mej är skidspår preparerade med pistmaskin från november/december tom april.
Det är ett klassiskt spår och en bred skejtyta.
Omkörningar inga problem,hundar,ev barnpulkor på skidor eller utan inget problem,de kan köra på skejtytan.
Hundbajs förekommer;men inte nåt problem.
Renbajs lite överallt,men problem,njae..
Skoterspår och stigar man kan gå på eller åka skidor på finns det överallt.
Ett skidspår draget över blöt mark resulterar ofta i isigt,svallis etc.
Fotgängare är ALLTID problem.Skoteråkare kan förstöra speciellt skejtytan,spåret brukar få vara ifred.
Massvis med renar är irriterande och trampar sönder oftast,men inte alltid.
 
I trafiken skall man underlätta för sina medtrafikanter.
Precis, vilket även innefattar att de som har bråttom eller kör fort ska underlätta för de som har mindre bråttom eller av olika anledningar kör långsammare. Tyvärr verkar de som har bråttom anse att den där regeln för att underlätta för andra inte gäller dem själva. Jag har i alla fall aldrig varit med om att nån fortkörare som kommer i vänsterfil har försökt underlätta för mig att köra om när jag t.ex. kommer ikapp ett husvagnsekipage.

Om du åker 20km i timmen på 70-väg, eller till och med motorväg, så utgör du en fara. Något man kan bli bötfälld för.
På motorväg stämmer det att en traktor inte får köra, men en traktor på 70-väg blir knappast bötfälld för att den inte går snabbare. Och kör man i 20 km/h på motorvägen eftersom det är snorhalt så lär man inte heller bli bötfälld.

Du kan ju aldrig veta varför den som kör långsammare gör det. Det kanske är fel på fordonet eller föraren kanske vet mer än du om en fara som väntar längre fram (dåligt väglag). Bara för att nån håller hastighetsbegränsningen betyder inte att den personen inte har bråtton, den personen kan ha mer bråttom än du men valt att ändå följa hastighetsbegräsningarna. Eller personen kanske tycker att väglaget inte medger att köra fortare.

Samtidigt, om du kör banåkning (med bil, mc osv.) finns det faktiskt att framförande skall släppa förbi (iaf underlätta), privat banåkning eller enligt vissa tävlingsregler.
Om du bläddrar tillbaka så ser du att jag just gjorde ett undantag för tävlingssammanhang.
 
Kanske utanför tråden men beträffande afträde från skogens djur så har vi en räv som betraktar vår gård som sitt revir. Denne, hen, revirskiter som rävar gör. Tyvärr nu runt gården på tomten och ibland på altanen.
Appropå de sista inläggen...😄
 
Ungefär så, men oavsett så är det lättare att kliva åt sidan i en uppförsbacke än i en nerförsbacke om man har lite fart :)
Min erfarenhet är att detta gäller på alla de skidorter jag besökt iaf :)

Därför bör längdskidspår vara enkelriktade - att mötas i så pass olika hastighet som på väg uppför resp nerför en brant backe är inte bra för någondera part. Att man åker olika fort utför är farligt nog men möte är feltänkt av spårdragaren - skidspår ska vara enkelriktade av säkerhetsskäl. Mina hemmaspår är det och har ibland påtalat det för åkare som inte noterat detta och efter förklaring har flera vänt och åkt på rätt håll.

/Patrik, i ett snöfritt Blekinge
 
En liten fundering här. Brukar inte skidspår ligga i naturen? Finns det inte djur i naturen? Hur vet djuren i naturen att de inte får bajsa på skidspåret?

Jag är osäker på hur jag ska tolka din kommentar...
1. Du menar att det inte är hundar som skiter i skidspåren (?)
2. Du menar att man befinner sig i naturen och där kan man skita till höger och vänster utan att bry sig (?) eftersom vilda djur ändå skiter.

Nä, där är jag inte enig med dig. Då borde man kunna tänka så överallt utomhus, eftersom vilda djur faktist skiter överallt, ute i skogen, inne i byn etc.

Problemet tror jag är när för många skiter på samma ställe, då funkar det helt enkelt inte. I områden med mkt trafik får man tänka sig för innan man klämmer ut exkrementet, detta för allas trevnad. Sen spelar det ingen roll om man befinner sig i naturen där alla djur skiter ändå. I fjällområden med begränsade tältplatser kan man ju knappt lyfta på sten under högsäsong utan att finna en blaja liggandes där, men det är en annan femma.

