Vett och etikett i skidspåret

Varför åker du skidor? Är det för att få träning och motion kan det väl inte vara nån nackdel att det blir tyngre? Det är bara på tävling som tiden spelar roll, och där gäller väl fortfarande "ur spår" när nån snabbare kommer?

Det slår mig nu att det kanske är samma MAMIL som cyklar på sommaren som är ute i skidspåret på vintern? :)


Jag som inte åker skidor tycker att det är rätt trist att inte kunna ta sig ut i skogen vintertid. Överallt är det skidspår så det är jättesvårt att hitta ställen att promenera på.

Oavsett vilket syfte man har med skidåkningen kvarstår det faktum att i vissa förhållanden går det så mycket tyngre vis sidan av spåret att det är nära nog omöjligt att ta sig förbi om fartskillnaden i spåret inte är markant. För dig som inte åker skidor kan du kanske tänka dig att du springer ikapp någon på asfalt, men för att ta dig förbi måste du gå ut och springa på en tjockmatta. Förstår du då min poäng?
 
För dig som inte åker skidor kan du kanske tänka dig att du springer ikapp någon på asfalt, men för att ta dig förbi måste du gå ut och springa på en tjockmatta. Förstår du då min poäng?

Då springer jag på tjockmattan, utan att ta mig förbi. Jag springer ju för att träna, att springa på tjockmattan blir enormt mycket mer träning än att springa på asfalten så den enda nackdelen är att mitt träningspass blir lite längre (eftersom jag inte kommer förbi den som springer långsamt).

Jag förstår inte det här med att gnälla på att träningen blir för jobbig, hela poängen med träning är ju att den ska vara jobbig så man förbättrar sig?
 
Jag förstår inte det här med att gnälla på att träningen blir för jobbig, hela poängen med träning är ju att den ska vara jobbig så man förbättrar sig?

Det där är ett av de mest korkade argumenten man kan höra från folk som inte tränar själva.

Varför cykla på asfalt med landvägscykel när man kan cykla i diket med en Kronancykel?
Varför åka vallade längdskidor i preparerade spår när man kan åka otjärade träskidor ospårat?
Varför jogga i shorts o linne efter väg när man kan tokkuta med 30kg på ryggen rakt genom skogen?
 
Då springer jag på tjockmattan, utan att ta mig förbi. Jag springer ju för att träna, att springa på tjockmattan blir enormt mycket mer träning än att springa på asfalten så den enda nackdelen är att mitt träningspass blir lite längre (eftersom jag inte kommer förbi den som springer långsamt).

Jag förstår inte det här med att gnälla på att träningen blir för jobbig, hela poängen med träning är ju att den ska vara jobbig så man förbättrar sig?

Det kanske inte är kul att springa på tjockmattan. Jag förstår inte de här typen av kommentarer, varför skulle all träning vara lika rolig?

För övrigt mår skidorna antagligen inte lika bra där utanför spåret (högre risk för repor) och bara det är ju ett argument för att man vill köra om så fort som möjligt.
 
För övrigt mår skidorna antagligen inte lika bra där utanför spåret (högre risk för repor) och bara det är ju ett argument för att man vill köra om så fort som möjligt.

Okej. Men du menar väl inte att det är bättre att den som kör långsamt ska köra på tjockmattan och repa sina skidor? Det är väl i så fall ännu ett argument för att proffsen ska köra där, för de är säkert bättre på att fixa ny valla på sina skidor medan vi nybörjare kommer att sabba våra vallningsfria och de går ju inte att fixa.
 
Ja jisses vad svårt man kan göra det om man gör det till en principfråga...

Varken snabbare eller långsammare åkare har "rätt" till spåret. Bara en ömsesidig skyldighet att inte utgöra en fara för andra och en (åtminstone moralisk) skyldighet att inte bete sig som ett arsel.
 
Vilken debatt!
verkar lite som att skidentusiaster inte ska vara så entusiastiska för sin sport;det ska gå tungt,vara söndertrampat etc...
Igår hade min skidtur definitivt varit roligare om inte en flock renar trampat sönder allt.Och skotrarna framförts nån annanstans.Och gångarna gått nån annanstans.
 
Då springer jag på tjockmattan, utan att ta mig förbi. Jag springer ju för att träna, att springa på tjockmattan blir enormt mycket mer träning än att springa på asfalten så den enda nackdelen är att mitt träningspass blir lite längre (eftersom jag inte kommer förbi den som springer långsamt).

Jag förstår inte det här med att gnälla på att träningen blir för jobbig, hela poängen med träning är ju att den ska vara jobbig så man förbättrar sig?

Jag citerar en av mina idoler. Det är inte så lätt att förklara för en som inte begrip. Men gör ändå ett litet försök...

Träning delas in i olika typer. Som exempel: Ett distanspass kan gärna vara 2-3 (eller mer) timmar långt och bedrivs på en låg ansträngningsnivå. Ett intervallpass däremot är i regel är avklarat på under timmen, inklusive uppvärmning och nedvarvning, och växlar vila med perioder av arbete på mycket hög ansträngningsnivå. Vad som är "mer träning" av dessa är inte entydigt definierat - båda utgör träning men förbättrar ens kapacitet på olika sätt. Så nej, den där memil-attityden att hårdare alltid är bättre träning stämmer inte riktigt.

Jag gnäller inte över jobbig träning, men jag tar mig rätten att anse att om man kan underlätta för varandra, i skidspåret och annorstädes, att kunna genomföra sina pass som planerat istället för att sabba för varandra så är det att föredra.

Jag förstår inte varför någon som, enligt egen utsago, inte åker skidor väljer att gå i debatt med skidåkare i denna fråga.
 
Okej. Men du menar väl inte att det är bättre att den som kör långsamt ska köra på tjockmattan och repa sina skidor? Det är väl i så fall ännu ett argument för att proffsen ska köra där, för de är säkert bättre på att fixa ny valla på sina skidor medan vi nybörjare kommer att sabba våra vallningsfria och de går ju inte att fixa.

Åtminstone jag pratar om att man lätt kan kliva ur spår och släppa förbi någon som åker ikapp men kanske inte är tillräckligt mycket snabbare för att orka ta sig förbi en om det går betydligt tyngre utanför spåret. På samma sätt uppskattar jag enormt mycket när jag får den hjälpen själv. Det finns nog få fören där proffsen inte genom att åka vid sidan av spåret kan ta sig förbi en nybörjare. Jag pratar om lite olika snabbare åkare, oavsett nivå, där fartskillnaden inte är enorm åkarna emellan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Matete Fjellpulken i skidspåret Turskidåkning 24

Liknande trådar