Nej, jag menar att hundskit inte har i skidspåret att göra. Man plockar upp efter sig, eller eventuellt avlägsnar det ut till lössnön en meter utanför det preparerade skidspåret. Man låter inte skiten ligga sånn att løpemaskinen sen kan baka in det i underliggende lager (som sen kommer fram på senvinter/vår).
 
Precis, vilket även innefattar att de som har bråttom eller kör fort ska underlätta för de som har mindre bråttom eller av olika anledningar kör långsammare. Tyvärr verkar de som har bråttom anse att den där regeln för att underlätta för andra inte gäller dem själva. Jag har i alla fall aldrig varit med om att nån fortkörare som kommer i vänsterfil har försökt underlätta för mig att köra om när jag t.ex. kommer ikapp ett husvagnsekipage.


På motorväg stämmer det att en traktor inte får köra, men en traktor på 70-väg blir knappast bötfälld för att den inte går snabbare. Och kör man i 20 km/h på motorvägen eftersom det är snorhalt så lär man inte heller bli bötfälld.

Du kan ju aldrig veta varför den som kör långsammare gör det. Det kanske är fel på fordonet eller föraren kanske vet mer än du om en fara som väntar längre fram (dåligt väglag). Bara för att nån håller hastighetsbegränsningen betyder inte att den personen inte har bråtton, den personen kan ha mer bråttom än du men valt att ändå följa hastighetsbegräsningarna. Eller personen kanske tycker att väglaget inte medger att köra fortare.


Om du bläddrar tillbaka så ser du att jag just gjorde ett undantag för tävlingssammanhang.

Extremt OT: Jag kör över 4000 mil om året i jobbet och har börjat tänka bara på mig själv i trafiken. Sen får alla andra gilla läget. Så vill man köra om en husvagn är det bara att planera och ta omkörningsfilen innan någon annan kan göra anspråk på den. Många blinkar också med helljusen när man är i omkörningsfilen trots att det inte finns någonstans att ta vägen. Någon gång har jag ställt mig på bromsen för att komma ner i samma hastighet som lastbilen bredvid så att jag kan kasta mig in en meter bakom lastbilen jag tänkt köra om eftersom någon annan har så förbannat brått. Det finns lika många sätt att köra bil som det finns bilförare och att bli irriterad på andra tar bara energi. Det krävs nästan inget för att få kortet utan klassas mer som en samhällsfunktion. Därför kör många omkring med olika grad av personlighetsstörning vilket man får tänka på även utanför trafiken. Så gilla läget och ta det lugnt, sköt dig och skit i alla andra så blir det bra.
 
Extremt OT: Jag kör över 4000 mil om året i jobbet och har börjat tänka bara på mig själv i trafiken. Sen får alla andra gilla läget. Så vill man köra om en husvagn är det bara att planera och ta omkörningsfilen innan någon annan kan göra anspråk på den. Många blinkar också med helljusen när man är i omkörningsfilen trots att det inte finns någonstans att ta vägen. Någon gång har jag ställt mig på bromsen för att komma ner i samma hastighet som lastbilen bredvid så att jag kan kasta mig in en meter bakom lastbilen jag tänkt köra om eftersom någon annan har så förbannat brått. Det finns lika många sätt att köra bil som det finns bilförare och att bli irriterad på andra tar bara energi. Det krävs nästan inget för att få kortet utan klassas mer som en samhällsfunktion. Därför kör många omkring med olika grad av personlighetsstörning vilket man får tänka på även utanför trafiken. Så gilla läget och ta det lugnt, sköt dig och skit i alla andra så blir det bra.

fortsatt OT: Blinkande ljus i backspegeln ignorerar jag fullständigt så länge de inte är blåa. Jag ligger inte i vänsterfilen för nöjes skull och jag ligger inte kvar där längre än nödvändigt. Om någon stackare måste hålla lagstadgad hastighet (typ) några sekunder medans jag kör om en långtradare så rör det mig inte i ryggen.
 
...och det här med längre än nödvändigt: Merparten tycks tro att det är ok att köra in allt för tight framför bilen man kör om. Tresekundersregeln är en bra grej. 50% av alla bilförare är för övrigt kriminella. Ingen bra utgångspunkt för ordning i trafiken. Samhällsklimatet hårdnar och trafiken följer med.
 
On topic: Det är som sagt en himla skillnad på skidspår och skidspår och det går inte riktigt att säga vad som är "vett och etikett" utan att säga vilket spår.

Att strosåka med småbarn, pulka och matsäck i samma spår som tävlingsåkare tränar i är inte så klyftigt.
Att blåsa på för fullt och förvänta sig fri framfart i typ hellasgården är inte heller så realistiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Matete Fjellpulken i skidspåret Turskidåkning 24

Liknande trådar